Projektując model Cee`d pierwszej generacji Kia wyznaczyła sobie jeden cel. Auto miało być skierowane do europejskiego klienta. Pierwszym krokiem w stronę sukcesu było przeniesienie prac nad hatchbackiem do niemieckiego centrum projektowego w Russelsheim. Następnie Koreańczycy poprosili o pomoc europejskich inżynierów i ulokowali produkcję na Słowacji. Starania Kii nie poszły na marne. Ogromny wkład pracy widać chociażby patrząc na sylwetkę auta. To pierwszy samochód z Korei, który został uznany przez kierowców ze Starego Kontynentu za ładny i nowoczesny.

Foto: Kia

Pozytywne wrażenie robi także kabina pasażerska. Podstawową zaletą wnętrza jest spora ilość przestrzeni oraz wysoka funkcjonalność. Miejsca wystarczy dla czterech dorosłych pasażerów, a kufer hatchbacka pomieści od 340 do 1300 litrów. Kombi zabiera na pokład od 534 do 1664 litrów. Deska rozdzielcza wygląda nowocześnie i nie budzi większych zastrzeżeń pod względem ergonomii. Materiały wykończeniowe są przyzwoitej jakości. Z czasem z kokpitu zaczną dobiegać traszki, jednak to żaden wstyd w segmencie C.

1,6 CRDi: 6 litrów oleju w mieście!

Podstawą oferty na rynku wtórnym są Cee`dy napędzane 1,6-litrowym dieslem. Kierowca może wybrać albo 90, albo 115-konną wersję motoru. Słabsza rozpędza hatchbacka do pierwszej setki w 14,1 sekundy. Mizerny wynik sprawia, że napęd jest idealny dla tych osób, które nie są nastawione na osiągi, a bardziej niską cenę i niskie spalanie. Mocniejsze modele przyspieszają do 100 km/h w 11,7 sekundy. Zapotrzebowanie na paliwo w obu przypadkach jest prawie identyczne. W mieście Kia potrzebuje niespełna 6, a na trasie 4,3 litra oleju napędowego.

Foto: Kia

Ropniak sprzedawany przez Koreańczyków jest dosyć prosty, a to warunkuje przyzwoitą trwałość. Awarie najczęściej dotyczą układu wtryskowego lub turbosprężarki. Na szczęście każdy z tych elementów można tanio regenerować. W przypadku 90-konnej wersji silnika 1,6 CRDi koszty eksploatacji obniża brak drogiego w wymianie dwumasowego koła zamachowego. Rozrząd motorów wysokoprężnych jest napędzany za pomocą bezobsługowego łańcucha.

Najpopularniejszym benzyniakiem jest 109-konny silnik o pojemności 1,4 litra. Wolnossąca jednostka rozpędza Cee`da do pierwszej setki w 11,6 sekundy i okazuje się całkiem oszczędna. W cyklu miejskim zapotrzebowanie na paliwo nie powinno przekroczyć 8 litrów. Poza miastem spalanie wynosi 5,2 litra. Koreański motor jest trwały. Sporadycznie zdarzają się drobne usterki czujników. Poza tym wizyty w serwisie ograniczają się do wymiany płynów i części eksploatacyjnych. Napędzaniem rozrządu zajmuje się łańcuch.

Cee`d pewnie się prowadzi i ma trwałe zawieszenie

Cee`d pierwszej generacji bardzo stabilnie zachowuje się podczas jazdy. Nie ma problemu ani z szybkim braniem zakrętów, ani tłumieniem nierówności występujących na nawierzchni. Koreańczykom udało się osiągnąć tak dobry efekt dzięki zastosowaniu właściwie zestrojonych kolumn McPhersona na przedniej i wielowahaczy na tylnej osi. Co z trwałością? W autach z początku produkcji zdarzały się stukające tylne amortyzatory. Większość z nich Kia wymieniła w ramach gwarancji. Poza tym niską trwałość mają łączniki stabilizatora. Co ważne, bez żadnych zarzutów sprawuje się oś wielowahaczowa.

Foto: Kia

Formatując hatchbacka pod kątem klienta europejskiego Kia nie tylko popracowała nad stylistyką karoserii i nowoczesnym zawieszeniem, ale także poprawiła wytrzymałość konstrukcji. W efekcie Cee`d boryka się głównie z drobnymi awariami. Wśród najczęściej naprawianych usterek można wymienić zawieszające się radio, problemy z elektrycznie sterowanymi szybami czy łuszczący się lakier bezbarwny. Z czasem mogą się także pojawić punktowe ogniska korozji na klapie bagażnika, zmatowieją przednie reflektory, przetrą się uszczelki drzwi oraz padnie pompa paliwa lub alternator.

Sporadycznie właściciele Cee`dów skarżą się na wycieki oleju występujące na łączeniu silnika ze skrzynią biegów. Poza tym przeguby i sprzęgło wytrzymują przeciętnie około 100 tysięcy kilometrów. Zamienniki potrzebne do serwisowania Koreańczyka są tanie i dostępnie niemalże w każdym sklepie motoryzacyjnym. To jednak nie do końca pociesza kierowców. Do zachowania ograniczonej, 7-letniej gwarancji konieczne jest stosowanie oryginalnych części. A te nie zawsze pozwolą na oszczędności.

Minimum 15 tysięcy? Tyle wystarczy na zakup Kii!

Kompaktowa Kia trafiła na rynek w roku 2006. Najstarsze modele mają zatem obecnie 8 lat i należy za nie zapłacić minimum 15 tysięcy złotych. Kierowca, który zdecyduje się wydać trzykrotnie więcej, otrzyma auto z końca produkcji (tj. 2012 roku) napędzane silnikiem wysokoprężnym. Koreańczycy nie zapomnieli o wysokim poziomie wyposażenia. Wersja podstawowa hatchbacka posiada 6 poduszek powietrznych, ABS, pakiet elektryczny, radio z CD i wspomaganie układu kierowniczego. Większość używanych egzemplarzy oferuje również klimatyzację.

Foto: Kia

Prezentując model Cee`d Kia pokazała całkowicie nową jakość! Ładna karoseria, nowoczesne wnętrze, mało awaryjne silniki, pewne prowadzenie i wysoka trwałość stały się dla Koreańczyków drogą do europejskiego sukcesu. Sukcesu, który nie tylko trwał na rynku pierwotnym, ale co ważne, trwa także na rynku wtórnym. Zadbana Kia Cee`d pierwszej generacji jest równoprawnym konkurentem używanej Astry, Leona czy Focusa. A to najlepsza rekomendacja dla Koreańczyka.