Alfa Romeo to marka oferująca samochody przeznaczone dla osób, które cenią sobie nie tylko styl, lecz także właściwości jezdne. Nie jest to co prawda najpopularniejszy producent na rynku wtórnym, ale ma zagorzałe grono zwolenników i wiele interesujących modeli w dość atrakcyjnych cenach.
Mimo nie najlepszej opinii o marce sporo tych samochodów napędzają trwałe i tanie w naprawach silniki. Część z nich jest co prawda tożsama z jednostkami, które znajdziecie w innych włoskich markach koncernu Fiata, nie zmienia to jednak faktu, że prezentowane silniki zostały dobrze zaprojektowane.
W najnowszych Alfach sporo jest silników godnych polecenia, ale niektóre odradzamy
Oczywiście zaprezentowane motory, to nie wszystkie, które można by polecić w przypadku włoskiego producenta. W zestawieniu zabrakło np. udanych nowszych konstrukcyjnie diesli 1.6 oraz 2.0. Zdecydowaliśmy się zaprezentować o wiele bardziej popularne, ale nieco starsze jednostki wysokoprężne 1.9 oraz 2.4, często spotykane w używanych egzemplarzach.
Pisząc o udanych silnikach, nie sposób także pominąć kultowej rodziny sześciocylindrowych jednostek firmowanych nazwiskiem inżyniera Busso. Te motory o pojemności: 2.5, 3.0 i 3.2 znajdziecie w wielu modelach Alfy Romeo powstałych po 2000 r. Niestety, w 2005 r. włoski producent zrezygnował z ich produkcji (ciekawostka: kilka dni po tej decyzji zmarł Giuseppe Busso).
Uwaga na benzyniaki GM
W nowszych modelach Alfa zastosowała silnik V6 3.2 (GM), którego nie polecamy, bo nie dość, że jest paliwożerny, to na dodatek ma dość duże problemy z trwałością.
To zresztą niejedyny silnik GM, który trafił do tej kategorii, bo trudno polecić też czterocylindrowe motory serii JTS (1.9 oraz 2.2), ale uważajcie również na włoskie 2.0 JTS (rozwinięcie jednostki 2.0 Twin Spark).
Włoska marka pomimo krążących o niej opinii w ostatnich latach ma więc sporo udanych jednostek napędowych, które w większości można polecić.
Silnik 1.4 T-jet: solidne małe turbo
Mimo małej pojemności turbodoładowany silnik stosowany w najmniejszych Alfach okazał się bardzo trwały. Dobrze znosi także zasilanie LPG.
Ten silnik to dość rzadki udany przypadek downsizingu. Fiat zaprojektował bowiem motor, którego wytrzymałość okazuje się naprawdę dobra. Silnik znajdziecie w dwóch modelach Alfy – MiTo oraz Giulietcie – ale występuje tam bardzo często.
Kluczem do sukcesu jest dość prosta budowa, bo oprócz turbosprężarki (w Alfie montowano tylko turbo firmy IHI) nie ma tu udziwnień, np. 1.4 T-jet ma pośredni wtrysk paliwa. Jego rozrząd napędza pasek zębaty.
Silnik w Alfie zadebiutował w 2008 r. i wciąż jest w ofercie, ale w 2009 r. wprowadzono jego bardziej skomplikowaną wersję Multiair, z zaworami sterowanymi elektrohydraulicznie. Rozwiązanie to nie do końca jest udane (psuje się moduł sterujący; naprawa: ok. 4,5 tys. zł). Zwykłe (polecane przez nas) 1.4 T-jet mają w Alfach moc: 105, 120 lub 155 KM, pozostałe silniki 1.4 turbo wyposażono w system Multiair.
T-jet nie jest mistrzem oszczędzania, zwłaszcza gdy korzystamy z pełni możliwości turbo, stąd duża popularność instalacji LPG (były nawet wersje z zasilaniem gazowym sprzedawane oficjalnie przez dilerów). Co ważne, silnik ten świetnie się sprawdza w przypadku zasilania LPG.
