- Yeti to praktyczny nieduży SUV. Sprawdzi się jako auto rodzinne!
- Proporcja między Yeti z dieslem a benzyniakiem to 60/40 proc. – wśród pierwszych dominują wersje 1.2 i 1.4 TSI, w drugich: 2.0 TDI
- Dobry wybór to Yeti po modernizacji z benzyniakiem 1.4 TSI typoszeregu EA211 o mocy 125 KM
Yeti nie jest złym samochodem, ale miało pecha, gdyż trafiło na nie najlepszy okres w Grupie VW. Chodzi o nowoczesne silniki benzynowe TSI, które miały być hitem. I rzeczywiście, na początku czarowały niskim spalaniem, niezłą dynamiką, generalnie zbierały wiele pochlebnych opinii. Niestety, szybko okazało się, że pod względem trwałości są totalną klapą. Ale po kolei.
Skoda Yeti pojawiła się wiosną 2009 r. Przemyślane pudełkowate auto ze zwiększonym prześwitem, technicznie bazujące na Skodzie Octavii II (m.in. płyta podłogowa, napęd 4x4), szybko zdobyło sympatię klientów i sprzedawało się doskonale. Na rynku wtórnym wybór jest więc duży – ceny startują od nieco ponad 20 tys. zł, jednak zadbane, godne uwagi auta wiążą się z wydaniem min. 30 tys. zł.
Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!
Jedna z największych zalet modelu to przemyślane nadwozie, które przy długości nieco ponad 4,2 m zapewnia naprawdę dobre walory użytkowe. Miejsca w obu rzędach siedzeń jest sporo (oczywiście, w odniesieniu do wspomnianej długości i rozstawu osi 2578 mm), a pojemność bagażnika wynosi od 416 do 1580 l, a nawet 1760 l! Wszystko dzięki systemowi VarioFlex (standard). To układ znany z Roomstera, pozwalający na różną konfigurację tylnej kanapy. Siedzenia (są trzy oddzielne moduły) można przesuwać, składać, wyjmować, a nawet – po wyjęciu centralnego elementu – skrajne zsunąć do środka. Można liczyć też na wiele przydatnych schowków i półeczek, podwyższających użyteczność wnętrza. Wiele aut ma niezłe wyposażenie, choć nie brakuje też bazowych odmian, które nie rozpieszczały nadmiarem elektronicznych systemów podwyższających komfort. Tak czy inaczej, to właśnie świetna użyteczność auta leży u podstaw dużego zainteresowania tym modelem, także dziś na rynku wtórnym.
Skoda Yeti – uwaga na silniki TSI z łańcuchowym napędem rozrządu!
Do zakupu radzimy jednak podchodzić z dystansem, bo Yeti to praktyczny nieduży SUV z nieskomplikowaną techniką, ale też z nowoczesnymi silnikami, które zaliczyły kilka wpadek. Dotyczy to zwłaszcza benzyniaków TSI, a najbardziej ryzykowne są wersje z początkowych lat produkcji. Silnik 1.2 TSI/105 KM ma nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu, niedomaga w nim elektronika sterująca, znamy przypadki uszkodzenia turbiny. Natomiast w 1.4/122 KM dochodzą kłopoty z układem zmiennych faz rozrządu. Jednak z największą (i najkosztowniejszą!) usterką zmaga się silnik 1.8 TSI. Często po przejechaniu 90-120 tys. km jednostka ta zaczyna żłopać olej na potęgę! Problem jest dobrze znany i fachowa naprawa poza ASO wiąże się z wydaniem 8-9 tys. zł. Pociesza to, że Skoda sukcesywnie wprowadzała modyfikacje i wspomniane jednostki po 2012 r. uchodzą za bardziej dopracowane, choć nadal nieidealne!
Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!
