• W V70 dominują diesle, w większości to udane konstrukcje
  • Auto nie psuje się nadmiernie, problemem są raczej dość wysokie koszty obsługi
  • W przypadku awarii czy przeglądu polecamy specjalistyczne, nieautoryzowane serwisy

Już niespełna 20 tys. zł wystarczy, żeby kupić Volvo V70 III z początku produkcji – zarejestrowane i teoretycznie sprawne. Celowo jednak użyliśmy słowa „kupić”, a nie „jeździć” – dlaczego? W przypadku aut bez historii serwisowej, z niepewnym przebiegiem czy powypadkowych częste są powikłania, a doprowadzenie V70 do świetnego stanu może być kosztowne. Oczywiście, nie oznacza to, że najtańsze egzemplarze należy omijać szerokim łukiem, po prostu wskazane są ostrożność i „chłodna głowa”. Na pewno znacznie pewniejszy będzie zakup za 40-50 tys. zł, co też oczywiście nie oznacza wydawania pieniędzy w ciemno.

Pod maską V70 można zaobserwować dość dużą rotację silników. Na szczęście nie jest to wynik ich fatalnej jakości, bardziej odzwierciedla przekształcenia własnościowe producenta (w 2010 r. Volvo przeszło spod opieki Forda pod zarząd chiński). Dużym uznaniem cieszy się pięciocylindrowy diesel 2.4. Czy oznacza to brak kłopotów? Na to pytanie odpowiada Andrzej Bocian, szef serwisu AB-Car z podwarszawskiej Wiązowny, specjalizującego się w naprawach Volvo: To udana konstrukcja, ale ma kilka typowych przypadłości – podczas każdego przeglądu mechanik powinien skontrolować m.in. napinacz paska osprzętu, który trzeba wymienić najpóźniej po 90 tys. km. Poza tym w autach z lat 2009-11 trzeba uważać na zmienną geometrię kolektora dolotowego, we wszystkich do 2011 r. nagminne są też przypadki nieprawidłowego wypalania filtra cząstek stałych – przybywało oleju, który nawet mógł być zassany przez turbinę do silnika.

Volvo V70 - mały diesel w dużym aucie

Na rynku spotyka się nawet auta z dieslem 1.6, ale to zbyt słaby napęd, a poza tym awaryjny, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę pierwszą generację tego motoru (do 2011 r. stosowano 16-zaworową wersję). Jest też pośredni wariant – dwulitrówki, występujące w trzech odmianach. Najstarsze to 2.0 PSA – świetnie znane, z dobrym dostępem do części, bez większych usterek. W przypadku wersji 2.0 R5 (Volvo) trzeba się liczyć (nie jest to nagminne, ale jednak!) z pęknięciem kadłuba. Efekt? Wydatek kilkunastu tys. zł (czy to na naprawę, czy zakup używanego silnika z pewnego źródła). To może najnowsze diesle 2.0 produkcji Volvo (już R4)? Niestety – przy przebiegu poniżej 200 tys. km zaczynają „brać” olej (problemy z pierścieniami tłokowymi), wcześniej pojawiają się kłopoty z zaworami EGR – przytykają się, podobnie jak chłodnice spalin. 

Listę benzyniaków otwierają produkty Forda: EcoBoosty 1.6 i 2.0 oraz wolnossąca dwulitrówka. Trudno powiedzieć, czy dotykają je problemy podobne do tych w Fordach (pękające: kadłuby w 1.6 i tłoki w 2.0), bo aut nie ma zbyt wiele. Na pewno trzeba liczyć się ze zużyciem oleju, zdarzają się też zatarte silniki, ale trudno mówić o powtarzalności (tak jak w Fordzie, była akcja serwisowa układu chłodzenia). Znacznie chętniej pan Andrzej Bocian mówi o benzyniakach 2.5 T: Fakt, że lubią paliwo, ale poza uszkodzoną odmą, której naprawa kosztuje 1000 zł, nic im nie dolega! Pozytywnie oceniam też benzyniaki R6 – 3.0 turbo i 3.2 to pokrewne konstrukcje, które prawidłowo serwisowane pokonają setki tys. kilometrów! Jeśli jednak dojdzie do zużycia łańcucha rozrządu, rada jest jedna: silnik musi wylądować na stole warsztatowym. Już tłumaczymy, skąd ten pośpiech w wyciąganiu silnika: cały napęd rozrządu, podobnie jak pasek napędu akcesoriów, umieszczono od strony skrzyni biegów, bo w komorze silnika jest ekstremalnie ciasno! To podwyższa koszty o 2-3 tys. zł.

