• Yeti to praktyczny nieduży SUV. Sprawdzi się jako auto rodzinne!
  • Proporcja między Yeti z dieslem a benzyniakiem to 60/40 proc. – wśród pierwszych dominują wersje 1.2 i 1.4 TSI, w drugich: 2.0 TDI
  • Dobry wybór to Yeti po modernizacji z benzyniakiem 1.4 TSI typoszeregu EA211 o mocy 125 KM

Yeti nie jest złym samochodem, ale miało pecha, gdyż trafiło na nie najlepszy okres w Grupie VW. Chodzi o nowoczesne silniki benzynowe TSI, które miały być hitem. I rzeczywiście, na początku czarowały niskim spalaniem, niezłą dynamiką, generalnie zbierały wiele pochlebnych opinii. Niestety, szybko okazało się, że pod względem trwałości są totalną klapą. Ale po kolei.

Skoda Yeti pojawiła się wiosną 2009 r. Przemyślane pudełkowate auto ze zwiększonym prześwitem, technicznie bazujące na Skodzie Octavii II (m.in. płyta podłogowa, napęd 4x4), szybko zdobyło sympatię klientów i sprzedawało się doskonale. Na rynku wtórnym wybór jest więc duży – ceny startują od nieco ponad 20 tys. zł, jednak zadbane, godne uwagi auta wiążą się z wydaniem min. 30 tys. zł.

Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!

Jedna z największych zalet modelu to przemyślane nadwozie, które przy długości nieco ponad 4,2 m zapewnia naprawdę dobre walory użytkowe. Miejsca w obu rzędach siedzeń jest sporo (oczywiście, w odniesieniu do wspomnianej długości i rozstawu osi 2578 mm), a pojemność bagażnika wynosi od 416 do 1580 l, a nawet 1760 l! Wszystko dzięki systemowi VarioFlex (standard). To układ znany z Roomstera, pozwalający na różną konfigurację tylnej kanapy. Siedzenia (są trzy oddzielne moduły) można przesuwać, składać, wyjmować, a nawet – po wyjęciu centralnego elementu – skrajne zsunąć do środka. Można liczyć też na wiele przydatnych schowków i półeczek, podwyższających użyteczność wnętrza. Wiele aut ma niezłe wyposażenie, choć nie brakuje też bazowych odmian, które nie rozpieszczały nadmiarem elektronicznych systemów podwyższających komfort. Tak czy inaczej, to właśnie świetna użyteczność auta leży u podstaw dużego zainteresowania tym modelem, także dziś na rynku wtórnym.

Skoda Yeti – uwaga na silniki TSI z łańcuchowym napędem rozrządu!

Do zakupu radzimy jednak podchodzić z dystansem, bo Yeti to praktyczny nieduży SUV z nieskomplikowaną techniką, ale też z nowoczesnymi silnikami, które zaliczyły kilka wpadek. Dotyczy to zwłaszcza benzyniaków TSI, a najbardziej ryzykowne są wersje z początkowych lat produkcji. Silnik 1.2 TSI/105 KM ma nietrwały łańcuchowy napęd rozrządu, niedomaga w nim elektronika sterująca, znamy przypadki uszkodzenia turbiny. Natomiast w 1.4/122 KM dochodzą kłopoty z układem zmiennych faz rozrządu. Jednak z największą (i najkosztowniejszą!) usterką zmaga się silnik 1.8 TSI. Często po przejechaniu 90-120 tys. km jednostka ta zaczyna żłopać olej na potęgę! Problem jest dobrze znany i fachowa naprawa poza ASO wiąże się z wydaniem 8-9 tys. zł. Pociesza to, że Skoda sukcesywnie wprowadzała modyfikacje i wspomniane jednostki po 2012 r. uchodzą za bardziej dopracowane, choć nadal nieidealne!

Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!

