Projektując model Cee`d pierwszej generacji Kia wyznaczyła sobie jeden cel. Auto miało być skierowane do europejskiego klienta. Pierwszym krokiem w stronę sukcesu było przeniesienie prac nad hatchbackiem do niemieckiego centrum projektowego w Russelsheim. Następnie Koreańczycy poprosili o pomoc europejskich inżynierów i ulokowali produkcję na Słowacji. Starania Kii nie poszły na marne. Ogromny wkład pracy widać chociażby patrząc na sylwetkę auta. To pierwszy samochód z Korei, który został uznany przez kierowców ze Starego Kontynentu za ładny i nowoczesny.

{ "uuid": "e6de37c9-8a83-501d-b8a7-bad9f08f0722", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Y2Y7MDA_/ae5b4bbe8092e472b78b3f9d12d9dd96.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d", "name": "Kia", "idref": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d" } ], "available": { "start": "2017-12-18 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "Kia", "image": { "publicationId": { "ocdn": "cadc8d694b9704d7a13c38a527744c86", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 70, "width": 115 }, "uuid": "acc59577-c04c-4a81-b137-7c6bc93e62b6", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ODc7MDA_/cadc8d694b9704d7a13c38a527744c86.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "ae5b4bbe8092e472b78b3f9d12d9dd96", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1200, "width": 1600, "bytes": 492951 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "ae5b4bbe8092e472b78b3f9d12d9dd96" }, "source": { "uuid": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d", "name": "Kia" }, "authors": [], "license": { "name": "Materiały prasowe", "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "a46194eb-8e7a-5bb8-ab26-734556632d18", "name": "Kia Cee’d", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "69a18238-59bc-5fba-985b-89780602cfcf", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "675a9855-d041-58c2-9dc8-9fce3bd92884", "name": "Kia", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "5e734a5c-9908-5216-a6d4-2d35d0a0d2ee", "name": "Moto (Serwis)", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f2d30bc6-edce-5a28-b19c-f5b461c30ea0", "name": "Onet Moto / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Kia

Pozytywne wrażenie robi także kabina pasażerska. Podstawową zaletą wnętrza jest spora ilość przestrzeni oraz wysoka funkcjonalność. Miejsca wystarczy dla czterech dorosłych pasażerów, a kufer hatchbacka pomieści od 340 do 1300 litrów. Kombi zabiera na pokład od 534 do 1664 litrów. Deska rozdzielcza wygląda nowocześnie i nie budzi większych zastrzeżeń pod względem ergonomii. Materiały wykończeniowe są przyzwoitej jakości. Z czasem z kokpitu zaczną dobiegać traszki, jednak to żaden wstyd w segmencie C.

1,6 CRDi: 6 litrów oleju w mieście!

Podstawą oferty na rynku wtórnym są Cee`dy napędzane 1,6-litrowym dieslem. Kierowca może wybrać albo 90, albo 115-konną wersję motoru. Słabsza rozpędza hatchbacka do pierwszej setki w 14,1 sekundy. Mizerny wynik sprawia, że napęd jest idealny dla tych osób, które nie są nastawione na osiągi, a bardziej niską cenę i niskie spalanie. Mocniejsze modele przyspieszają do 100 km/h w 11,7 sekundy. Zapotrzebowanie na paliwo w obu przypadkach jest prawie identyczne. W mieście Kia potrzebuje niespełna 6, a na trasie 4,3 litra oleju napędowego.

