Nasz ranking opracowaliśmy na podstawie akcji zgłoszonych w Polsce w 2013 r. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Policzyliśmy, ile aut skierowano do serwisów ponad 20 marek, a zaprezentowaliśmy 15 – z największą liczbą wezwań.
Firmy podkreślają, że akcje często są organizowane prewencyjnie jako przejaw troski o bezpieczeństwo. Oczywiście, takie stanowisko należy docenić, zwłaszcza że kara 100 000 zł za ukrycie usterki z pewnością nie jest odstraszająca dla największych koncernów. Z drugiej jednak strony szkoda, że firmy ciągle odkrywają w autach nowe zagrożenia.
Nie wszystkie akcje naprawcze producenci muszą zgłaszać do UOKiK-u. Taki obowiązek ma „przedsiębiorca, który uzyskał informację, że produkt wprowadzony przez niego na rynek nie jest bezpieczny”. Nie ma przy tym znaczenia to, kiedy auto zostało sprzedane, czy ma gwarancję itp. – część opisanych akcji obejmuje nawet kilkunastoletnie pojazdy.
Jeśli usterki nie zagrażają w bezpośredni sposób bezpieczeństwu, producenci korzystają zazwyczaj z innych narzędzi: wzywają do serwisów bez zgłaszania tego w UOKiK-u lub naprawiają bezpłatnie auto, gdy tylko pojawi się w ASO. Znamy przypadki darmowych napraw nawet po kilkunastu latach eksploatacji.
Wśród akcji naprawczych z 2013 r. dominują kontrole systemu poduszek powietrznych. To właśnie w związku z airbagami Toyota wezwała ponad 30 tys. użytkowników aut, zaś Nissan – blisko 8 tys.
Dość częste są też kłopoty z układem hamulcowym – czasem to problem ze wspomaganiem, a niekiedy np. ze światłami stopu. Auta nie są też wolne od usterek zawieszenia. Niestety, nie chodzi o przyspieszone zużycie silentblocków i powiększony luz. W kilku przypadkach może dojść do poważnych uszkodzeń: urwania wahacza, ukręcenia półosi. Co ciekawe, takie dolegliwości często występują w SUV-ach, terenówkach i pikapach.
Producenci, gdy zgłaszają usterkę, dokładnie określają, jakich aut dotyczy – podają generację, czasem wersję silnikową, załączają też listę numerów VIN. Wysyłają informacje do właścicieli. W przypadku starszych aut może być jednak problem z dotarciem do użytkowników, dlatego pełną listę aut (najczęściej z numerami VIN) można znaleźć na stronie urzędu: www.uokik.gov.pl.
Uważnie czytajcie raport!
Jakość aut nie jest najlepsza. Potwierdzają to zarówno liczby pojazdów z usterkami zagrażającymi bezpieczeństwu, jak i opinie mechaników czy statystyki usterkowości.
Ranking akcji serwisowych nie da wam pełnej informacji o tym, które auta są dobre, a które złe. Do UOKiK-u trzeba zgłaszać tylko usterki zagrażające bezpieczeństwu (oczywiście, według oceny producentów). Kary nie są przesadnie wysokie, więc niektóre firmy mogą odwlekać ogłoszenie akcji lub naprawiać usterki po cichu podczas przeglądów.