Silnik 1.4 T-jet - to nam się podoba:
Wysoka trwałość mimo niskiej pojemności i doładowania, dobra współpraca z LPG, niezła kultura pracy, dobre osiągi 155-konnej wersji.
Silnik 1.4 T-jet - to nam się nie podoba:
Spore spalanie, gdy korzysta się z pełni możliwości, awarie systemu Multiair w wersjach wyposażonych w niego, drogie usterki skrzyni TCT.
Silnik 1.75 TBi: prawie bez uwag
Nie dość, że nowoczesny i mocny, to na dodatek bardzo wytrzymały – silnik 1.75 TBi ma zdecydowanie więcej zalet niż wad, ale nie występuje często.
Jednostkę tę zarezerwowano dla topowych modeli. Znajdziecie ją w Giulietcie (usportowiona wersja QV) i 159, motor ten stosowano także w Brerze/Spiderze i wciąż spotkacie go w 4C.
Moc silnika 1.75 TBi waha się od 200 do 240 KM. Jest to dość skomplikowana konstrukcja, bo ma nie tylko turbodoładowanie, lecz także wtrysk bezpośredni oraz dwa wariatory zmiennych faz (jeden steruje zaworami ssącymi, drugi wydechowymi), do tego w dużej mierze jest wykonana z aluminium.
Warto dodać, że nie ma nic wspólnego z silnikami General Motors stosowanymi wcześniej przez Alfę, których jakość nie była najwyższa.
Podstawową wadą tego napędu jest wysokie spalanie, które dość mocno odbiega od deklaracji producenta – 200-konna wersja z Alfy 159 zużywa średnio około 10 litrów na 100 km, a gdy jeździmy głównie po mieście, wartość ta wzrasta o 2-3 litry.
Użytkownicy silnika 1.75 TBi powinni skracać interwały wymiany oleju z 35 do 15-20 tys. km. Podobnie jest w przypadku wymiany paska rozrządu, szczególnie gdy wykorzystuje się możliwości jednostki napędowej (interwał to od 100 do 140 tys. km; mechanicy radzą go skrócić do ok. 80 tys. km). Gdy jeździmy ostrzej, silnik ten potrafi także spalić nieco więcej oleju.
Silnik 1.75 TBi - to nam się podoba:
Wysoka trwałość pomimo dość dużego skomplikowania konstrukcji, spora moc przekłada się na dobre osiągi, coraz więcej zamienników.
Silnik 1.75 TBi - to nam się nie podoba:
Wysokie spalanie, konieczność stosowania droższej 98-oktanowej benzyny, potencjalnie poważne problemy wynikające z awarii pompy wody.
Silnik 1.9 JTD/JTDm: dobry wybór
To jeden z najbardziej udanych silników Diesla ostatnich lat, szczególnie w prostej 8-zaworowej wersji o mocy 120 KM, ale i mocniejsze są niezłe.
Silnik 1.9 JTD CR trafił po raz pierwszy do Alfy 156 w 1997 r. i okazał się bardzo wytrzymały (początkowo miał 105 KM i był pierwszym seryjnym common railem na świecie).
Szczególnie godna polecenia jest jego wersja 8-zaworowa. W nowszych autach ma ona 120 KM. Mechanicy zwykli mawiać o niej, że wystarczy zmieniać olej co 10-15 tys. km, raz na 80 tys. km wymienić rozrząd (koszt 1 tys. zł) i nie powinna sprawiać żadnych problemów.
Nieco bardziej kłopotliwe są odmiany 16-zaworowe, w których producent zastosował klapki wirowe w dolocie. Do 2006 r. włącznie kolektor był aluminiowy i w razie urwania klapek nic złego się nie działo.
Problem pojawił się wraz z zastosowaniem plastikowego kolektora (od 2007 r.), w przypadku którego urwane klapki mogą wpaść do silnika i go uszkodzić.
To z tego powodu wielu użytkowników wycina felerne klapki (koszt poza ASO wraz z wymianą rozrządu to maksymalnie 1,5 tys. zł). Silnik 1.9 JTD 8V/120 KM dość ciężkiej Alfie 159 nie zapewnia zbyt dobrych osiągów, ale to oszczędna jednostka, która zadowala się ok. 7 l/100 km w cyklu mieszanym.
