Zużycie elementów mechanicznych jest procesem ciągłym, zależnym od wielu czynników, m.in. od czasu pracy i obciążenia. Na ogół następuje ono stopniowo i trwa dość długo, powiększając np. luz między współpracującymi elementami. Dzieje się tak aż do krytycznego momentu, kiedy zużycie w krótkim czasie gwałtownie wzrasta i doprowadza do awarii. Jaki to ma związek z TÜV?

Wśród aut w wieku 8 i 9 lat nie obserwuje się nagłego wzrostu awaryjności, więc wszystko wskazuje na to, że mogą one jeszcze posłużyć jakiś czas. Oczywiście, to dość uproszczona analiza, a awaryjność samochodów jest o wiele bardziej złożonym problemem, na który coraz częściej decydujący wpływ ma również trwałość układów elektrycznych i urządzeń elektronicznych (czujników, sterowników). Biorąc pod uwagę średni wiek aut jeżdżących po polskich drogach (mniej więcej 14 lat), pojazdy w wieku 8 oraz 9 lat i tak wydają się jeszcze bardzo młode, a ich średni przebieg 120--140 tys. km w żadnym stopniu nie oznacza wyeksploatowania np. silnika.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że czym innym jest trwałość jednostki napędowej w rozumieniu: układ tłokowo-korbowy, głowica itd., a czym innym żywotność osprzętu. To właśnie osprzęt odpowiada obecnie za większość problemów. Niestety, dotyczy to często aut należących do opisywanej grupy wiekowej. Po podanym wcześniej przebiegu trzeba się też liczyć z pierwszymi poważnymi remontami zawieszenia, związanymi np. z wymianą amortyzatorów czy sworzni i silentblocków wahaczy.

W wielu autach może pojawiać się też korozja, przynajmniej punktowa. Generalnie dobrą praktyką po zakupie samochodu w tym wieku jest kompleksowe odnowienie fabrycznego zabezpieczenia antykorozyjnego. Warto to zrobić, jeśli planujemy dłuższą eksploatację danego egzemplarza, nawet wtedy, gdy jeszcze nie ma śladów rdzy.

Z pewnością zadbane 8-, 9-letnie auto z przebiegiem nie większym od statystycznego nie jest ryzykowne. Jednak spotkamy też egzemplarze z ponad 400 tys. km na liczniku. W takich pojazdach ryzyko poważnych awarii, łącznie z uszkodzeniem głównych części jednostki napędowej, jest już wysokie.

Raport TÜV pokazuje uśrednione wartości. Wynika z niego, że w klasie aut 8- i 9-letnich 21,4 proc. badanych samochodów miało usterki, które można uznać za poważne. To o 4,7 proc. więcej niż w przypadku 6- i 7-latków. Natomiast do 47,5 proc. samochodów z tego segmentu wiekowego nie było najmniejszych zastrzeżeń.

Zestawienie zaczyna się tymi samymi autami, jakie występowały w poprzedniej części. To tylko potwierdza powtarzalność wyników i dobrą jakość poszczególnych modeli. Znowu najlepiej wypadły Porsche: 911 oraz Boxster, ale pamiętajmy, że ich średni przebieg nie przekracza 90 tys. km i jest znacznie niższy od typowego dla większości aut sklasyfikowanych w tej kategorii wiekowej. Tym razem w pierwszej piątce pojawił się również Mercedes (model SLK). Kolejne miejsca zajmują tradycyjnie auta japońskie.

{ "uuid": "fba99b56-50e9-515c-9e64-555cbea9f56e", "caption": "Raport TÜV 2011 – część IV: auta 8- i 9-letnie sprawiają coraz więcej problemów", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZTg7MDA_/6ddb8cc6fd677998471ca3c420517efe.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "6ddb8cc6fd677998471ca3c420517efe", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1748, "width": 1445, "bytes": 715602 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Raport TÜV 2011 – część IV: auta 8- i 9-letnie sprawiają coraz więcej problemów" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "8d92a0c7-1c85-5861-8718-eab16b1ac74a", "name": "Auto Świat / Używane", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "1338490e-784c-5b64-b12e-acb779b6fd68", "name": "Raport awaryjności", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "599a12aa-272c-5558-a2b7-698d77aaf3d2", "name": "Opinie o samochodach", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "52570e01-1189-541d-8796-d343293e48bd", "name": "Używane", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "a61373fa-7dfd-5f81-becc-f31f89b91b5c", "name": "Raport TUV", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "51b2d1ec-9bdd-5f3f-a6a5-906ff84110a4", "name": "TUV", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "a4847275-f9b2-51c1-a8ae-5ef4cdd55afb", "name": "Warto wiedzieć", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "ac140eb3-92ae-5f49-a6a7-9ae32d6594ca", "name": "Awarie", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Raport TÜV 2011 – część IV: auta 8- i 9-letnie sprawiają coraz więcej problemów Foto: Auto Świat
Raport TÜV 2011 – część IV: auta 8- i 9-letnie sprawiają coraz więcej problemów

Warto podkreślić, że w czołowej dziesiątce znalazły się aż cztery Toyoty. Zaskoczeniem jest wysoka, 19. pozycja Citroëna C5 (mimo dużego jak na tę grupę aut średniego przebiegu) – okazał się on lepszy m.in. od Skody Octavii i VW Passata. Ranking 8- i 9-latków pokazuje także, jak mocno różni się trwałość tych samych modeli, ale różnych generacji. Przykład: Ford Fiesta III, produkowany w latach 1996-2001, zajmuje dalekie, 55. miejsce. Tymczasem nowszy model zazwyczaj plasuje się wśród najlepszych samochodów europejskich. Tabelę zamyka Fiat Stilo – spora awaryjność mimo małego przebiegu.

Dla przypomnienia: raport TÜV 2011 powstał na podstawie wyników 7,2 miliona badań przeprowadzonych w trakcie obowiązkowych przeglądów wykonanych w Niemczech od lipca 2009 do czerwca 2010 r. Niemal 48 proc. wszystkich 8- i 9-latków nie miało żadnej awarii, zaś 31,1 proc. – drobne. Na powtórne badanie skierowano 21,4 proc. pojazdów.

Średni przebieg 8- i 9-letnich aut użytkowanych w Niemczech wynosi 117 tys. km. Warto jednak pamiętać o tym, że modele klas wyższej i średniej, SUV-y oraz vany należące do tej grupy wiekowej wykazują na ogół dużo większy przebieg niż auta niższych klas. Przykład? Rekordzistą w tej grupie okazał się Mercedes klasy E, który przeciętnie miał na liczniku 175 tys. km. Ostatnią część raportu TÜV – auta 10- i 11-letnie – przedstawimy za tydzień.