Galeria zdjęć
TOYOTA 33 240 aut W 2013 r. Toyota ogłosiła jedną dużą akcję naprawczą dotyczącą poduszek powietrznych (w autach 10-letnich i starszych) oraz trzy mniejsze, m.in. na wspomaganie układu kierowniczego i wyciek płynu hamulcowego. Airbagi po stronie pasażera mogły być wyposażone w niewłaściwie wykonany generator gazu. Może to spowodować jego rozszczelnienie przy napełnianiu poduszki podczas kolizji (ryzyko niewłaściwego napełnienia airbagu oraz powstania obrażeń u pasażera). Modele Toyoty objęte akcją serwisową: Toyota Avensis (lata 2002-03) z Wlk. Brytanii, Toyota Avensis Verso (2001-03) z Japonii, Toyota Corolla (2000-04) z Japonii, Turcji i Wlk. Brytanii, Toyota Yaris (2001-03) z Francji. Liczba aut objętych akcjami serwisowymi: 31 307 szt. Układ kierowniczy: w elektronicznym module sterującym wspomaganiem niektórych Toyot może skraplać się woda, co potrafi doprowadzić do zwarcia na zaciskach przekaźnika zasilającego silnik. Moduł sterujący zarejestruje wtedy nieprawidłowe napięcie i zawiesi wspomaganie. Zostanie uruchomiona sygnalizacja dźwiękowa i zapali się kontrolka. Kierowanie będzie wymagało większej siły. Modele Toyoty objete akcją serwisową: Toyota Yaris (lata 2010-11) z Japonii i Francji, Toyota Verso S (2010-11) z Japonii. Liczba aut: 1250 szt. Hamulce: ryzyko pojawienia się wycieku płynu między przewodem i zaciskiem lub bębnem (niewystarczająca siła dokręcenia przewodów). Może zapalić się kontrolka i zmniejszyć siła (wydłużyć droga) hamowania. Model Toyoty objęty akcją serwisową: Toyota Yaris. Liczba aut: 546 szt. Wykładzina skrzyni może być niewłaściwie zamocowana. Podczas jazdy z dużą prędkością występuje ryzyko oddzielenia się wykładziny od skrzyni ładunkowej. Model Toyoty objety akcją serwisową: Toyota Hilux SC (z RPA). Liczba aut: 137 szt.
NISSAN 16 089 aut Aż 7 akcji naprawczych (to najwyższa liczba, razem z Mitsubishi). Najwięcej dotyczyło airbagów i mocowania kierownicy. Poważne nieprawidłowości wykryto też w modelach 4x4. Pasy bezpieczeństwa przednich siedzeń mogą być nieprawidłowo zamontowane, co ma wpływ na bezpieczeństwo bierne. Modele Nissana objęte akcją serwisową: Nissan Navara i Nissan Pathfinder (2013 rok). Liczba aut: 16 szt. Przegub kulowy nie spełnia wymagań wytrzymałościowych – np. podczas jazdy po wybojach lub najeżdżania na krawężniki możliwe jest odłączenie się przegubu od dolnego wahacza, co ma wpływ na kierowanie i hamowanie. Modele Nissana objęte akcją serwisową: Nissan Navara i Nissan Pathfinder (2013 rok). Liczba aut: 12 szt. Pedał przyspieszenia może wysyłać niepoprawny sygnał z powodu zużycia konektora czujnika – moduł sterujący silnika wykrywa wówczas uszkodzenie. Lampka kontrolna silnika włącza się, a pedał nie działa poprawnie. W skrajnym przypadku i jednocześnie przy zbyt dużej ilości pyłu w przepustnicy dawka powietrza może być niewystarczająca, co prowadzi do zatrzymania silnika podczas pracy na biegu jałowym. Model objęty akcją serwisową: Nissan Patrol (Y61). Liczba aut: 64 szt. Koło kierownicy może się poluzować. Gdy pojazd będzie tak użytkowany przez dłuższy czas, połączenie kierownicy może zostać uszkodzone, a to prowadzi do swobodnego obracania się jej koła. Model objęty akcją serwisową: Nissan Micra (K12 z lat 2002-06). Liczba aut: 7246 szt. Airbagi mogą mieć niewłaściwie działające urządzenia do napełniania. Może to spowodować nadmierne ciśnienie powietrza podczas uruchamiania poduszki i skutkować oddzieleniem jej obudowy. Modele Nissana objęte akcją serwisową: Nissan Almera (z lat 2001-03) z Anglii, Nissan Tino (V10, 2001-03) oraz Nissan Terrano II (R20, 2003 r.) z Hiszpanii, a także Pickup (D22, 2000-03), Pathfinder (R50, 2000-03), Patrol (Y61, 2000-03) i X-Trail (T30, 2000-03) z Japonii. Liczba aut: 7835 szt. Tłoczek pompy: podczas wprawiania układu hamulcowego w działanie z niewielką siłą kierowca może doświadczyć dłuższego skoku pedału hamulca. W ekstremalnych przypadkach występuje pogorszenie skuteczności hamowania. Model objęty akcją serwisową: Nissan Micra (K13) z Indii. Liczba aut: 796 szt. Airbagi: w przypadku otwarcia poduszki kierowcy podczas zderzenia czołowego na jej powierzchni mogą pojawić się małe otwory. Gazy i (lub) materiał airbagu mogą wejść w kontakt ze skórą kierowcy. Nie ma to wpływu na skuteczność otwarcia poduszki powietrznej. Model objęty akcją serwisową: Nissan Juke (F15 z 2012 r.) z Wlk. Brytanii. Liczba aut: 120 szt.