Popularność przekłada się też na niskie ceny części zamiennych. Do tego nie jest to jednostka trudna w naprawach.
Silnik 1.9 JTD/JTDm - to nam się podoba:
Wysoka trwałość wersji 8-zaworowych, relatywnie tanie zamienniki, niewielkie spalanie wersji 8V, dość prosta budowa.
Silnik 1.9 JTD/JTDm - to nam się nie podoba:
Problemy odmian 16-zaworowych, słabe osiągi 120-konnego silnika w Alfie 159, wiele wyeksploatowanych i zaniedbanych motorów.
Silnik 2.4 JTD: lepiej 10V niż 20V
Diesel 2.4 jest udany, szczególnie w 10-zaworowych wersjach. Nowsze odmiany 20V wymagają bardziej rygorystycznego serwisu.
Pięciocylindrowe turbodiesle Fiata z wtryskiem common rail z 10-zaworową głowicą pojawiły się w Alfie po raz pierwszy w 1997 r. Początkowo jednostka ta rozwijała 136 KM, później wraz ze zmianami konstrukcyjnymi moc wzrosła do 140 oraz 150 KM.
Motor 2.4 z 10-zaworową głowicą stosowano do 2005 r. (wprowadzenie Euro 4) i to właśnie tę wersję polecamy, bo gdy tylko należycie się ją serwisuje, odwdzięcza się dużą wytrzymałością (znamy auta, które bez większych problemów pokonały 500 tys. km).
W 2003 r. wprowadzono odmianę 20-zaworową, która nie lubi zaniedbań serwisowych oraz pracy z niesprawnymi elementami.
Wszelkie anomalia, np. źle działający katalizator czy też zapchany filtr DPF, często doprowadzają do przegrzania silnika i uszkodzenia drogiej w wymianie głowicy (sam element kosztuje 5 tys. zł plus robocizna).
W tej wersji silnika 2.4 JTD montowano także awaryjne klapki wirowe, które zdaniem mechaników najlepiej jest wyciąć. W przypadku wysokoprężnej jednostki 2.4 trzeba również mieć świadomość tego, że jest ona o wiele trudniejsza w naprawach od 1.9 JTD.
Z jednej strony to efekt skomplikowania konstrukcji, z drugiej – tego, że motor ten szczelniej wypełnia komorę silnika.
Silnik 2.4 JTD - to nam się podoba:
Wysoka trwałość starszych 10-zaworowych odmian, niezłe osiągi najmocniejszych wersji (200 oraz 210 KM), dobry dostęp do części.
Silnik 2.4 JTD - to nam się nie podoba:
Spora paliwożerność, problemy z 20-zaworowymi głowicami, ciasno zabudowana komora jednostki napędowej, awarie filtra cząstek stałych.
Ryzykowne silniki stosowane w Alfach Romeo
Dobra wiadomość jest taka, że nie odradzamy praktycznie żadnego z silników wysokoprężnych, które znajdziecie w najnowszych modelach Alfy Romeo (jedynie do 2.4 JTD 20V trzeba podchodzić z rezerwą).
Do motorów, których nie polecamy, trafiły same benzyniaki. Część z nich to konstrukcje General Motors: 1.9 JTS, 2.2 JTS oraz 3.2 JTS. Mają one bezpośredni wtrysk i zbiera się w nich nagar na zaworach, miewają także problemy z łańcuchami rozrządu.
Raczej odradzamy też starsze silniki Twin Spark (konstrukcja własna) o pojemności: 1.6, 1.8 i 2.0. Pierwszy z nich warunkowo można polecić tylko w odmianie bez wariatora zmiennych faz rozrządu. Najgorszy jest 2.0 JTS (bezpośredni wtrysk).
Nie polecamy też dwucylindrowego silnika 0.9 z turbo i systemem Multiair, który nie ma wysokiej trwałości, a do tego jego konstrukcja jest dość skomplikowana.
Naszym zdaniem: można wybrać coś dobrego!
