Na punkty nieznacznie wygrywa Citroën, lecz tak naprawdę wybór któregoś z tych aut będzie raczej kwestią gustu. Xsara jest bardziej komfortowa i ma większy bagażnik, ale nie życzymy nikomu walki z jej szalejącym układem elektrycznym. Renault z tym akurat problemu nie ma, za to potrafi rdzewieć, a wersjadCi – choć dynamiczna – do mistrzyń trwałości ani oszczędzania raczej nie należy.

Kompaktowy van za 10 tys. zł? Łatwo nie będzie. Ale – jak pokazuje przykład Xsary Picasso i Mégane’a Scénica – da się. Musicie tylko zaufać Francuzom. To nie powinno być trudne, przynajmniej z użytkowego punktu widzenia, bo akurat oni wiedzą, jak robi się nieduże, ale praktyczne auta. W 1996 r. właśnie Renault jako pierwsze zbudowało vana klasy C.

Odpowiedź ze strony Citroëna nadeszła w 1999 r. Dziś obie konstrukcje już nieco się postarzały, choć nadal są godne uwagi. Podpowiadamy więc, na co zwrócić uwagę przy zakupie, by uniknąć dużych kłopotów.

Ceny Scéniców z dieslem 1.9 dTi/98 KM zaczynają się od niecałych 5 tys. zł – to niewiele. Lista potencjalnych usterek jest jednak długa: korozja nadwozia, nietrwałe zawieszenie, problemy z układem kierowniczym. Dobra wiadomość: dzięki bogatej ofercie zamienników większość usterek można wyeliminować tanim kosztem. Najgorsza jest rdza, ale z tym problemem poradzono sobie przy okazji liftingu (1999 r.).

Xsara Picasso zadebiutowała trzy lata po Scénicu, jest więc siłą rzeczy nieco droższa w zakupie. Ceny diesla 2.0 HDI/90 KM (common rail) zaczynają się od 8-9 tys. zł. Jako nowszy model Xsara przebija Scénica (zwłaszcza przedliftingowego) pod względem komfortu i wyposażenia standardowego. Mamy też wrażenie, że zarówno design, jak i technika Citroëna nieco lepiej znoszą upływ czasu. Wyjątek stanowi elektryka: w obu autach układ potrafi często głupieć, ale naprawy Scénica powinny być prostsze. Skomplikowana instalacja Xsary wymaga fachowej wiedzy.

Również w przypadku napędu przewagę ma Citroën. Motor 2.0 HDI/90 KM wykazuje co prawda kilka słabych punktów (m.in. nietrwałe koła pasowe) i jest dość ospały, ale mało pali (średnio 6-7 l/100 km), jest stosunkowo tani w naprawach, a także całkiem „kulturalny”. Renault również oferuje coś za coś. Wprowadzony w 1999 r. diesel 1.9 dCi/102 KM (common rail) zapewnia całkiem niezłą dynamikę, ale psuje się znacznie częściej niż jednostka 2.0 HDI i zużywa nieco więcej paliwa.

W tym kontekście można zaryzykować zakup wersji 1.9 dTi – jest prostsza konstrukcyjnie i wykazuje wyższą trwałość, lecz pamiętajcie o tym, że większość aut ma za sobą kosmicznie wysokie przebiegi.W kategorii „funkcjonalność” przewagę – głównie dzięki nieco większemu bagażnikowi – uzyskuje Xsara. Poza tym remis: w obu „francuzach” możemy liczyć na trzy osobne, wyjmowane fotele z tyłu (w Scénicu da się je przesuwać) i mnóstwo praktycznych schowków. Żadnym z tych aut niestety nie przewieziemy siedmiu osób.