{ "uuid": "1165e3b2-a909-5cb0-b08c-e66ecd5c54e4", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/N2E7MDA_/3aa4c5bc88b90acdd04e780ce92c9366.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d", "name": "Kia", "idref": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d" } ], "available": { "start": "2017-12-18 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "Kia", "image": { "publicationId": { "ocdn": "cadc8d694b9704d7a13c38a527744c86", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 70, "width": 115 }, "uuid": "acc59577-c04c-4a81-b137-7c6bc93e62b6", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ODc7MDA_/cadc8d694b9704d7a13c38a527744c86.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "3aa4c5bc88b90acdd04e780ce92c9366", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1200, "width": 1600, "bytes": 285332 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "3aa4c5bc88b90acdd04e780ce92c9366" }, "source": { "uuid": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d", "name": "Kia" }, "authors": [], "license": { "name": "Materiały prasowe", "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "a46194eb-8e7a-5bb8-ab26-734556632d18", "name": "Kia Cee’d", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "69a18238-59bc-5fba-985b-89780602cfcf", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "675a9855-d041-58c2-9dc8-9fce3bd92884", "name": "Kia", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "5e734a5c-9908-5216-a6d4-2d35d0a0d2ee", "name": "Moto (Serwis)", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f2d30bc6-edce-5a28-b19c-f5b461c30ea0", "name": "Onet Moto / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Kia

Ropniak sprzedawany przez Koreańczyków jest dosyć prosty, a to warunkuje przyzwoitą trwałość. Awarie najczęściej dotyczą układu wtryskowego lub turbosprężarki. Na szczęście każdy z tych elementów można tanio regenerować. W przypadku 90-konnej wersji silnika 1,6 CRDi koszty eksploatacji obniża brak drogiego w wymianie dwumasowego koła zamachowego. Rozrząd motorów wysokoprężnych jest napędzany za pomocą bezobsługowego łańcucha.

Najpopularniejszym benzyniakiem jest 109-konny silnik o pojemności 1,4 litra. Wolnossąca jednostka rozpędza Cee`da do pierwszej setki w 11,6 sekundy i okazuje się całkiem oszczędna. W cyklu miejskim zapotrzebowanie na paliwo nie powinno przekroczyć 8 litrów. Poza miastem spalanie wynosi 5,2 litra. Koreański motor jest trwały. Sporadycznie zdarzają się drobne usterki czujników. Poza tym wizyty w serwisie ograniczają się do wymiany płynów i części eksploatacyjnych. Napędzaniem rozrządu zajmuje się łańcuch.

Cee`d pewnie się prowadzi i ma trwałe zawieszenie

Cee`d pierwszej generacji bardzo stabilnie zachowuje się podczas jazdy. Nie ma problemu ani z szybkim braniem zakrętów, ani tłumieniem nierówności występujących na nawierzchni. Koreańczykom udało się osiągnąć tak dobry efekt dzięki zastosowaniu właściwie zestrojonych kolumn McPhersona na przedniej i wielowahaczy na tylnej osi. Co z trwałością? W autach z początku produkcji zdarzały się stukające tylne amortyzatory. Większość z nich Kia wymieniła w ramach gwarancji. Poza tym niską trwałość mają łączniki stabilizatora. Co ważne, bez żadnych zarzutów sprawuje się oś wielowahaczowa.

{ "uuid": "29d6a927-17bd-531f-b120-9c9beb816b2a", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Yzk7MDA_/43b8c4e3e64df2c781953914f663230d.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d", "name": "Kia", "idref": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d" } ], "available": { "start": "2017-12-18 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "Kia", "image": { "publicationId": { "ocdn": "cadc8d694b9704d7a13c38a527744c86", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 70, "width": 115 }, "uuid": "acc59577-c04c-4a81-b137-7c6bc93e62b6", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ODc7MDA_/cadc8d694b9704d7a13c38a527744c86.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "43b8c4e3e64df2c781953914f663230d", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1200, "width": 1600, "bytes": 542199 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "43b8c4e3e64df2c781953914f663230d" }, "source": { "uuid": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d", "name": "Kia" }, "authors": [], "license": { "name": "Materiały prasowe", "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "a46194eb-8e7a-5bb8-ab26-734556632d18", "name": "Kia Cee’d", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "69a18238-59bc-5fba-985b-89780602cfcf", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "675a9855-d041-58c2-9dc8-9fce3bd92884", "name": "Kia", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "5e734a5c-9908-5216-a6d4-2d35d0a0d2ee", "name": "Moto (Serwis)", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f2d30bc6-edce-5a28-b19c-f5b461c30ea0", "name": "Onet Moto / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Kia

