W przypadku zadbanych egzemplarzy Hondy Civic, które regularnie jeździły na obowiązkowe przeglądy i rocznie pokonywały ok. 15 tys. km, raczej nie może być mowy o istotnych awariach. Kompaktowej Hondzie można wytknąć jedynie drobne niedoskonałości, np. spotkaliśmy się z przypadkami awarii płytki grzewczej lusterek zewnętrznych, korozji styków wiązki tylnej klapy czy niedomagań wiązki bocznych airbagów, ale zdarzają się one dość rzadko i trudno nazwać te problemy poważnymi.

W Hondzie Civic wszystkie kluczowe podzespoły są solidne i niezwykle rzadko zawodzą. Przykład: silniki – dopracowane i warte uwagi. Najlepszy wybór to 142-konny benzyniak 1.8. Oceniamy go bardzo wysoko. Pochodzi z poprzednika (seria R), ale przeszedł kilka modyfikacji (np. tłoki pokryto dwusiarczkiem molibdenu, znacznie obniżono tarcie wewnętrzne). Wpłynęły one nie tylko na podwyższenie trwałości, lecz także na osiągi (moc wzrosła o 2 KM). 142-konny Civic 1.8 do setki przyspiesza w niecałe 9 s, a średnie zużycie paliwa przeważnie oscyluje w okolicach 7,5-8 l na 100 km.

Honda Civic IX (2011-2017) Foto: auto świat / Auto Świat
Honda Civic IX (2011-2017)

Bazowy silnik benzynowy 1.4/100 KM jest też trwały, ale trochę za słaby, a diesle (choć udane) przeważnie mają już duże przebiegi i ciąży nad nimi widmo kosztownych napraw (drogie części!). Jest jeszcze 310-konna 2-litrówka z turbo, napędzająca topową wersję Type R, ale to już zupełnie inna liga (także cenowa).

Oprócz trwałości i niezawodności ogromną zaletą kompaktowej Hondy Civic są ponadprzeciętne walory użytkowe. I nie chodzi nam o ilość miejsca w kabinie (a jest go całkiem sporo jak na klasę C), tylko o bagażnik! Już w hatchbacku jest duży i ustawny (poj. 477-1378 l), a w kombi do dyspozycji mamy aż 624-1668 l! Do tego system Magic Seats (kanapę składa się jednym ruchem ręki, można też unieść siedzisko do góry).

Honda Civic IX (2011-2017) Foto: auto świat / Auto Świat
Honda Civic IX (2011-2017)

A czy Honda Civic ma jakieś wady? Nie ma ich zbyt wiele. Nie jest to auto idealnie wyciszone (odczujecie to przy wyższych prędkościach), lakier jest cienki, miękki i podatny na zarysowania, ale główny problem to cena. Ładne i zadbane egzemplarze są po prostu drogie, a mimo to szybko znajdują nowego właściciela.

Honda Civic typowe usterki

  • Honda Civic usterki karoserii — Typowy problem to pękający mieszek zmiany biegów, luzują się maskownice słupków B, koroduje mechanizm hamulca pomocniczego. 
  • Honda Civic usterki elektryki — Woda dostaje się do wiązki klapy i rdzewieją styki, w ramach gwarancji wymieniano wiązkę bocznych airbagów, zdarzają się problemy z płytką grzewczą lusterek zewnętrznych. 
  • Honda Civic usterki układu napędowego — Benzyniaki są bezawaryjne, diesle też oceniamy wysoko, choć np. w wersji 2.2 i-DTEC zdarzają się m.in. kłopoty z DPF-em.
  • Honda Civic usterki zawieszenia — W Hondzie Civic zawieszenie jest solidne, ale pamiętajcie, że najstarsze auta mają już spore przebiegi i luzy mogą się pojawić. 
Honda Civic IX Foto: Onet.pl
Honda Civic IX

Honda Civic eksploatacja

  • Wymiana oleju silnikowego — co 12-18 tys. km, lub co 12 miesięcy
  • Wymiana filtra kabinowego — co 15-30 tys. km
  • Wymiana filtra powietrza — co 40-60 tys. km
  • Wymiana świec zapłonowych — co 90-100 tys. km
  • Wymiana płynu hamulcowego — co 2 lata
  • Wymiana płynu chłodzącego — pierwsza wymiana po 200 tys. km, lub 10 latach, kolejne co 100 tys. km lub 5 lat
  • Wymiana napędu rozrządu — bez okresowej wymiany — łańcuch we wszystkich silnikach

UWAGA: o wymianach informuje komputer.

Honda Civic popularne silniki

1.4 1.8 1.6 i-DTEC
Układ rozrządu  OHC OHC DOHC
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1339 1799 1597
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 73/99/6000 104/142/6500 88/120/4000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 127/4800 174/4300 300/2000
Prędkość maksymalna (km/h)* 187 190 203
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* 13,4 8,7 10,5
Spalanie (l/100 km)** 6,7/4,7/5,4 7,3/4,9/5,8 4,0/3,3/3,6

*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Honda Civic — naszym zdaniem

Czytaj więcej o HONDA CIVIC

To prawda, Honda Civic IX nie jest tak wystrzałowa jak poprzednik, często określano ją mianem "ugładzonego ufo", ale pod względem niezawodności wypada znakomicie. Poważne awarie w zasadzie się nie zdarzają, a jeśli wystąpią, to są efektem wysilonej eksploatacji lub zaniedbań serwisowych. Do tego wysoka praktyczność i niezawodne silniki (szczególnie 1.8).