Dlatego jeśli celujecie w Yeti z benzyniakiem, zdecydowanie polecamy jednostkę 1.4 TSI po gruntownej modernizacji (typoszereg EA211, moc 125 i 150 KM), która na rynek trafiła w 2015 r. Zdaniem mechaników Skody Bohemia Motors (Falenty koło Warszawy) to naprawdę dopracowany i trwały motor, zdecydowanie wart uwagi! Jeśli chodzi o diesle (jest ich więcej w ofertach), to radzimy rozejrzeć się za 2-litrówką. Nie dość, że zapewnia dobre osiągi (odmiany od 140 KM w górę), to do tego w Yeti mamy do czynienia z wersją po zmianach (wtrysk CR), która zbiera niezłe opinie za trwałość. Owszem, z czasem trzeba reanimować układ recyrkulacji spalin, „dwumas”, niedomaga klapa gasząca, ale np. na tle wersji 1.6 TDI nie ma problemów z układem wtryskowym. Poza tym mniejszy diesel nie występował z napędem 4x4, podobnie zresztą jak bazowe benzyniaki (1.2 TSI i 1.4 TSI/122 i 125 KM).

Skoda Yeti – czy sprawdzi się w terenie?

Własności offroadowe Yeti są przeciętne. Na myśli mamy szczególnie geometrię nadwozia. Prześwit wynosi 180 mm, kąt natarcia ma 190, także skok zawieszenia nie jest przesadnie duży. Jeśli natomiast chodzi o sam układ przeniesienia napędu (sprzęgło Haldex), to pracuje on całkiem sprawnie. Do tego kierowca ma do dyspozycji przycisk „Off-road”, który uaktywnia system kontroli zjazdu i sprawia, że inaczej działa ABS, ale nie jest to blokada sprzęgła (często mylone). Trwałość układu 4x4 jest więcej niż zadowalająca, ale trzeba pamiętać o wymianie oleju w sprzęgle Haldex – co ok. 40 tys. km. Pamiętajcie też o częstszej, niż zaleca Skoda, wymianie oleju silnikowego (głównie w dieslach). Interwał co 30 tys. km lub 2 lata to abstrakcja i problemy – olej trzeba zmieniać co 10-15 tys. km (zależnie od specyfiki eksploatacji). Generalnie zadbane Yeti z rozsądnym przebiegiem nie powinno często sie psuć. Zwłaszcza gdy mamy do czynienia z autem po liftingu, najlepiej z poprawionymi silnikami oraz skrzynią manualną (DSG bywa zawodne i jest drogie w naprawach).

Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!

Skoda Yeti – najczęstsze usterki

  • niska trwałość łańcuchowego napędu rozrządu w silnikach 1.2 i 1.4 TSI (seria EA111). Koszt wymiany łańcucha, ślizgów i napinacza wynosi ok. 1800 zł (poza ASO).
  • nadmierne spalanie oleju, spowodowane zastosowaniem wadliwych pierścieni. Usterka dobrze znana użytkownikom wersji 1.8 TSI z początkowych lat produkcji – usunięcie wady wiąże się z wydaniem ok. 7500 zł (poza ASO).
  • trwałość wtryskiwaczy w dieslu 1.6 TDI nie jest najlepsza (wyraźnie niższa w porównaniu z większym silnikiem 2.0 TDI). Koszt nowego wtrysku to ok. 1100 zł.
  • wycieki oleju z przegubów półosi napędowych – nie jest to przesadnie częste zjawisko, ale, jak twierdzą mechanicy, coraz częściej zdarza się w silnikach 1.4 TSI/122 KM.
  • korozja w dolnej części tylnych drzwi to następstwo uderzeń kamieni – część aut ma w tym miejscu folię ochronną.
  • przypadki niechlujnego spasowania uszczelek w okolicach tylnych błotników.
  • luzy w zawieszeniu. Choć układ jezdny Yeti uchodzi za stosunkowo trwały, po 150-200 tys. km często wymaga doinwestowania. Koszty zależą od rodzaju awarii, ale części generalnie nie są drogie.

Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!

