Ceny paliw od dłuższego czasu utrzymują się na nieprzyzwoicie wysokim poziomie i zdaniem ekspertów taniej raczej nie będzie. Na pewno nie w najbliższym czasie.
Jeden z lepszych sposobów na tę kryzysową sytuację to kupno oszczędnego auta, które niedużo kosztuje i jest tanie w eksploatacji. Kryteria te spełniają 10-letnie pojazdy segmentu B napędzane nowoczesnymi turbodieslami.
Pamiętajcie jednak, że ryzyko kupna zajeżdżonego kilkunastoletniego malucha z małym silnikiem wysokoprężnym jest bardzo duże. Przed podjęciem ostatecznej decyzji zalecamy więc ostrożność! Samochody prezentujemy w kolejności od najoszczędniejszego do palącego najwięcej. Zauważcie, że zajmująca 10. miejsce Corsa średnio zużywa mniej niż 5 l/100 km.
Galeria zdjęć
Smart 0.8 CDI (od 1998 r.) to mikroauto (typowy „mieszczuch” dla dwóch osób), które cechuje się mikrospalaniem – średnie zaledwie 3,4 l/100 km. Niestety, diesel R3 po większym przebiegu bywa zawodny (mechanicy polecają benzyniaka) i jest drogi w naprawach. Cena: od 7 tys. zł.
Citroën C3 (2002-10) kusi oryginalnym wyglądem i niską ceną (od 12 tys. zł). Z silnikiem 1.4 HDI/68 KM spala tylko 4,2 l/100 km. Trwałość? Przeciętna – m.in. kłopoty z elektryką i zawieszeniem. Napęd także bywa kapryśny, choć psuje się rzadziej niż w 90-konnej wersji 1.4 HDI.
Renault Clio II (1998-2011) z motorem 1.5 dCi pojawiło się w 2001 r. W wersji 82-konnej średnio spala 4,2 l/100 km (odmiany 65- i 101-konne zużywają o 0,1 l więcej paliwa). Przestrzegamy przed usterkami wtryskiwaczy i układu korbowo-tłokowego. Ceny: od 7 tys. zł.
Ford Fiesta 1.4 TDCi/68 KM (2001-08) wykorzystuje jednostkę koncernu PSA. Średnie spalanie – 4,3 l/100 km. Najczęstsze problemy napędu to uszkodzenia wtryskiwaczy i turbiny oraz zwiększone zużycie oleju. Uwaga na korozję nadwozia! Ceny: od 10 tys. zł.
Peugeot 206 (1998-2011) z małym dieslem? Czemu nie! 206 z silnikiem 1.4 HDI/68 KM zadebiutowało w 2002 r. Słabe strony napędu są takie same jak w C3 i Fieście. Z małym Fordem „206-kę” łączy identyczne średnie spalanie – 4,3 l/100 km. Ceny oszczędnej „206-ki”: od 9 tys. zł.
Toyota Yaris I (1999-2005) z jednostką 1.4 D-4D/75 KM to nasza zdecydowana faworytka. Owszem, średnie spalanie 4,4 l/100 km zapewnia jej dopiero 7. lokatę, ale trwałość napędu i całego auta to już ekstraklasa. Ceny Yarisa 1.4 D-4D (na rynku od 2002 r.): od 12 tys. zł.
Seat Ibiza III (2002-08) kusi ciekawą stylistyką, atrakcyjną ceną (diesle od 11,5 tys. zł) i techniką „made in VW”. Przykład: oszczędny turbodiesel 1.4 TDI/75 KM spala średnio 4,5 l/100 km. Owszem, nie jest to silnik bez wad, ale jego naprawy, jak i całego auta, nie będą drogie.
VW Polo IV (2001-09), pod którego maską pracuje diesel R3 1.4/75 KM, spala 4,5 l/100 km, czyli tyle, ile Ibiza z tym samym napędem. Niestety, Polo się ceni i za auto z 2001 r. trzeba zapłacić minimum 12 tys. zł. Uwaga: na rynku jest wiele aut powypadkowych z cofniętymi licznikami.
Opel Corsa C (2000-06) początkowo występował z dieslem 1.7 (DI – 65 KM i DTI – 75 KM). Średnie spalanie obu wersji wynosi 4,7 l/100 km, polecamy zatem mocniejszą odmianę (ceny – od 9 tys. zł). Umiarkowana awaryjność silnika, ale drogie naprawy.