Wbrew obiegowej opinii Alfa Romeo nie jest taka zła, szczególnie w kwestii silników. Nie brakuje w niej udanych: popularnych benzyniaków, topowych mocnych motorów i przede wszystkim oszczędnych silników wysokoprężnych. W większości przypadków motory te stosowano też w innych popularnych modelach koncernu Fiata, dzięki czemu da się je tanio naprawić.
Mała pojemność plus turbo, ale inżynierowie Fiata nie zdecydowali się na dodatkowe skomplikowanie tej jednostki.
Niskie ceny części
Niektóre elementy do silnika 1.4 T-jet pasują ze zwykłych, niedoładowanych wersji 1.4 8V. Mają one bardzo atrakcyjne ceny zakupu.
W turbo pęka korpus
Sprężarka IHI miewa problemy z pękającym korpusem, niestety, nie da się tego zdiagnozować bez jej rozbiórki. Koszt regeneracji to ok. 1000 zł.
Dogaduje się z gazem
Wersja bez systemu Multiair jest dość prosta do „zagazowania”. Znamy Alfy, które bez problemu pokonały wiele tys. km na LPG. Koszt instalacji to 2,8-3,2 tys. zł.
Koszty
Dostęp do części zamiennych jest bardzo dobry dzięki temu, że silnik 1.4 T-jet spotkacie w wielu innych modelach koncernu Fiata, m.in. w 500, Grande Punto, Bravo i Lancii Delcie.
Turbosprężarka (nowa): 2200 zł
Zestaw uszczelek silnika (kpl.): 750 zł
Rozrząd (kpl. z pompą cieczy) od 380 zł
Chłodnica wody: 790 zł
Sprzęgło (bez koła dwumasowego): 710 zł
Manualne skrzynie biegów (z 5 lub 6 przełożeniami) nie należą do przesadnie trwałych, np. zdarzają się zużyte łożyska (głównie w 6b).
W wersjach Multiair stosowano dwusprzęgłowe przekładnie TCT (odpowiednik DSG), które po większych przebiegach mogą mieć już zużyte sprzęgła i problemy ze sterowaniem.
Alfa Romeo MiTo
Silnik 1.4 T-jet w wersji 155-konnej był montowany w MiTo od początku produkcji. W 2009 r. oferta została wzbogacona o słabszą, 120-konną odmianę. Wersje 1.4 T-jet bez systemu Multiair oferowano do 2010 r. MiTo ze 120-konnym motorem 1.4 T-jet przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,8 s, a jej prędkość maksymalna wynosi 198 km/h. Średnie spalanie to według producenta 6,1 l benzyny na 100 km. Wersja 155-konna zużywa o 0,4 l benzyny więcej, do „setki” przyspiesza w czasie 8 s i potrafi rozpędzić się do 215 km/h.
Alfa Romeo Giulietta
Silnik 1.4 T-jet to bardzo częste źródło napędu kompaktowej Giulietty. Podstawowa odmiana ma 105 KM (produkcja w latach 2012-16), jednak o wiele częściej spotkacie 120-konną wersję (w ofercie od początku produkcji; także z fabryczną instalacją LPG), która nadal jest sprzedawana. Słabsza odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,6 s, mocniejsza – w 9,4 s. Prędkość maksymalna to odpowiednio 185 i 195 km/h. Średnie spalanie według producenta jest takie samo – 6,4 l benzyny na 100 km.
Oznaczenie pojemności „1.75” nawiązuje do wyścigowych silników z lat 60. ubiegłego wieku. Motor TBi ma jednak turbo i wariatory.
Wytrzymałe turbo
Mamy dla was dobrą wiadomość: turbo nie sprawia dużych problemów, zwłaszcza gdy skróci się interwał wymiany oleju do 15-20 tys. km.
Uwaga na pompę wody
Zdarza się, że w niemarkowych pompach cieczy chłodzącej zacierają się łożyska. Lepiej stosować zamienniki uznanych producentów.
Lejcie tylko benzynę 98
Stosowanie paliwa o niższej liczbie oktanowej oraz zanieczyszczonego może uszkodzić sondę lambda. Na szczęście nie jest ona szczególnie droga (zamiennik: 320 zł).