RENAULT 10 632 auta Słaba pozycja Renault jest trochę niezasłużona – firma wezwała aż 10 509 posiadaczy Mégane’a II na kontrolę spoilera. Usterka wahacza w Koleosie może być groźna! Spoiler tylny Mégane’a w razie długotrwałej eksploatacji w specyficznych warunkach (duże zmiany temperatury, mycie pod ciśnieniem, używanie bagażnika rowerowego) może oderwać się od pokrywy – zwłaszcza w trakcie jazdy z dużą prędkością (osłabienie mocowania). Model Renault objety akcją serwisową : Mégane II Grandtour. Liczba aut: 10 509 szt. Zawieszenie: naprężenia w spawanym połączeniu prawego przedniego wahacza (szczególnie w trakcie gwałtownego hamowania) mogą spowodować jego pęknięcie. W konsekwencji dochodzi do ściągnięcia w prawą stronę i zablokowania koła. Model Renault objety akcją serwisową: Koleos (2011 r.). Liczba aut: 123 szt.
KIA 6 094 auta Koreańska firma w 2013 r. ogłosiła właściwie jedną akcję, za to obejmującą wiele różnych aut. Problem z Picanto jest poważny, lecz dotyczy niewielu egzemplarzy. Różne usterki: w autach mogą wystąpić problemy z nieprawidłowym działaniem światła stopu, tempomatu oraz układu ESC, a w pojazdach z automatyczną skrzynią – czasowy kłopot z przesunięciem dźwigni zmiany biegów z pozycji „P”. W autach z przyciskiem START mogą pojawić się czasowe problemy w funkcjonowaniu systemu (brak możliwości uruchomienia samochodu). Modele Kii objęte akcją serwisową: Carnival (VQ, z lat 2006-10), Optima (TF, MG, 2007-10 i 2010-11), Carens (UN, 2008-09), Sorento (BL, XM, 2007-08 i 2009-11), Soul (AM, 2010-11), Sportage (KM, 2007-10 i 2010-11), Cerato (TD, 2008--10), Opirus (GH, 2006-09) – wszystkie wyprodukowane w Europie. Liczba aut: 6058 szt. Hamulce: w niektórych samochodach może wystąpić problem z całkowitym zwolnieniem hamulca postojowego pojazdu (nieefektywna praca tego elementu). Model Kii objęte akcją serwisową: Picanto (2012 r.) ze Słowacji. Liczba aut: 36 szt.
HYUNDAI 3 071 aut Hyundai w 2013 r. dwukrotnie wzywał do serwisu – odnotowane usterki wydają się niegroźne, jednak brak świateł ostrzegających o hamowaniu (przypadłość SUV-ów) może doprowadzić do wypadku, nie należy więc tego bagatelizować. Małe auta mają kłopoty z układem hamulcowym. Światła stopu: na skutek procesu utleniania styk elektryczny włącznika lampy stopu może ulec uszkodzeniu, co skutkuje migotaniem lub przerywaną pracą lampy. Modele Hyundaia objęte akcją serwisową: Santa Fe (CM), Tucson (JM), ix55 (EN) – wszystkie z Korei Płd. Liczba aut: 1008 szt. Hamulec postojowy: zastosowane rozwiązanie konstrukcyjne uszczelnienia ruchomych elementów w zacisku hamulca postojowego umożliwia przenikanie wilgoci. W konsekwencji może to doprowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania hamulca postojowego i objawiać się większym niż standardowo rozgrzaniem metalowych elementów układu hamulcowego tylnego koła. Modele Hyundaia objęte akcją serwisową: ix20 (JC) z Czech, i30 (GDe) z Czech, Veloster (FS) z Korei Płd. Liczba aut: 2063 szt.
SUBARU 2 611 aut Subaru ogłosiło w 2013 r. jedną akcję naprawczą, za to obejmującą chyba wszystkie egzemplarze Legacy oraz Outbacków sprzedane w Polsce w latach 2004-09. Hamulce: zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia korozji trójnika przewodów hamulcowych. Może to prowadzić do zmniejszenia skuteczności hamowania. Modele Subaru objęte akcją serwisową: Legacy/Outback (2004-09) z Japonii.Liczba aut: 2611 szt.