Formatując hatchbacka pod kątem klienta europejskiego Kia nie tylko popracowała nad stylistyką karoserii i nowoczesnym zawieszeniem, ale także poprawiła wytrzymałość konstrukcji. W efekcie Cee`d boryka się głównie z drobnymi awariami. Wśród najczęściej naprawianych usterek można wymienić zawieszające się radio, problemy z elektrycznie sterowanymi szybami czy łuszczący się lakier bezbarwny. Z czasem mogą się także pojawić punktowe ogniska korozji na klapie bagażnika, zmatowieją przednie reflektory, przetrą się uszczelki drzwi oraz padnie pompa paliwa lub alternator.

Sporadycznie właściciele Cee`dów skarżą się na wycieki oleju występujące na łączeniu silnika ze skrzynią biegów. Poza tym przeguby i sprzęgło wytrzymują przeciętnie około 100 tysięcy kilometrów. Zamienniki potrzebne do serwisowania Koreańczyka są tanie i dostępnie niemalże w każdym sklepie motoryzacyjnym. To jednak nie do końca pociesza kierowców. Do zachowania ograniczonej, 7-letniej gwarancji konieczne jest stosowanie oryginalnych części. A te nie zawsze pozwolą na oszczędności.

Minimum 15 tysięcy? Tyle wystarczy na zakup Kii!

Kompaktowa Kia trafiła na rynek w roku 2006. Najstarsze modele mają zatem obecnie 8 lat i należy za nie zapłacić minimum 15 tysięcy złotych. Kierowca, który zdecyduje się wydać trzykrotnie więcej, otrzyma auto z końca produkcji (tj. 2012 roku) napędzane silnikiem wysokoprężnym. Koreańczycy nie zapomnieli o wysokim poziomie wyposażenia. Wersja podstawowa hatchbacka posiada 6 poduszek powietrznych, ABS, pakiet elektryczny, radio z CD i wspomaganie układu kierowniczego. Większość używanych egzemplarzy oferuje również klimatyzację.

{ "uuid": "0e116866-3dd7-562a-927a-245b3385f30a", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MmI7MDA_/6d60b19aea9118b2ca4a28409149030e.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d", "name": "Kia", "idref": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d" } ], "available": { "start": "2017-12-18 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "Kia", "image": { "publicationId": { "ocdn": "cadc8d694b9704d7a13c38a527744c86", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 70, "width": 115 }, "uuid": "acc59577-c04c-4a81-b137-7c6bc93e62b6", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ODc7MDA_/cadc8d694b9704d7a13c38a527744c86.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "6d60b19aea9118b2ca4a28409149030e", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1200, "width": 1600, "bytes": 251676 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "6d60b19aea9118b2ca4a28409149030e" }, "source": { "uuid": "d3745b96-5622-551d-930e-cc406dbefc8d", "name": "Kia" }, "authors": [], "license": { "name": "Materiały prasowe", "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "a46194eb-8e7a-5bb8-ab26-734556632d18", "name": "Kia Cee’d", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "69a18238-59bc-5fba-985b-89780602cfcf", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "675a9855-d041-58c2-9dc8-9fce3bd92884", "name": "Kia", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "5e734a5c-9908-5216-a6d4-2d35d0a0d2ee", "name": "Moto (Serwis)", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f2d30bc6-edce-5a28-b19c-f5b461c30ea0", "name": "Onet Moto / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Kia

Prezentując model Cee`d Kia pokazała całkowicie nową jakość! Ładna karoseria, nowoczesne wnętrze, mało awaryjne silniki, pewne prowadzenie i wysoka trwałość stały się dla Koreańczyków drogą do europejskiego sukcesu. Sukcesu, który nie tylko trwał na rynku pierwotnym, ale co ważne, trwa także na rynku wtórnym. Zadbana Kia Cee`d pierwszej generacji jest równoprawnym konkurentem używanej Astry, Leona czy Focusa. A to najlepsza rekomendacja dla Koreańczyka.