powinna być szersza. Pojawi się dużo aut tanich, w kiepskim stanie technicznym, które u naszych zachodnich sąsiadów kosztują nie więcej niż 1000-1500 euro. W tym przedziale cenowym można znaleźć najwięcej pojazdów małolitrażowych. Często są one jedynym sensownym wyborem, jeśli uwzględnić stosunek wieku do ceny. Korzyści płynących z zakupu "malucha" jest sporo - przede wszytskim inwestujemy niewiele. Składki ubezpieczeń, utrata wartości oraz koszty eksploatacji - paliwa, opon i wszelkich czynności związanych z "konserwacją - są zdecydowanie niższe w porównianiu z pojazdami klas wyższych. Na pewno nie należy się nastawiać na bogatą ofertę aut w dobrym stanie technicznym. Większość z nich lata świetności ma już za sobą, ale przy odrobinie szczęścia można znaleźć egzemplarz, który posłuży jeszcze kilka lat. Tym bardziej zachęcamy do wnikliwego sprawdzenia przed zakupem dwóch najkosztowniejszych w naprawie elementów pojazdu: nadwozia oraz układu napędowego. Przeprowadzenie "rekonwalescencji" któregoś z nich może w skrajnych przypadkach nawet podwoić wartość nowo zakupionego pojazdu. W pierwszym rzędzie należy postawić Fiata Uno, trzy produkty japońskie oraz Renault Clio. Każde z tych auta ma bardzo mocne punkty. Zakupione w zadowalającym stanie technicznym mogą okazać się dobrym wyborem. Uno przekonuje niedrogimi częściami zamiennymi i niską ceną zakupu, Clio wyróżnia się świetnie rozplanowanym wnętrzem, dobrą jakością materiałów wykończeniowych oraz oszczędnymi silnikami, natomiast produkty japońskie - Nissana Micrę, Suzuki Swifta oraz Toyotę Starlet - cechuje bardzo wysoka trwałość mechaniczna. Niedościgniona pod tym względem jest Toyota Starlet. Jej ceny za naszą zachodnią granicą są bardzo wysokie, a zadbane egzemplarze z lat 1992-94 kosztują nawet 2500-3000 euro. Nie należy zapominać o CitroĎnie AX, Peugeotach 106 i 205 oraz już kultowej "5" firmy Renault. Co prawda, ilość drobnych i kłopotliwych awarii jest zdecydowanie większa w prównaniu z konkurentami pochodzącymi z Kraju Kwitnącej Wiśni, ale korzystna oferta cenowa, szeroka gama silnikowa oraz możliwość zakupu wersji sportowych czy cabrio (np. Peugeot 205) nie stawia ich na straconej pozycji. W tabelach zamieszczone zostały podstawowe dane wybranych modeli produkowanych na początku lat 90. Koszt części zamiennych zaczerpnęliśmy z ASO oraz od prywatnych sprzedawców, w przypadku których cena uzależniona jest od danego producenta.
Segment wyjściowy
Niewykluczone, że rynek używanych obudzi się z długotrwałego zastoju. Szczególnie oferta wśród samochodów wyprodukowanych na początku lat 90.
Auto Świat
Segment wyjściowy