MITSUBISHI 2 500 aut Większość akcji dotyczy pikapa L200. Niestety, niektóre awarie mogą być groźne. Wał napędowy na skutek słabej jakości spawu może ulec uszkodzeniu (efekty: uszkodzenia mechaniczne podwozia i przewodów paliwowych). Model Mitsubishi objęty akcją serwisową: L200 (KA0T, rok model. 2012). Liczba aut: 15 szt. Zacięty przełącznik elektrycznej regulacji pochylenia oparć foteli może spowodować przegrzanie lub spalenie instalacji elektrycznej i (lub) silniczka regulacji pochylenia oparć. Model Mitsubishi objęty akcją serwisową: L200 (KA0T, z lat 2007-13). Liczba aut: 792 szt. Pęknięcie spawów dolnego wahacza może być przyczyną trudności w utrzymaniu toru jazdy i zbaczania w lewą lub prawą stronę. Model Model Mitsubishi objęty akcją serwisową: L200 (KA0T, z lat 2011-12). Liczba aut: 980 szt. Sprzęgło: wadliwy zgrzew korpusu pompy sprzęgła może być przyczyną nieszczelności w obwodzie hydraulicznym. Potrafi to skutkować częściowym albo całkowitym brakiem możliwości zmiany biegów lub ruszenia autem. Model Model Mitsubishi objęty akcją serwisową: Lancer Evo (CZ4A, z lat 2009-14) z 5-biegową skrzynią manualną. Liczba aut: 168 szt. Przeszklony dach: mogło dojść do niewłaściwego zespolenia szklanej płyty z metalową ramą. Prowadzi to do przecieków wody oraz wzrostu hałasu. W skrajnej sytuacji na skutek rozwarstwienia kleju może dojść do całkowitego odklejenia się szklanej płyty dachu od nadwozia. Model Mitsubishi objęty akcją serwisową: ASX (wyprod. przed IV 2011 r.). Liczba aut: 113 szt. Oprogramowanie tempomatu: jadące w tunelu auta z włączoną funkcją ACC mogą automatycznie zwolnić. Błąd może też doprowadzić do wyłączenia systemu zapobiegającego kolizjom czołowym, co jest sygnalizowane na zestawie wskaźników. Model Mitsubishi objęty akcją serwisową: Outlander (z 2013 r.). Liczba aut: 15 szt. Filtr DPF może się przedwcześnie zapełnić (błąd w oprogramowaniu sterownika, złe odczyty). Model Mitsubishi objęty akcją serwisową: L200 (KA, z lat 2012-13). Liczba aut: 417 szt.
HONDA 1 955 aut Dwie akcje: problem z hamulcami dotyczy tylko kilku FR-V, za to z poduszkami – wielu popularnych u nas modeli. Serwo hamulca na skutek błędu w procesie produkcji może utracić szczelność. W konsekwencji dochodzi do wydłużenia drogi hamowania. Model Hondy Objety akcją serwisową: FR-V (z lat 2006-07) z Japonii. Liczba aut: 7 szt. Poduszki powietrzne: napełniacz airbagu pasażera z przodu mógł być wyprodukowany przy użyciu propelentu generującego gaz, który wytwarza nadmierne ciśnienie w chwili napełniania poduszki powietrznej podczas wypadku. Jeśli ciśnienie wewnętrzne jest zbyt wysokie, napełniacz może pęknąć, a małe odłamki metalu – rozprysnąć się po kabinie pasażerskiej, np. w stronę przedniej szyby lub wnęki na nogi pasażera, potencjalnie powodując u niego obrażenia ciała. Modele Hondy objete akcją serwisową:: Jazz z Japonii, CR-V z Wlk. Brytanii i Civic 4d z Turcji – wszystkie wyprodukowane w latach 2001-03. Liczba aut: 1948 szt.