Xsara Picasso 2.0 HDI

USTERKI

  • Niedoróbki w kokpicie - Wnętrze Xsary Picasso przeciętnie znosi upływający czas. Plastiki hałasują chyba nawet bardziej niż w Renault. Z czasem jakość wykonania na szczęście nieco wzrosła. Poza tym czekają was inne niespodzianki, np. problemy z wentylatorem i pękające kratki nawiewu.Nietrwały układ jezdny - Dzięki komfortowym nastawom zawieszenia podróżowanie Xsarą po dziurawych drogach to czysta przyjemność. Ale raczej nie dla portfela kierowcy – tylne zawieszenie z reguły wymaga remontu co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Poza ASO za regenerację tylnej osi (drążki skrętne) zapłacicie 800-1200 zł. Ponadto zdarzają się wycieki z amortyzatorów, nieco trwalsze powinny być również przednie łączniki stabilizatora oraz elementy cierne układu hamulcowego.Usterki Elektroniki i elektryki - To niestety chleb powszedni posiadaczy Xsary. Migają kontrolki, przepalają się styki w stacyjkach, szwankują spryskiwacze... Uwaga: jeśli zgłupieje komputer komfortu BSI, naprawę trzeba zlecić fachowcowi – multipleksowa instalacja wymaga specjalistycznej wiedzy.Silnik 2.0 HDI - Wrażliwa jest pompa wysokiego ciśnienia. Dość często (nawet co 50 tys. km) zdarzają się usterki koła zębatego wałka rozrządu, problemy sprawiają koła pasowe.

Megane Scenic 1.9 dTi/dCi

USTERKI

  • Awaryjne przednie zawieszenie - Jeden z poważniejszych problemów Scénica. Najmniej trwałe okazują się sworznie wahaczy oraz gumy i drążki stabilizatora. Gruntowny remont zawieszenia będzie poza ASO kosztował nawet ponad 1000 zł, ale w przypadku zastosowania markowych zamienników powinien zapewnić spokój na co najmniej kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Nieco trwalsze mogłyby też być amortyzatory, a przede wszystkim – oryginalne tarcze i klocki hamulcowe.Osprzęt silników - Wersje 1.9 dTi mają już z reguły za sobą kosmicznie wysokie przebiegi, dlatego powinniście liczyć się np. z koniecznością regeneracji turbiny (ok. 1000 zł) lub wymiany któregoś z elementów osprzętu. Układ wtryskowy jest znacznie bardziej trwały niż w silniku 1.9 dCi. W jednostce CR częściej szwankują turbosprężarki oraz dwumasowe koła zamachowe.Korozja - Dziś egzemplarze przedliftingowe mogą być już mocno skorodowane (progi, ranty, nadkola). Renault spostrzegło swój błądi samochody wyprodukowane po modernizacji rdzewieją znacznie wolniej. Nadal natomiast przedwcześnie koroduje wydech.Wykończenie wnętrza - Jasne, miękkie plastiki ładnie wyglądały kilkanaście lat temu, kiedy Mégane’y były nowe. Niestety, wraz z upływem czasu materiały szybko się brudzą, a tworzywa zaczynają irytująco skrzypieć i trzeszczeć.

Sprawdź dane techniczne oraz ceny części prezentowanych modeli

{ "uuid": "9e72fb16-4c29-519f-b231-d0d8e5030ba5", "caption": "Megane Scenic kontra Xsara Picasso: tanio, rodzinnie, ostrożnie ", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Njg7MDA_/8b0ca98985b9a36ab04613409048bd02.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "8b0ca98985b9a36ab04613409048bd02", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1840, "width": 1173, "bytes": 1554054 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Megane Scenic kontra Xsara Picasso: tanio, rodzinnie, ostrożnie " }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "10c8cc2d-d359-5712-953b-a36c3b36448c", "name": "Renault Megane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "126906df-ca54-5237-8d1b-21daacd24f11", "name": "Rodzinny van", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "38271dc3-4ecd-5b51-b778-a7d81f4ca7c5", "name": "Renault", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d4c20637-f328-5f65-bc5a-9333a2439136", "name": "Xsara picasso", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "5d873273-15af-59c2-b47b-8404743def27", "name": "Renault Scenic", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "5b8db200-eb3b-593d-ac45-2b84cc509cc7", "name": "Minivan", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Megane Scenic kontra Xsara Picasso: tanio, rodzinnie, ostrożnie  Foto: Auto Świat
Megane Scenic kontra Xsara Picasso: tanio, rodzinnie, ostrożnie