Koszty
Dostęp do części zamiennych w ostatnim czasie nieco się poprawił, ale zamienników do 1.75 TBi nie jest tak dużo, jak np. do jednostki 1.4 T-jet. Ceny niektórych części są wysokie!
Rozrząd (kpl. z pompą cieczy) od 600 zł
Turbosprężarka (nowa): 5070 zł
Pompa wody od 230 zł
Sonda lambda od 320 zł
Sprzęgło (bez koła dwumasowego) od 1000 zł
W 1.75 TBi „manual” miał zawsze 6 przełożeń. Uważajcie na skrzynię M32, która występowała w modelu 159 – drogie awarie w tym wypadku są bardziej niż pewne.
Dwusprzęgłowe przekładnie łączono tylko z najmocniejszą wersją 1.75 TBi (240 KM). Pamiętajcie, że po przebiegach rzędu 200 tys. km skrzynia ta może wymagać dużego doinwestowania.
Alfa Romeo Brera
Silnik TBi pojawił się w 2009 r., pod koniec produkcji Brery (model powstawał do 2010 r.). Dostępna była tylko 200-konna odmiana. Prędkość maksymalna Brery 1.75 TBi to 235 km/h, sprint do „setki”: 7,8 s, śr. spalanie: 8,2 l/100 km.
Alfa Romeo 159
W tym modelu silnik 1.75 TBi (jedynie o mocy 200 KM) był oferowany od 2009 r. do końca produkcji (2011 r.). Prędkość maksymalna „159-ki” z tym motorem to 233 km/h, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,9 s, a średnie spalanie wynosi 8,3 l/100 km.
Alfa Romeo 4C
Debiutująca w 2013 roku sportowa Alfa 4C ma silnik 1.75 (tylko 240 KM) umieszczony centralnie. Osiągi 240-konnego 4C są bardzo dobre: 258 km/h prędkości maksymal-
nej i przyspieszenie 0-100 km/h w 4,5 s. Średnie spalanie to 6,8 l/100 km.
1.9 JTD to jeden z bardziej udanych turbodiesli ostatnich lat. W ofercie są wersje z 8- oraz 16-zaworową głowicą.
Wysoka trwałość
Ten diesel, gdy należycie się go serwisuje, potrafi bezproblemowo pokonać bardzo duże przebiegi (ponad 500 tys. km bez naprawy głównej).
Niskie ceny części
Jak na nowoczesny silnik Diesla z wtryskiem common rail koszty zakupu części zamiennych są dość umiarkowane.
Klapki wirowe w 16V
Typowym problemem wersji 16-zaworowych są urwane klapki wirowe w kolektorach – w silnikach powstałych po 2006 r. klapki mogą spowodować spore spustoszenie.
Koszty
Silnik 1.9 JTD występuje w wielu samochodach, i to nie tylko koncernu Fiata, co przekłada się na rewelacyjny dostęp do części zamiennych w umiarkowanych cenach.
Sprzęgło (z kołem dwumasowym): 3000 zł
Turbosprężarka (nowa): 2680 zł
Rozrząd (kpl. z pompą cieczy) od 530 zł
Zawór EGR od 380 zł
Termostat od 250 zł
Skrzynie manualne łączone z silnikiem 1.9 JTD zbierają przeciętne opinie. Już tradycyjnie najbardziej awaryjną wersją jest odmiana o oznaczeniu „M32”, którą montowano w „159-ce”.
Przekładnia Q-tronic to awaryjna skrzynia firmy Aisin – jako pierwsze psują się w niej hydrauliczne sterowniki, ale to niestety nie wszystko.
Alfa Romeo 156
Bardzo często „156-ka” ma ten silnik pod maską. Dostępne wersje: 105, 110 i 115 KM oraz 140 i 150 KM (JTDm). Odmiana 115-konna osiąga maks. 195 km/h, a sprint od 0 do 100 km/h zajmuje jej 10,3 s. Średnie spalanie według producenta wynosi 5,8 l/100 km.