LEXUS 1 884 auta W 2013 r. Lexus ogłosił 3 akcje obejmujące sporo aut (jak na Polskę), jednak przedstawione awarie nie niosą dużego zagrożenia. Zespół hybrydowy: układy sterowania mocą (IPM) w zespole falownika, będącego częścią hybrydowego zespołu napędowego, zbudowane są z tranzystorów bipolarnych z izolowaną bramką (IGBT). W niektórych autach, w związku ze zmianami charakterystyk obwodów zabudowanych równolegle do tranzystorów, w punktach lutowania tranzystorów IGBT może dojść do przekroczenia dopuszczalnej temperatury (i uszkodzenia połączeń, sygnalizowanego włączeniem się lampek ostrzegawczych na desce). W większości przypadków układ napędowy przejdzie w tryb sterowania awaryjnego, umożliwiający kontynuowanie jazdy na krótkim odcinku. Może też dojść do przepalenia głównego bezpiecznika zasilania, co spowoduje wyłączenie układu napędowego podczas jazdy i zwiększy ryzyko wypadku. Model Lexusa objęty akcją serwisową: RX 400h (z lat 2004-08) z Japonii. Liczba aut: 230 szt. Poduszki czołowe po stronie pasażera mogą być wyposażone w niewłaściwie wykonany generator gazu, co powoduje jego rozszczelnienie podczas napełniania airbagu w razie kolizji (niewłaściwe napełnienie poduszki i powstanie ryzyka obrażeń u pasażera). Model Lexusa objęty akcją serwisową: SC 430 (z lat 2000-03) z Japonii. Liczba aut: 14 szt. Przednie wycieraczki: podczas montażu, polegającego na dokręceniu nakrętek mocujących ramiona wycieraczek do sworzni napędowych, mogło dojść do niewystarczającego dla dużych obciążeń dokręcenia tych nakrętek. Podczas pracy przy dużym obciążeniu, np. gdy wycieraczki usuwają zalegającą na szybie warstwę śniegu, może nastąpić poślizg sworzni i w efekcie – brak ruchu ramion wycieraczek. Model Lexusa objęty akcją serwisową: IS (z lat 2005-11) z Japonii. Liczba aut: 1640 szt.
BMW 1 662 auta W poprzednich latach BMW organizowało akcje na większą skalę. W 2013 r. (3 akcje) odkryto m.in. możliwość uszkodzenia elektroniki dogrzewania filtra paliwa. Filtr paliwa: może dojść do przegrzania obwodu drukowanego w podgrzewaczu. Prowadzi to do szybkiego rozładowania akumulatora i niemożności uruchomienia auta. Jeżeli dojdzie do zwarcia podczas jazdy, może spowodować to w następstwie pożar samochodu, nawet gdy będzie on wyłączony. Modele BMW objęte akcją serwisową: seria 1 (E87), seria 5 (E60, F10), X3 (2001-03), X5, X6, seria 7 – wszystkie z dieslami, z Niemiec. Liczba aut: 1312 szt. Poduszki powietrzne po stronie pasażera mogą być wadliwe – nie otwierają się w pełni lub dochodzi w nich do przerwania osłony generatora gazu. Model BMW objęty akcją serwisową: seria 3 (E46, z lat 2001-03). Liczba aut: 294 szt. Hamulce: z pompy podciśnieniowej wspomagania do przewodu i dalej do serwa może przedostawać się olej silnikowy, który w następstwie uszkadza membranę serwa. Ta może się rozszczelnić i wspomaganie będzie działać nieprawidłowo (hamowanie wymaga większego nacisku na pedał). Model BMW objęt akcją serwisową: X5 (E70) z Niemiec. Liczba aut: 56 szt.
PEUGEOT - Francuzi nie nękają nadmiarem akcji – w 2013 r. wezwali tylko użytkowników modelu 208 na kontrolę nakrętki piasty koła. Nakrętki piasty mogą być wyposażone w zabezpieczenie niespełniające norm jakościowych. Poluzowanie nakrętki nie nastąpi w gwałtowny sposób, lecz będzie poprzedzone hałasem dochodzącym z okolic tylnego koła. Usterka nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa. Model Peugeota objęty akcją serwisową: 208. Liczba aut: 1133 szt.
