Różnice? Zasadnicze: Discovery 3 kusi bardzo praktycznym nadwoziem, Range Rover Sport przeciwnie – stawia na styl i wyposażenie. Zadbano też o szerszą paletę silników, w tym też mocne jednostki.
Range Rover Sport: do wyboru diesel i benzyna
Skupimy się na bardziej popularnych dieslach Range Rovera, ale w ofercie były też mocne benzyniaki – wyłącznie V8, wolnossące lub z doładowaniem – o mocy nawet ponad 500 KM. Najpopularniejszy wśród ropniaków jest motor 2.7 V6, nieco później ofertę uzupełnił 3.6 V8, następnie obie te wersje zastąpiono dieslem 3.0 (moce: 211, 245 i 256 KM).
Range Rover Sport: nie za duży nie za mały
Świetny wygląd wymaga poświęceń: kabina Sporta bardziej przypomina powiększone kombi niż pudełkowatego SUV-a. Oczywiście, nie jest to ciasne auto (szerokość kokpitu: 1500 mm), jeśli jednak ktoś oczekuje przestronności vana, niech sięgnie po Discovery.
Bagażnik RR Sport pomieści 450 l – przy tych gabarytach można spodziewać się więcej. Wystarczy jednak spojrzeć na eleganckie wykończenie kufra, żeby zrozumieć, na czym zależało projektantom. Oczywiście, deska rozdzielcza i fotele to również prawdziwa rewia drogich materiałów wykończeniowych.
Range Rover Sport: szybki ale nie sportowy
Określenie „Sport” sugeruje dynamiczne usposobienie modelu. Bez wątpienia nie jest to auto nadające się na tor wyścigowy, osiągi silników mogą nawet nieco rozczarować. Ale pamiętajcie, że Range Rover Sport na pusto waży około 2,5 tony, a ramowa budowa podwozia nie ułatwia dostrojenia zawieszenia. Jak na te warunki można przyjąć, że samochód całkiem przyzwoicie sobie radzi. Podczas liftingu (2009 r.) pojawiły się elektronicznie regulowane amortyzatory.
Range Rover to legenda offroadu – jak Sport czuje się poza asfaltem? Ma stały napęd 4x4 i reduktor, a do tego pneumatyczne zawieszenie, umożliwiające zmianę prześwitu, i stalowe osłony pod silnikiem. Takie wyposażenie pozwala na zabawę w terenie, nie zapominajcie jednak o masie i oponach – często mają np. 20-calowe felgi.
Range Rover Sport: to się psuje
Prestiżowy Range Rover Sport wymaga też wydatków. Opowiedział nam o nich Grzegorz Kaczyński z Difflandu (serwis naprawiający Land Rovery): "Znamy auta z silnikami 2.7, które pokonały 600 tys. km. Ale raz czy dwa razy do roku spotykamy się też z ukręconymi wałami korbowymi. W przypadku starszych aut warto sprawdzić po numerze VIN, czy pompa oleju nie wymaga wymiany – pęka odlew i demoluje się silnik."
Rozmówca wskazuje też na usterki świec żarowych – podczas wymiany niemal pewne jest, że kilka się ukręci (koszt fachowego demontażu to 200-300 zł za sztukę) – oraz na zużycie konwertera skrzyni (szybki remont przekładni to wydatek 8000 zł). W Range Roverze „gniją” też wiązki elektryczne.
Range Rover Sport: ceny części*:
Filtr oleju | od 50 zł |
Filtr powietrza | od 65 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 260 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 540 zł |
Kolumny pneumatyczne (przednie) | od 2900 zł |
Łożysko koła (przód) | od 770 zł |
Błotnik przedni (oryginalny) | od 2640 zł |
Reflektor ksenonowy | od 3460 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych elementów o dobrej jakości do RR Sporta 2.7 TDV6 z 2007 roku |
Range Rover Sport: serwis*:
Olej silnikowy | co 24 tys. km lub rok |
Filtr powietrza | co 24 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 24 tys. km lub rok |
Płyn hamulcowy | co 3 lata |
Płyn chłodzący | co 10 lat |
Filtr paliwa | co 24 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | co 72 tys. km |
Olej w skrzyni rozdzielczej i w dyferencjałach | co 120 tys. km lub 5 lat |
Napęd rozrządu | co 168 tys. km lub 7 lat |
*interwały dla silnika 2.7 TDV6, zalecenia mechaników |
Range Rover Sport: dane techniczne:
Silnik – typ/cyl./zawory | t.diesel/V6/24 | t.diesel/V8/32 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2720 | 3630 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 190/4000 | 272/4000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 440/1900 | 640/2000 |
Skrzynia biegów | aut. 6 | aut. 6 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Masa wł./ładowność (kg) | 2455/615 | 2675/500 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4788/1983/1762 | |
Rozstaw osi (mm) | 2745 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,7 | 9,2 |
Prędkość maks. (km/h) | 193 | 209 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 12,7/8,4/10,2 | 14,7/9,0/11,1 |
Range Rover Sport: naszym zdaniem
Range Rover Sport to bardzo ciekawe auto: ma swój styl i konsekwentnie się go trzyma. Nie oferuje nadzwyczajnej przestrzeni, ale ma ładną sylwetkę, nienaganne wnętrze i mocne silniki. Podstawowy problem: wysokie zużycie paliwa i kosztowne utrzymanie – nawet gdy się nie psuje.