Dane techniczne – silniki benzynowe

1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.8 TSI 1.8 TSI
Lata 2009-15 2014-17 2010-15 2015-17 2015-17 2011-15 2009-15
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch pasek łańcuch pasek pasek łańcuch łańcuch
Układ rozrządu OHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1197 1197 1390 1395 1395 1798 1798
Moc maks. (KM) przy obr./min 105/5000 110/4600-5600 122/5000 125/5000 150/6000 152/4300 160/4500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 175/1500-3500 175/1400-4000 200/1500-4000 200/1400-4000 250/1500-3500 250/1500-4500 250/1500-4500
Skrzynia biegów** 6M, 7DSG 6M, 7DSG 6M, 7DSG 6M, 7DSG 6M, 6DSG 6M, 6DSG 6M, 6DSG
Prędkość maksymalna (km/h) 175 179 185 187 195 192 200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,8 10,9 10,5 9,9 8,7 9,0 8,4
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 7,6/5,9/6,4 6,7/4,8/5,5 8,9/5,9/6,8 7,2/5,0/5,8 7,5/5,6/6,4 10,1/6,9/8,0 10,1/6,9/8,0

Dane techniczne – silniki Diesla

1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Lata 2010-15 2009-15 2015-17 2009-15 2015-17 2009-15
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1968 1968 1968 1968 1968
Moc maks. (KM) przy obr./min 105/4400 110/4000 110/3500 140/4200 150/3500 170/4200
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 250/1500-2500 250/1500-2500 250/1750-3000 320/1750-2500 340/1750-3000 350/1750-2500
Skrzynia biegów** 5M, 7DSG 5M, 6DSG 5M, 6DSG 6M, 6DSG 6M, 6DSG 6M, 6DSG
Prędkość maksymalna (km/h) 176 177 179 193 199 201
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,1 11,6 11,6 9,7 9,0 8,4
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 5,2/4,2/4,6 6,1/4,5/5,1 5,2/4,0/4,4 6,1/4,5/5,1 5,6/4,3/4,8 6,9/5,3/5,9

Skoda Yeti – technika

Yeti ma samonośne nadwozie i powstało na podwoziu Octavii 2. generacji z napędem 4x4, m.in. te same elementy zawieszenia (niezależne wszystkich kół) oraz napęd 4x4. Pod maskę trafiły nowoczesne silniki benzynowe, wykonane w technice downsizingu (TSI: 1.2, 1.4 i 1.8), a także turbodiesle z wtryskiem common rail. Na rynku znajdziecie Yeti z napędem na przednią oś (1.2 TSI i 1.4 TSI/122 i 125 KM, 1.6 TDI) oraz na obie osie (opcja w 2.0 TDI/110-150 KM, standard w 1.4 TSI/150, 1.8 TSI i 2.0 TDI/170 KM). Za rozdział napędu odpowiada sprzęgło międzyosiowe Haldex (najpierw 4. generacji, później 5.; brak możliwości blokowania). Skuteczność i trwałość układu są dość dobre, choć mechanicy sugerują wymianę oleju w sprzęgle Haldex co ok. 40 tys. km.

Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!

Skoda Yeti – wersje wyposażenia

W ciągu 8 lat kariery rynkowej Yeti oferowano w wielu wersjach wyposażenia – początkowo paletę otwierała bazowa odmiana Easy, następnie były: Active, Ambition i Elegance. Później oferowano też wersje Street i Fresh, a po modernizacji – Style. Oprócz tych odmian na rynku znajdziecie też wersje specjalne, takie jak Monte Carlo i Laurin & Klement. Pierwsza z nich charakteryzuje się czarnymi akcentami (m.in. dach, alufelgi, grill), natomiast samo wyposażenie bazuje na wersji Ambition, wzbogaconej o wiele dodatków podnoszących komfort i podkreślających sportowy charakter auta. Z kolei druga to wersja, której wyróżnikiem jest bogate wyposażenie.

Skoda Yeti – podsumowanie

Nasza rekomendacja? Yeti po modernizacji z benzyniakiem 1.4 TSI typoszeregu EA211 o mocy 125 KM (jeśli nie zależy wam na napędzie 4x4) lub 150 KM (gdy napęd obu osi jest ważny). Jeśli chodzi o diesle, to polecam 2-litrówkę (także z końca produkcji). Niestety, ceny Yeti po 2015 r. zaczynają się od ok. 50 tys. zł.

Skoda Karoq - kompaktowy SUV od Skody. Skonfiguruj swoje auto!