Dlatego jeśli celujecie w Yeti z benzyniakiem, zdecydowanie polecamy jednostkę 1.4 TSI po gruntownej modernizacji (typoszereg EA211, moc 125 i 150 KM), która na rynek trafiła w 2015 r. Zdaniem mechaników Skody Bohemia Motors (Falenty koło Warszawy) to naprawdę dopracowany i trwały motor, zdecydowanie wart uwagi! Jeśli chodzi o diesle (jest ich więcej w ofertach), to radzimy rozejrzeć się za 2-litrówką. Nie dość, że zapewnia dobre osiągi (odmiany od 140 KM w górę), to do tego w Yeti mamy do czynienia z wersją po zmianach (wtrysk CR), która zbiera niezłe opinie za trwałość. Owszem, z czasem trzeba reanimować układ recyrkulacji spalin, „dwumas”, niedomaga klapa gasząca, ale np. na tle wersji 1.6 TDI nie ma problemów z układem wtryskowym. Poza tym mniejszy diesel nie występował z napędem 4x4, podobnie zresztą jak bazowe benzyniaki (1.2 TSI i 1.4 TSI/122 i 125 KM).
Skoda Yeti – czy sprawdzi się w terenie?
Własności offroadowe Yeti są przeciętne. Na myśli mamy szczególnie geometrię nadwozia. Prześwit wynosi 180 mm, kąt natarcia ma 190, także skok zawieszenia nie jest przesadnie duży. Jeśli natomiast chodzi o sam układ przeniesienia napędu (sprzęgło Haldex), to pracuje on całkiem sprawnie. Do tego kierowca ma do dyspozycji przycisk „Off-road”, który uaktywnia system kontroli zjazdu i sprawia, że inaczej działa ABS, ale nie jest to blokada sprzęgła (często mylone). Trwałość układu 4x4 jest więcej niż zadowalająca, ale trzeba pamiętać o wymianie oleju w sprzęgle Haldex – co ok. 40 tys. km. Pamiętajcie też o częstszej, niż zaleca Skoda, wymianie oleju silnikowego (głównie w dieslach). Interwał co 30 tys. km lub 2 lata to abstrakcja i problemy – olej trzeba zmieniać co 10-15 tys. km (zależnie od specyfiki eksploatacji). Generalnie zadbane Yeti z rozsądnym przebiegiem nie powinno często sie psuć. Zwłaszcza gdy mamy do czynienia z autem po liftingu, najlepiej z poprawionymi silnikami oraz skrzynią manualną (DSG bywa zawodne i jest drogie w naprawach).
Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!
Skoda Yeti – najczęstsze usterki
- niska trwałość łańcuchowego napędu rozrządu w silnikach 1.2 i 1.4 TSI (seria EA111). Koszt wymiany łańcucha, ślizgów i napinacza wynosi ok. 1800 zł (poza ASO).
- nadmierne spalanie oleju, spowodowane zastosowaniem wadliwych pierścieni. Usterka dobrze znana użytkownikom wersji 1.8 TSI z początkowych lat produkcji – usunięcie wady wiąże się z wydaniem ok. 7500 zł (poza ASO).
- trwałość wtryskiwaczy w dieslu 1.6 TDI nie jest najlepsza (wyraźnie niższa w porównaniu z większym silnikiem 2.0 TDI). Koszt nowego wtrysku to ok. 1100 zł.
- wycieki oleju z przegubów półosi napędowych – nie jest to przesadnie częste zjawisko, ale, jak twierdzą mechanicy, coraz częściej zdarza się w silnikach 1.4 TSI/122 KM.
- korozja w dolnej części tylnych drzwi to następstwo uderzeń kamieni – część aut ma w tym miejscu folię ochronną.
- przypadki niechlujnego spasowania uszczelek w okolicach tylnych błotników.
- luzy w zawieszeniu. Choć układ jezdny Yeti uchodzi za stosunkowo trwały, po 150-200 tys. km często wymaga doinwestowania. Koszty zależą od rodzaju awarii, ale części generalnie nie są drogie.
Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!