Alfa Romeo 159
W następcy „156-ki” montowano jedynie wersję 1.9 JTDm o mocy 120 lub 150 KM (w ofercie od początku produkcji do 2010 r.). Słabszy motor spala śr. 7,8 l ON na 100 km, osiąga 191 km/h, a sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 11,0 s.
Alfa Romeo GT
Coupé powstałe na bazie 147 także spotkacie z tym motorem (tylko wersje 150- i 170-konne). Słabsza odmiana osiąga maksymalnie 209 km/h, do „setki” przyspiesza w czasie 9,6 s, a jej średnie spalanie według producenta to 6,2 l na 100 km.
Silnik 2.4 JTD/JTDm to udana konstrukcja, ale nie należy oszczędzać na jego serwisowaniu.
Mocne 5 cylindrów
Osiągi większości oferowanych wersji mocy są całkiem dobre, do tego spalanie zwykle udaje się utrzymać w rozsądnych granicach.
Awarie głowicy
Przypadki przegrzania głowicy w 20-zaworowej wersji nie należą do rzadkości, ale głównie w autach, które nie są regularnie serwisowane.
Tylko drobnostki w 10V
Starsze 10-zaworowe wersje 2.4 JTD nie mają dużych problemów. Mechanicy zgłaszają tylko przypadki drobnych wycieków oraz awarii przepływomierza (tania część).
Koszty
Dostęp do części zamiennych nie jest tak dobry, jak w przypadku silnika 1.9 JTD, ale i tak do wielu elementów znajdziecie zamienniki o dobrej jakości w rozsądnej cenie.
Rozrząd (kpl. z pompą cieczy) od 590 zł
Sprzęgło (z kołem dwumasowym): 1860 zł
Wtryskiwacz (nowy): 1100 zł
Przepływomierz: 320 zł
Filtr oleju: 20 zł
Przekładnia 6-biegowa jest często spotykana. To bezpieczniejszy wybór. Warto wiedzieć, że w przypadku Alfy 159 nie montowano awaryjnej skrzyni M32 tylko trwalszą F40 (także GM).
Z tym motorem łączono kilka typów „automatów”: przekładnie do starszych wersji (np. 166) oferował ZF i uchodzą one za dość trwałe. W nowszych (np. 159) znajdziecie awaryjne skrzynie Aisina.
Alfa Romeo 156
Silnik 2.4 JTD zadebiutował właśnie w tym modelu w 1997 r. (moc 136 KM); poza tym wersje: 140, 150 i 175 KM. Motor 2.4 o mocy 140 KM zapewnia przyspieszenie do „setki” w 9,4 s, prędkość maksymalną 205 km/h i średnie spalanie 6,7 l/100 km.
Alfa Romeo 166
Topowa limuzyna miała pod maską zarówno wersje 10V (136, 140 i 150 KM), jak i 20V (175, 180 oraz 185 KM). Sprint od 0 do 100 km/h w 150-konnej „166-ce” trwa 9,9 s, a prędkość maks. to 210 km/h. Według producenta średnie spalanie wynosi 7,5 l/100 km.
Alfa Romeo Brera
W Brerze i Spiderze były montowane tylko 20-zaworowe odmiany o mocy 200 oraz 210 KM. Średnie spalanie 210-konnej wersji to 7,9 l ON na 100 km. Prędkość maksymalna wynosi 231 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje jej 7,9 s.
0.9 8V Turbo: ten silnik w Alfie znajdziecie tylko w MiTo (wersja turbo ma 105 KM).
1.6 TS: bardzo popularna jednostka, szczególnie w starszych modelach (moc 105 lub 120 KM).
1.8 TS: ma dwie świece na cylinder i problematyczny wariator zmiennych faz rozrządu.
1.9 JTS: dość częste źródło napędu Alfy 159, ale silnik ten zmaga się z kilkoma problemami.
2.2 JTS: konstrukcja inżynierów General Motors – słabych punktów tu nie brakuje.
3.2 JTS: zastąpił w ofercie motory V6 Busso, okazało się jednak, że nie jest to udany silnik.