Volvo V70 - trwałe podwozie dużego

Dobrze należy ocenić podwozie V70 – dzielnie znosi nawet polskie drogi, nieczęsto się zdarza, żeby trzeba było coś naprawiać w autach z przebiegiem mniejszym niż 150 tys. km. W najstarszych egzemplarzach można za to spodziewać się w podwoziu pierwszych śladów korozji – na wydechu, elementach zawieszenia, płycie podłogowej, pod listwą progową. W przypadku problemów z dieslami warto zwrócić też uwagę na wiązkę elektryczną w komorze silnika – bywa uszkodzona. Mechanicy zalecają częstszą wymianę oleju w silniku (np. co 15 tys. km) i wymianę oleju w „automacie” (ASO twierdzi, że to zbędne).

Volvo V70 III – dane techniczne (silniki benzynowe):

Mniejsze silniki benzynowe w opcji występowały z niezbyt polecaną skrzynią dwusprzęgłową. Pojemność 1999 ccm oznacza silniki Forda: zarówno proste, wolnossące (145 KM), jak i z doładowaniem oraz wtryskiem bezpośrednim. Silnik 2.0 Volvo korzysta z bezpośredniego wtrysku paliwa, jednej turbiny i wałków wyrównoważających.

Dane techniczne* 1.6 T4 2.0 2.0 T4 2.0 T 2.0 T5 2.0 T5
Lata 2010-15 2007-11 2015-16 2009-11 2010-15 2014-16
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1595 1999 1969 1999 1999 1969
Moc maks. (KM) przy obr./min 180/5700 145/6000 190/4700 203/6000 240/5500 245/5500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 270/1600-5000 190/4500 300/1320-4020 320/1750-4000 320/1800-5000 320/1500-4800
Skrzynia biegów** 6M, 6DS 5M, 6DS 6M, 6DS 6M, 6DS 6M, 6DS 8A
Prędkość maksymalna (km/h) 215 200 210 230 240 230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,7 12,1 7,6 8,3 7,7 6,7
Spalanie (l/100 km)*** 9,4/5,9/7,2 11,7/6,9/8,6 7,6/5,1/6,0 11,1/6,4/8,1 11,1/6,4/8,1 8,6/5,2/6,4
*dane dla wersji podstawowej, **M – manualna, A – automatyczna, DS – dwusprzęgłowa, ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Typowe dla Szwedów silniki R5 uchodziły za udane konstrukcje, ale „wsławiły się” dość dużym zużyciem paliwa. Sześć cylindrów w poprzek komory silnikowej?! To doładowane warianty 3.0 w topowych odmianach T6 i wolnossące 3.2 z kolektorami o zmiennej długości i podwójnymi krzywkami na wałkach rozrządu.

Dane techniczne* 2.5 T 2.5 T 3.0 T6 3.0 T6 3.2 3.2
Lata 2007-09 2009-12 2007-10 2010-16 2007-10 2010-15
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R5/20 t.benz. R5/20 t.benz. R6/24 t.benz. R6/24 benz. R6/24 benz. R6/24
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 2521 2521 2953 2953 3192 3192
Moc maks. (KM) przy obr./min 200/4800 231/4800 285/5600 304/5600 238/6200 243/6400
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 300/1500-4500 340/1700-4800 400/1500-4800 440/2100-4200 320/3200 320/3200
Skrzynia biegów** 6M, 6A 6M, 6A 6A 6A 6A 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 230 235 245 250 235 235
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,1 7,7 7,2 6,9 8,4 8,4
Spalanie (l/100 km)*** 13,1/7,1/9,3 12,5/6,6/8,8 16,7/8,1/11,3 14,8/7,5/10,2 15,4/7,7/10,5 średnio 9,2
*dane dla wersji podstawowej, **M – manualna, A – automatyczna, ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Volvo V70 III – silniki wysokoprężne

Podstawowy diesel 1.6 to produkcja PSA i Forda. W początkowym okresie miał 16-zaworową głowicę (bardziej awaryjny), później – 8V. Obydwa mają za mało mocy! Wśród dwulitrówek (najpopularniejsze!) są wersje PSA oraz Volvo. V70 zadebiutowało z dieslem 2.0 z kooperacji Forda z PSA (1998 ccm). Następnie zmieniono go na silnik Volvo 2.0 R5 (1984 ccm). Ostatecznie wprowadzono 4-cylindrową jednostkę Volvo (1969 ccm). Silniki 2.4 są udane, co nie oznacza jednak braku problemów. Choć może się wydawać, że silniki 2.4 różnią się tylko detalami, to jednak Volvo przeprowadzało liczne modernizacje. Najważniejszy był 2011 r. – pojawiła się tzw. 4. generacja jednostki, w której zmieniono m.in. wałki rozrządu, wał korbowy, pompę oleju.