Dane techniczne – silniki benzynowe
1.2 TSI | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 1.8 TSI | |
Lata | 2009-15 | 2014-17 | 2010-15 | 2015-17 | 2015-17 | 2011-15 | 2009-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | łańcuch | pasek | pasek | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | OHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1197 | 1390 | 1395 | 1395 | 1798 | 1798 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 105/5000 | 110/4600-5600 | 122/5000 | 125/5000 | 150/6000 | 152/4300 | 160/4500 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 175/1500-3500 | 175/1400-4000 | 200/1500-4000 | 200/1400-4000 | 250/1500-3500 | 250/1500-4500 | 250/1500-4500 |
Skrzynia biegów** | 6M, 7DSG | 6M, 7DSG | 6M, 7DSG | 6M, 7DSG | 6M, 6DSG | 6M, 6DSG | 6M, 6DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 179 | 185 | 187 | 195 | 192 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,8 | 10,9 | 10,5 | 9,9 | 8,7 | 9,0 | 8,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 7,6/5,9/6,4 | 6,7/4,8/5,5 | 8,9/5,9/6,8 | 7,2/5,0/5,8 | 7,5/5,6/6,4 | 10,1/6,9/8,0 | 10,1/6,9/8,0 |
Dane techniczne – silniki Diesla
1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI | |
Lata | 2010-15 | 2009-15 | 2015-17 | 2009-15 | 2015-17 | 2009-15 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1968 | 1968 | 1968 | 1968 | 1968 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 105/4400 | 110/4000 | 110/3500 | 140/4200 | 150/3500 | 170/4200 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 250/1500-2500 | 250/1500-2500 | 250/1750-3000 | 320/1750-2500 | 340/1750-3000 | 350/1750-2500 |
Skrzynia biegów** | 5M, 7DSG | 5M, 6DSG | 5M, 6DSG | 6M, 6DSG | 6M, 6DSG | 6M, 6DSG |
Prędkość maksymalna (km/h) | 176 | 177 | 179 | 193 | 199 | 201 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,1 | 11,6 | 11,6 | 9,7 | 9,0 | 8,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 5,2/4,2/4,6 | 6,1/4,5/5,1 | 5,2/4,0/4,4 | 6,1/4,5/5,1 | 5,6/4,3/4,8 | 6,9/5,3/5,9 |
Skoda Yeti – technika
Yeti ma samonośne nadwozie i powstało na podwoziu Octavii 2. generacji z napędem 4x4, m.in. te same elementy zawieszenia (niezależne wszystkich kół) oraz napęd 4x4. Pod maskę trafiły nowoczesne silniki benzynowe, wykonane w technice downsizingu (TSI: 1.2, 1.4 i 1.8), a także turbodiesle z wtryskiem common rail. Na rynku znajdziecie Yeti z napędem na przednią oś (1.2 TSI i 1.4 TSI/122 i 125 KM, 1.6 TDI) oraz na obie osie (opcja w 2.0 TDI/110-150 KM, standard w 1.4 TSI/150, 1.8 TSI i 2.0 TDI/170 KM). Za rozdział napędu odpowiada sprzęgło międzyosiowe Haldex (najpierw 4. generacji, później 5.; brak możliwości blokowania). Skuteczność i trwałość układu są dość dobre, choć mechanicy sugerują wymianę oleju w sprzęgle Haldex co ok. 40 tys. km.
Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!
Skoda Yeti – wersje wyposażenia
W ciągu 8 lat kariery rynkowej Yeti oferowano w wielu wersjach wyposażenia – początkowo paletę otwierała bazowa odmiana Easy, następnie były: Active, Ambition i Elegance. Później oferowano też wersje Street i Fresh, a po modernizacji – Style. Oprócz tych odmian na rynku znajdziecie też wersje specjalne, takie jak Monte Carlo i Laurin & Klement. Pierwsza z nich charakteryzuje się czarnymi akcentami (m.in. dach, alufelgi, grill), natomiast samo wyposażenie bazuje na wersji Ambition, wzbogaconej o wiele dodatków podnoszących komfort i podkreślających sportowy charakter auta. Z kolei druga to wersja, której wyróżnikiem jest bogate wyposażenie.