Galeria zdjęć
Ciekawa stylistyka, świetne materiały, niezły potencjał terenowy: RR Sport ma mnóstwo zalet. Pod względem technicznym najbliżej mu do Discovery 3, ale wyposażeniowo to prawdziwy Range Rover.
Przejrzysta, świetnie wykonana deska rozdzielcza (na fot. po liftingu). Często bogate wyposażenie. Wszystkie Range Rovery Sporty seryjnie współpracowały z przekładniami automatycznymi – początkowo 6-biegowymi, następnie z 8 stopniami.
Komfort i styl – fotele ładnie wyglądają i zapewniają świetne podparcie ciała w czasie jazdy.
Bardzo przyjemnie wykończony, ale niezbyt pojemny – bagażnik nie jest najważniejszy w Sporcie.
Trzylitrowy diesel pojawił się podczas liftingu w 2009 r. Zastąpił stosowane wcześniej 2.7 i 3.6 (wersja V8 dostępna była jeszcze krótki czas po liftingu).
Auto ma niezłą dynamikę i prowadzi się pewnie, ale mimo przydomka Sport i dużej mocy silników nie jest typem sportowca. Potężne silniki podkreślają raczej prestiż modelu.
Usterki diesla 2.7 V6 W autach z początku produkcji uszkodzeniu ulega obudowa pompy oleju i powoduje zniszczenie silnika (zamocowana jest na niej rolka paska rozrządu).
Napęd rozrządu i pompa paliwa Przy okazji wymiany paska rozrządu należy zmienić pasek napędu pompy paliwa, umieszczony po drugiej stronie silnika. Na plus: w razie zerwania nic się nie uszkodzi, po prostu silnik przestanie działać. Koszt całości 3000 zł. Gdy silnik nie chce odpalić lub gaśnie w czasie jazdy winna może być też sama pompa paliwa. Używana kosztuje 1500 zł, nowa – 5000 zł. Regeneracji nie polecamy.
Naprawy silnika V8 Jednostka nie jest zbyt awaryjna, ale wszelkie naprawy – drogie. Nadwozie trzeba zdjąć nawet do wymiany turbin, co powiększa koszt o 3500 zł.
Korozja ramy i nadwozia Zaniedbane auta (bez konserwacji, które jeździły w błocie i nie były myte) mogą być od spodu bardzo rude. Porządne czyszczenie i zabezpieczenie – od 7000 zł.
Elementy zawieszenia Nie mówimy o nagminnych usterkach, ale o zużyciu eksploatacyjnym. Wymiany nie są tanie: amortyzatory z miechami kosztują około 1500 zł/sztuka. Zdarzają się usterki kompresora zawieszenia.
Range Rover Sport I - to nam się podoba: świetny design, wysoka jakość wykonania, często bogate wyposażenie, kultura pracy silników, niezłe możliwości terenowe, łatwy dostęp do części zamiennych. Range Rover Sport I - to nam się nie podoba: bardzo wysokie koszty wielu napraw oraz czynności obsługowych, wskazany fachowy serwis, stosunkowo duże spalanie, niezbyt funkcjonalne nadwozie.
Jeep Grand Cherokee III (2005-10) Samonośne nadwozie, wersje 4x4 dzielne w terenie (z USA również jako 2WD), szeroki zakres mocy. Cena: od 29 000 zł.
Mercedes ML II (2005-11) Samonośne nadwozie, duży wybór silników i mocy (reduktor w opcji). Cena: od 40 000 zł.