W świecie aut używanych znamy sporo przypadków, kiedy udany następca jest niedoceniany dlatego, że jego poprzednik był awaryjny. Pierwsza generacja Freelandera nie miała dobrej opinii, do projektowania drugiej Brytyjczycy postanowili się więc przyłożyć.
Podstawowy wysokoprężny silnik pożyczyli od Francuzów z PSA (wspólna konstrukcja z Fordem, do którego należał wtedy LR), a odpowiednie do SUV-a napędy kupili w szwedzkiej firmie Haldex (do Forda należało wtedy również Volvo, które często z nich korzysta). I choć Freelandera II trudno nazwać samochodem terenowym – to bardziej reprezentacyjne auto rodzinne, które świetnie spisze się podczas odwożenia dzieci do szkoły (m.in. samonośna konstrukcja, wysoka masa własna) lub pociągnie cięższą przyczepę – to na tle klasowych rywali jego dzielność jest i tak bardziej niż zadowalająca.
Różne oblicza Freelandera
Wyposażenie? Różne – od najprostszej wersji E, w której montowano manualną klimę i materiałową tapicerkę, po topową HSE ze skórzaną tapicerką, drewnianymi detalami i biksenonami. Ciekawostka: w ofercie znajdziecie odmianę z napędem tylko na przód, ale na rynku nie występuje ona często. Większość aut ma napęd 4x4 z dołączanym tyłem, który może mieć system sterowania Terrain Response. Serwisując napędy, pamiętajcie o wymianie oleju w tylnym „dyfrze” (co 240 tys. km lub 10 lat), a co 100 tys. km trzeba też zmienić filtr oleju w systemie Haldex (280 zł) i olej.
Jak twierdzą mechanicy z warszawskiego serwisu Diffland, Freelander II to naprawdę solidny samochód – jeden z najmniej awaryjnych modeli marki. Duża zasługa w tym nie tylko konstrukcji nadwozia i podwozia, lecz także dobrego francuskiego diesla 2.2 (moc od 140 do 190 KM), którego największym problemem bywa uszkodzenie wałka rozrządu (o kosztach napraw piszemy w galerii). Zdarzają się też wycieki spod kolektora dolotowego. Co ciekawe, mimo występowania wielu wersji mocy samą zmianą oprogramowania da się wyciągnąć z tej jednostki maksymalnie 190 KM (koszt nowego software’u: od 1000-2000 zł). Motor ten jest zwykle łączony z japońskimi „automatami”, które mają średnią opinię w innych markach, mechanicy serwisujący Land Rovery nie spotkali się jednak z ich uszkodzeniem. Jedyne, na co zwracają uwagę, to spory koszt wymiany oleju (7 l) – ok. 900 zł – ale wykonuje się ją co 240 tys. km.
Benzynowe: tylko najnowsze
W nowszych autach (od 2012 r.; ceny od ok. 90 000 zł) można spotkać fordowskiego benzyniaka 2.0T/240 KM, który sporo pali (nawet 18 l/100 km w mieście), ale jak na razie nie słychać o jego słabych punktach. Starszy benzyniak 3.2 R6/233 KM praktycznie nie występuje na rynku.
Land Rover Freelander II - ceny części*
Filtr powietrza | od 120 zł |
Filtr oleju | od 50 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 200 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 220 zł |
Sprzęgło kpl. (tarcza, łożysko i docisk) | od 1100 zł |
Pompa sprzęgła | 2000 zł |
Wahacz (przód) | od 300 zł |
Reflektor | od 600 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do LR Freelandera II 2.2D/190 KM
Land Rover Freelander II - przeglądy*
Olej silnikowy | co 24 tys. km |
Filtr powietrza | co 24 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 24 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 240 tys. km/5 lat |
Olej w man. przekładni | co 240 tys. km |
Olej w aut. przekładni | co 240 tys. km |
Napęd rozrządu** | co 240 tys. km |
*dane przeglądowe dla LR2 2.2 D; **rozrząd w silniku benzynowym 2.0 T/240 KM również jest napędzany paskiem – interwał jego wymiany to ok. 160 tys. km
Land Rover Freelander II - dane techniczne
Dane techniczne | 2.0T | 2.2 D |
Silnik – typ/cyl./zawory | t.benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1999 | 2179 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 240/5500 | 190/3500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | 340/1750 | 420/2000 |
Skrzynia biegów | aut. 6 | man. 6/aut. 6 |
Napęd | 4x4 | |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1890/615 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4500/1910/1740 | |
Rozstaw osi (mm) | 2660 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,8 | 9,5 |
Prędkość maks. (km/h) | 200 | 190 |
Spalanie (miasto/trasa/średnio; l/100 km) | 13,5/7,5/9,6 | 8,7/5,8/7,0 |
Naszym zdaniem: nie jest zły
Land Rover bardzo się postarał, żeby Freelander II zatarł niesmak, który pozostał po poprzedniku. W dużej mierze się to udało. Mechanicy specjalizujący się w brytyjskich terenówkach mówią, że pod względem wytrzymałości to jeden z najlepszych modeli Land Rovera ostatnich lat, ale niektóre koszty napraw są wysokie.