Skoda Yeti – podsumowanie
Nasza rekomendacja? Yeti po modernizacji z benzyniakiem 1.4 TSI typoszeregu EA211 o mocy 125 KM (jeśli nie zależy wam na napędzie 4x4) lub 150 KM (gdy napęd obu osi jest ważny). Jeśli chodzi o diesle, to polecam 2-litrówkę (także z końca produkcji). Niestety, ceny Yeti po 2015 r. zaczynają się od ok. 50 tys. zł.
Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!
Objawy: metaliczny hałas dochodzący z okolic napędu rozrządu (szczególnie po zimnym rozruchu).
Diagnoza: problem dotyczy łańcuchowego napędu rozrządu w silnikach 1.2 i 1.4 TSI (seria EA111). Koszt wymiany łańcucha, ślizgów i napinacza wynosi ok. 1800 zł (poza ASO).
Objawy: duże ubytki oleju po niewielkim przebiegu, kopcenie na niebiesko.
Diagnoza: nadmierne spalanie oleju, spowodowane zastosowaniem wadliwych pierścieni. Usterka dobrze znana użytkownikom wersji 1.8 TSI z początkowych lat produkcji – usunięcie wady wiąże się z wydaniem ok. 7500 zł (poza ASO).
Objawy: wycieki oleju z przegubów półosi napędowych.
Diagnoza: nie jest to przesadnie częste zjawisko, ale jak twierdzą mechanicy – coraz częściej zdarza się w silnikach 1.4 TSI/122 KM.
Objawy: spadek mocy, kłopoty z uruchomieniem silnika, nierówna praca.
Diagnoza: wielu mechaników przyznaje, że trwałość wtryskiwaczy w dieslu 1.6 TDI nie jest najlepsza (wyraźnie niższa w porównaniu z większym silnikiem 2.0 TDI). Koszt nowego wtrysku to ok. 1100 zł, do tego trzeba jeszcze doliczyć robociznę.
Objawy: korozja w dolnej części tylnych drzwi, niedostatki jakościowe.
Diagnoza: uszkodzenia lakieru i późniejsza korozja to następstwa uderzeń kamieni – część aut ma w tym miejscu folię ochronną. Znamy przypadki niechlujnego spasowania uszczelek w okolicach tylnych błotników.
Wnętrze jest ergonomiczne i całkiem nieźle znosi próbę czasu. Jakość plastików przeciętna, za to ich montaż okazuje się solidny.
Yeti ma całkiem spory bagażnik – poj. 416-1580 l (1760 l po wyjęciu tylnych siedzeń).
Bagażnik można powiększyć na dwa sposoby – pierwszy: podnosimy poszczególne części kanapy, drugi: po prostu je demontujemy
Fotele są wygodne i dość długo zachowują świeżość.
Miejsca z tyłu jest sporo – oczywiście, w odniesieniu do wspomnianej długości i rozstawu osi 2578 mm.
Kierowca ma do dyspozycji przycisk „Off-road”, który uaktywnia system kontroli zjazdu i sprawia, że inaczej działa ABS, ale nie jest to blokada sprzęgła (często mylone).
W kabinie znajdziecie wiele przydatnych schowków. Praktyczne rozwiązania zastosowano również w bagażniku.
Skoda Yeti zadebiutowała wiosną 2009 r.
Jesienią 2013 r. auto poddano modernizacji. Zmianom poddano nie tylko nadwozie, lecz także wnętrze, choć trzeba przyznać, że były one bardzo symboliczne – m.in. nowy wzór kierownicy, inne materiały tapicerskie.
Wym. (dł./szer./wys.) 4223/1793/1691 mm.
Rozstaw osi 2578 mm.
Pojemność bagażnika 416-1580 l
Yeti nie jest autem terenowym, ale poprawnie radzi sobie w lekkim terenie jak na małego SUV-a. Kąty: natarcia oraz rampowy wynoszą 19o, natomiast zejścia – 27o. Wykrzyż ma 130 mm, natomiast głębokość brodzenia to 400 mm. W podwoziu zastosowano dodatkowe osłony: silnika, przewodów hamulcowych, a także bocznych stref podłogi.