Volvo V70 III – dane techniczne (Diesle 2.0):

Dane techniczne* – Diesle 2.0 D2 2.0 D 2.0 D3 2.0 D3 2.0 D3/D4 2.0 D4
Lata 2015-16 2007-10 2012-15 2015-16 2010-14 2013-16
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/8 t.diesel R4/16 t.diesel R5/20 t.diesel R4/16 t.diesel R5/20 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu OHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1969 1998 1984 1969 1984 1969
Moc maks. (KM) przy obr./min 120/3750 136/4000 136/3500 150/3750 163/2900 181/4250
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 280/1500-2280 320/2000 350/1500-2250 320/1740-3000 400/1400-2850 400/1750-2500
Skrzynia biegów** 6M, 6DS 6M 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A 6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h) 190 195 210 205 210 220
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,6 11,4 9,9 9,8 9,9 8,6
Spalanie (l/100 km)*** 4,1/4,5/4,3 7,5/5,0/5,9 5,3/4,1/4,5 4,1/4,5/4,3 7,2/4,6/5,5 4,7/4,1/4,3
*dane dla wersji podstawowej, **M – manualna, A – automatyczna, DS – dwusprzęgłowa, ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Volvo V70 III – dane techniczne (Diesle 1.6/2.4):

Dane techniczne* – Diesle 1.6 DRIVe 1.6 D2 2.4 D 2.4 D4
Lata 2009-11 2011-15 2007-09 2011-13
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/8 t.diesel R5/20 t.diesel R5/20
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC OHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1560 1560 2400 2400
Moc maks. (KM) przy obr./min 109/4000 115/3600 163/4000 163/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 240/1750 270/1750-2500 340/1750-2750 420/1750-3000
Skrzynia biegów** 5M 6M 6M, 6A 6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 185 190 210 200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,5 11,5 9,9 10,4
Spalanie (l/100 km)*** 5,9/4,3/4,9 5,1/4,2/4,5 8,3/5,5/6,5 9,4/5,5/6,9
*dane dla wersji podstawowej, **M – manualna, A – automatyczna, ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Volvo V70 III – dane techniczne (Diesle 2.4 c.d.):

Dane techniczne* – Diesle 2.4 D 2.4 D4 2.4 D5 2.4 D5 2.4 D5
Lata 2009-10 2013-16 2007-09 2009-11 2011-16
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R5/20 t.diesel R5/20 t.diesel R5/20 t.diesel R5/20 t.diesel R5/20
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 2400 2400 2400 2400 2400
Moc maks. (KM) przy obr./min 175/4000 181/4000 185/4000 205/4000 215/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 420/1500-2750 420/1500-2500 400/2000-2750 420/1500-3250 420/1500-3250
Skrzynia biegów** 6M, 6A 6M 6M, 6A 6M, 6A 6M, 6A
Prędkość maksymalna (km/h) 215 210 225 225 225
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,5 9,4 8,9 8,2 7,8
Spalanie (l/100 km)*** 8,1/4,8/6,0 8,3/5,0/6,2 8,3/5,5/6,5 6,7/4,7/5,4 6,3/4,4/5,1
*dane dla wersji podstawowej, **M – manualna, A – automatyczna, ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie

Volvo V70 III – dane eksploatacyjne, ceny części:

Materiały eksploatacyjne benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 5,5 l (0W-30) 5,9 l (0W-30)
Olej w skrzyni manualnej 1,9 l, 75W Synth. 1,9 l, 75W Synth.
Układ chłodzenia 8,0 l (na bazie glikolu) 12,6 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 0,6 l, DOT 4+ (wym. co 2 lata) ok. 0,6 l, DOT 4+ (wym. co 2 lata)
Napęd rozrządu pasek (wym. co 180 tys. km) pasek (co 120 tys. km)
Olej silnikowy co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km co 30 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
Ceny zamienników benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 35/50 zł od 35/55 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) od 170/450 zł od 170/450 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 480/375 zł od 480/375 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk i łożysko+koło dwum.) od 950 (z kołem 2750) zł od 980 (koło + 2600) zł
Łożyska koła (z piastą) od 420 zł od 420 zł
Reflektor (H7/H9) od 650 zł od 650 zł
*dane dla benzyniaka 2.5T oraz diesla 2.4 D/175 KM

Volvo V70 III – naszym zdaniem:

Przyjemność kosztuje, a V70 jest tego najlepszym przykładem. Do zadowolenia z jazdy (dynamika, prowadzenie) dochodzi wysoki poziom bezpieczeństwa. Jednak, nawet jeśli auto się nie popsuje, sporo wydacie na obsługę i paliwo (w benzynowych R5 i R6). 

Szukasz używanego auta? Z czujnikiem grubości lakieru unikniesz wpadki