Freelander II potrafi połączyć sprzeczności: jest dość wygodny na szosie i skuteczny w lekkim terenie. W drugiej generacji modelu Brytyjczycy zdecydowali się tylko na jedno, pięciodrzwiowe samonośne nadwozie (pierwsza miała też 3-drzwiowe).
Poza dziwacznym zapalaniem (kluczyk plus przycisk) obsługa jest prosta, materiały wykończeniowe jednak tylko przeciętne.
Na zewnątrz LR ma pokaźne rozmiary, niestety, na kanapie brakuje miejsca na nogi dorosłych.
Niewiele modeli tak potrafi – w Freelanderze mieszczą się aż trzy dziecięce foteliki z tyłu.
Osiemnastocalowe alufelgi to częsty dodatek. Systemu Terrain Response nie miała podstawowa wersja wyposażenia E i odmiany przednionapędowe. W pozostałych znajdziecie pokrętło pozwalające wybrać rodzaj nawierzchni, po jakiej porusza się auto. Elektronika zadba o optymalne do warunków dostrojenie podzespołów (m.in. działanie pedału gazu, automatycznej skrzyni, międzyosiowego sprzęgła).
Bagażnik jest przyzwoity, ale podana przez producenta pojemność 755 l przy komplecie pasażerów jest liczona do dachu. Jak na klasę samochodu trochę razi blacha po uniesieniu siedziska.
Zdecydowanie najpopularniejszy - diesel o pojemności 2,2 l.
Wałek rozrządu
W dieslu 2.2 wałek wydechowy ukręca się od strony pompy wysokiego ciśnienia. Naprawa na częściach używanych to poza ASO od 3000 do 3500 zł.
Przeniesienie napędu
Gdy auto jest używane w terenie, mogą uszkodzić się łożyska tylnego „dyfra”. Jego kompleksowa naprawa kosztuje ok. 7000 zł – używany 3000 zł plus wymiana.
Przed zakupem Freelandera trzeba sprawdzić stan podpór tylnego wału (jest to element zintegrowany z wałem).
Zużyte wnętrze
Jakość materiałów w kabinie nie jest najlepsza. Tak wygląda kierownica po potwierdzonym polską książką serwisową przebiegu 140 tys. km.
Przednie lampy
Matowieją po kilku latach eksploatacji, ale w tani sposób można je reanimować. Są też dostępne zamienniki. Szybko przepalają się w nich żarówki.
Osłona nadkola
Wykonano ją z plastiku i aluminium. Pod wpływem czynników atmosferycznych osłona się odkształca. Koszt jednej to ok. 250 zł plus wymiana.
Przednie wahacze
Ich wytrzymałość jest spora, ale gdy przyjdzie je wymienić, za markowe zapłacicie 450 zł, zaś najtańsze da się kupić po 300 zł za sztukę.
Land Rover Freelander II - to nam się podoba: dość wysoka wytrzymałość, relatywnie niskie ceny niektórych napraw, niezły diesel 2.2, wysoki poziom bezpieczeństwa, sporo aut z dobrym wyposażeniem.
Land Rover Freelander II - to nam się nie podoba: tylko jedna wersja nadwoziowa, brak oszczędnego silnika benzynowego, słabe wykończenie wnętrza, przeciętna ilość miejsca na nogi pasażerów w 2. rzędzie siedzeń.
Toyota RAV4 (2005-12)
Bardzo duży wybór, ceny od ok. 30 tys. zł, ale tylko z nadwoziem 5d. Problemy z dieslem!
Suzuki Grand Vitara (2005-15)
Ceny od ok. 23 tys. zł, dwie wersje nadwozia i głównie niezbyt polecany francuski diesel 1.9.