Projektując model Cee`d pierwszej generacji Kia wyznaczyła sobie jeden cel. Auto miało być skierowane do europejskiego klienta. Pierwszym krokiem w stronę sukcesu było przeniesienie prac nad hatchbackiem do niemieckiego centrum projektowego w Russelsheim. Następnie Koreańczycy poprosili o pomoc europejskich inżynierów i ulokowali produkcję na Słowacji. Starania Kii nie poszły na marne. Ogromny wkład pracy widać chociażby patrząc na sylwetkę auta. To pierwszy samochód z Korei, który został uznany przez kierowców ze Starego Kontynentu za ładny i nowoczesny.
Pozytywne wrażenie robi także kabina pasażerska. Podstawową zaletą wnętrza jest spora ilość przestrzeni oraz wysoka funkcjonalność. Miejsca wystarczy dla czterech dorosłych pasażerów, a kufer hatchbacka pomieści od 340 do 1300 litrów. Kombi zabiera na pokład od 534 do 1664 litrów. Deska rozdzielcza wygląda nowocześnie i nie budzi większych zastrzeżeń pod względem ergonomii. Materiały wykończeniowe są przyzwoitej jakości. Z czasem z kokpitu zaczną dobiegać traszki, jednak to żaden wstyd w segmencie C.
1,6 CRDi: 6 litrów oleju w mieście!
Podstawą oferty na rynku wtórnym są Cee`dy napędzane 1,6-litrowym dieslem. Kierowca może wybrać albo 90, albo 115-konną wersję motoru. Słabsza rozpędza hatchbacka do pierwszej setki w 14,1 sekundy. Mizerny wynik sprawia, że napęd jest idealny dla tych osób, które nie są nastawione na osiągi, a bardziej niską cenę i niskie spalanie. Mocniejsze modele przyspieszają do 100 km/h w 11,7 sekundy. Zapotrzebowanie na paliwo w obu przypadkach jest prawie identyczne. W mieście Kia potrzebuje niespełna 6, a na trasie 4,3 litra oleju napędowego.
Ropniak sprzedawany przez Koreańczyków jest dosyć prosty, a to warunkuje przyzwoitą trwałość. Awarie najczęściej dotyczą układu wtryskowego lub turbosprężarki. Na szczęście każdy z tych elementów można tanio regenerować. W przypadku 90-konnej wersji silnika 1,6 CRDi koszty eksploatacji obniża brak drogiego w wymianie dwumasowego koła zamachowego. Rozrząd motorów wysokoprężnych jest napędzany za pomocą bezobsługowego łańcucha.
Najpopularniejszym benzyniakiem jest 109-konny silnik o pojemności 1,4 litra. Wolnossąca jednostka rozpędza Cee`da do pierwszej setki w 11,6 sekundy i okazuje się całkiem oszczędna. W cyklu miejskim zapotrzebowanie na paliwo nie powinno przekroczyć 8 litrów. Poza miastem spalanie wynosi 5,2 litra. Koreański motor jest trwały. Sporadycznie zdarzają się drobne usterki czujników. Poza tym wizyty w serwisie ograniczają się do wymiany płynów i części eksploatacyjnych. Napędzaniem rozrządu zajmuje się łańcuch.
Cee`d pierwszej generacji bardzo stabilnie zachowuje się podczas jazdy. Nie ma problemu ani z szybkim braniem zakrętów, ani tłumieniem nierówności występujących na nawierzchni. Koreańczykom udało się osiągnąć tak dobry efekt dzięki zastosowaniu właściwie zestrojonych kolumn McPhersona na przedniej i wielowahaczy na tylnej osi. Co z trwałością? W autach z początku produkcji zdarzały się stukające tylne amortyzatory. Większość z nich Kia wymieniła w ramach gwarancji. Poza tym niską trwałość mają łączniki stabilizatora. Co ważne, bez żadnych zarzutów sprawuje się oś wielowahaczowa.
Formatując hatchbacka pod kątem klienta europejskiego Kia nie tylko popracowała nad stylistyką karoserii i nowoczesnym zawieszeniem, ale także poprawiła wytrzymałość konstrukcji. W efekcie Cee`d boryka się głównie z drobnymi awariami. Wśród najczęściej naprawianych usterek można wymienić zawieszające się radio, problemy z elektrycznie sterowanymi szybami czy łuszczący się lakier bezbarwny. Z czasem mogą się także pojawić punktowe ogniska korozji na klapie bagażnika, zmatowieją przednie reflektory, przetrą się uszczelki drzwi oraz padnie pompa paliwa lub alternator.
Sporadycznie właściciele Cee`dów skarżą się na wycieki oleju występujące na łączeniu silnika ze skrzynią biegów. Poza tym przeguby i sprzęgło wytrzymują przeciętnie około 100 tysięcy kilometrów. Zamienniki potrzebne do serwisowania Koreańczyka są tanie i dostępnie niemalże w każdym sklepie motoryzacyjnym. To jednak nie do końca pociesza kierowców. Do zachowania ograniczonej, 7-letniej gwarancji konieczne jest stosowanie oryginalnych części. A te nie zawsze pozwolą na oszczędności.
Minimum 15 tysięcy? Tyle wystarczy na zakup Kii!
Kompaktowa Kia trafiła na rynek w roku 2006. Najstarsze modele mają zatem obecnie 8 lat i należy za nie zapłacić minimum 15 tysięcy złotych. Kierowca, który zdecyduje się wydać trzykrotnie więcej, otrzyma auto z końca produkcji (tj. 2012 roku) napędzane silnikiem wysokoprężnym. Koreańczycy nie zapomnieli o wysokim poziomie wyposażenia. Wersja podstawowa hatchbacka posiada 6 poduszek powietrznych, ABS, pakiet elektryczny, radio z CD i wspomaganie układu kierowniczego. Większość używanych egzemplarzy oferuje również klimatyzację.
Prezentując model Cee`d Kia pokazała całkowicie nową jakość! Ładna karoseria, nowoczesne wnętrze, mało awaryjne silniki, pewne prowadzenie i wysoka trwałość stały się dla Koreańczyków drogą do europejskiego sukcesu. Sukcesu, który nie tylko trwał na rynku pierwotnym, ale co ważne, trwa także na rynku wtórnym. Zadbana Kia Cee`d pierwszej generacji jest równoprawnym konkurentem używanej Astry, Leona czy Focusa. A to najlepsza rekomendacja dla Koreańczyka.