FORD - 623 auta W 2013 r. Ford ogłosił trzy akcje: najbardziej zaniepokojeni powinni być użytkownicy Focusów, bo w kilkudziesięciu z nich mogą odpaść koła. Pożar turbodiesla to również mało ciekawa perspektywa. Hamulce w Transicie mogą sprawić kłopot. Szyny powrotu paliwa mogą być wadliwe – uszkadzają pierścienie O-ring wtryskiwaczy, co prowadzi do wycieku paliwa, które zbiera się następnie w zagłębieniu wtryskiwacza w głowicy. Zgromadzone paliwo może spływać z tyłu silnika i stykać się z częściami układu wydechowego – potrafi to doprowadzić do powstania dymu, a nawet pożaru. Modele Forda objęte akcją serwisową: Mondeo, Galaxy i S-Max 2.2 DTCi/ 200 KM (z lat 2012-13) z Niemiec. Liczba aut: 101 szt. Koła o niewłaściwej specyfikacji. Zamontowanie takich kół może prowadzić do obluzowania ich nakrętek, a w skrajnym przypadku – do odpadnięcia koła w pojeździe. Model Ford objęty akcją serwisową: Focus (z 2013 r.) z Niemiec. Liczba aut: 37 szt. Pedał hamulca mógł być wyposażony w zawleczkę sprężystą „R” sworznia, która nie spełnia wymogów specyfikacji. Z tego względu naprężenie zawleczki może być zmniejszone. Stwarza to ryzyko odłączenia pedału hamulca od trzpienia uruchamiającego. Modele Forda objęte akcją serwisową: Transit/Custom (z lat 2012-13). Liczba aut: 485 szt.
CHEVROLET 497 aut W 2012 roku koreański oddział amerykańskiej firmy zorganizował w Polsce bardzo rozległą akcję przywoławczą (kilkanaście tysięcy aut), za to w 2013 r. ograniczył się do jednego wezwania do serwisów: problem dotyczył samochodów Cruze i Orlando, ale jedynie z roku modelowego 2013 i tylko z silnikiem 1.8. Ukręcenie półosi to jednak dość istotny kłopot. Półoś napędowa po prawej stronie samochodu może pęknąć. W konsekwencji występuje problem z przyspieszaniem, jednak układy kierowniczy oraz hamowania pozostają pod kontrolą kierowcy. Modele Chevroleta objęte akcją serwisową: Cruze i Orlando z silnikiem 1.8 (rok modelowy 2013) z Korei. Liczba aut: 497 szt.
VOLKSWAGEN 480 aut W 2012 r. Niemcy naprawiali układ wtryskowy w blisko 6 tys. aut wyposażonych w dwulitrowego diesla z systemem common rail. W 2013 r. jedyną wykrytą usterką zagrażającą bezpieczeństwu okazał się błąd oprogramowania poduszek powietrznych w modelu up! (to samo spotkało użytkowników Skód Citigo). To jedyne akcje Volkswagena w ciągu ostatnich 5 lat. Poduszki: niektóre auta mają zamontowane sterowniki poduszek z nieprawidłowo sparametryzowanym oprogramowaniem. W takich sterownikach nieaktywna jest funkcja diagnozy czujników zderzenia bocznego, co powoduje, że ewentualne zakłócenia i błędy w systemie bocznych poduszek bezpieczeństwa nie mogą być rozpoznane. Brak diagnozy powoduje, że w przypadku zakłócenia nie zaświeci się lampka kontrolna. W razie zderzenia poduszki i napinacze pasów bezpieczeństwa mogą nie zadziałać lub zadziałają z opóźnieniem. Model Volkswagena objęty akcją serwisową: up! (z 2013 r.) z Niemiec. Liczba aut: 480 szt.
SKODA 469 aut Globalizacja produkcji poza ograniczeniem kosztów ma też negatywne skutki – Citigo cierpi na dokładnie taką samą przypadłość jak up!. W 2013 r. to jedyna usterka w Skodzie. Wcześniej Czesi naprawiali… przewody wysokiego ciśnienia w 2.0 TDI common rail – dokładnie tak, jak VW. Jak na liczbę sprzedanych w Polsce aut czeski koncern wypada doskonale. Poduszki: niektóre auta mają zamontowane sterowniki poduszek z nieprawidłowo sparametryzowanym oprogramowaniem. W takich sterownikach nieaktywna jest funkcja diagnozy czujników zderzenia bocznego, co powoduje, że ewentualne zakłócenia i błędy w systemie bocznych poduszek bezpieczeństwa nie mogą być rozpoznane. Brak diagnozy powoduje, że w przypadku zakłócenia nie zaświeci się lampka kontrolna. W razie zderzenia, poduszki i napinacze pasów bezpieczeństwa mogą nie zadziałać lub zadziałają z opóźnieniem. Model Skody objęty akcją serwisową: Citigo (z 2013 r.) z Czech. Liczba aut: 469 szt.