Auto Świat Używane Testy długodystansowe Mały up! na wielkiej próbie - Test długodystansowy

Samochody mają swój zapach. Nowe pachną plastikiem, welurem lub skórą. Stare – kurzem i aromatem pozostawionym przez użytkowników. Gorzej, gdy nowe auta cuchną pleśnią (albo capią jak stary koń, bo można to dwojako tłumaczyć) – tak jak VW up! testowany na dystansie 100 tys. km.

Od początku testu nie minęły nawet cztery miesiące, a volkswagenowski maluch śmierdział zgnilizną, jak stara pralnia. Zaraz po wejściu do auta nogi grzęzły z charakterystycznym plaśnięciem w wilgotnym dywaniku. Próbowaliśmy temu przeciwdziałać, lecz bezskutecznie. Dywaniki usunięte, wszystko wytarte do sucha, a szyby nadal błyskawicznie zachodzą parą – brzmiał jeden z wpisów w dzienniku auta. Niestety, wilgoć pozostała.

Tak było do czasu, gdy przy okazji podróży służbowej up! trafił do centrali VW w Wolfsburgu. Naturalnie pokazaliśmy producentowi jego dzieło cierpiące na wstydliwą dolegliwość. Technicy zaraz zabrali się do roboty, żeby stwierdzić przyczynę problemu.

Rozebrali aż pół samochodu, zanim znaleźli to, czego szukali. Okazało się, że niewłaściwie zamontowano uszczelkę w ścianie izolującej silnik od kabiny, dlatego para wodna z klimatyzacji nie skraplała się na zewnątrz, tylko swobodnie przedostawała się do wnętrza. Paradoksalnie więc, im częściej klima pracowała, tym bardziej wilgotne były dywaniki. Tego w warsztacie mechanicy szukaliby zapewne długo, zatem z pewnością mocno uderzyłoby to właściciela samochodu po kieszeni.

Volkswagen up! ma 3,54 m długości, dzięki czemu jest typowym miejskim maluchem, podobnie jak Renault Twingo, Fiat Panda czy Hyundai i10. Samochodzik wniósł jednak do swego segmentu nową jakość. Przykłady: nowoczesna technika i wrażenia z jazdy są bliskie tym, które znamy z aut klasy B.

Niestety, cena również! Nasz biały Volkswagen up! w topowej, choć kombinowanej konfiguracji (wersja white up!, ale z 60-konnym silnikiem) wraz z dodatkowym wyposażeniem, obejmującym system audio i nawigację, kosztował ponad 50 000 zł! To dużo pieniędzy jak za malucha.

Sporo pochwał Volkswagen up! zbiera na tym polu, na którym maluchy raczej nie błyszczą, czyli na długich trasach. Mimo skromnych gabarytów VW oferuje z przodu wystarczająco dużą swobodę, całkiem komfortowo amortyzuje, a prowadzi się go (i hamuje) jak nieco większy pojazd – ocenił jeden z testujących.

Zdarzały się też jednak kontrowersyjne wpisy. Podczas gdy mężczyźni chwalili sprężyste siedzisko fotela, mniejsze kobiety narzekały na jego długość. Przednia krawędź wrzynała mi się pod kolanami, dlatego podczas długiej jazdy drętwiały mi nogi – skarżyła się jedna z koleżanek. Poza tym umocowane na stałe wysokie zagłówki ograniczały jej widoczność do tyłu podczas parkowania.

Okazało się, że up! to auto, które tkwi gdzieś pomiędzy aspiracjami Volkswagena a rzeczywistością charakterystyczną dla małych samochodów. Z jednej strony niewielkie stadko 60 koni mechanicznych pozwala up!-owi przyspieszać na autostradzie lepiej, niż można by przypuszczać, a poświadcza to cytat z dziennika testu: Nawet na drogach szybkiego ruchu up! daje sobie radę.

Volkswagen up! - przebieg testu

10 030 kmVolkswagen up! zebrał pochwały za przydatność na długich trasach
14 860 kmWymiana mocowania osłony termicznej wydechu (1. przegląd)
26 613 kmPoszukiwanie usterki odpowiadającej za nieustanną wilgotność w aucie
33 598 kmOstra jazda i średnie spalanie 6,7 l/100 km
46 646 kmPo raz drugi trzeba było zamocować izolację termiczną wydechu
66 090 kmFetor z klimatyzacji oraz zaparowane szyby
76 604 kmWymiana kompresora klimatyzacji i przednich klocków (569 zł)
91 144 kmZapocenie między przekładnią a silnikiem
98 135 kmSłychać świst ze skrzyni biegów

Z drugiej strony słabości jednostki dawały jednak o sobie znać – jeden z surowszych wpisów: Takie coś, jak osiągi, pojawia się dopiero wtedy, gdy nie ma wzniesienia albo nie wieje przeciwny wiatr.

Tak czy inaczej, silnik R3 zużywa podczas ostrej jazdy z pedałem gazu w podłodze ok. 8 l/100 km, a tymczasem komputer pokładowy zwodzi kierowcę, wyświetlając „6,5 l”. I tak rzekoma przewaga jednostki R3 nad R4 znika w czasie codziennej eksploatacji.

Również prędkościomierz przekłamuje, i to nawet o 15 km/h do przodu. Pomiary za pomocą GPS-u ujawniły, że up! nie był w stanie osiągnąć podanej w papierach prędkości maksymalnej 160 km/h. Winę za to ponoszą długie przełożenia skrzyni, dobrane tak, żeby oszczędzać paliwo. Do tego podczas jazdy miejskiej niektórzy kierowcy uskarżali się na: ospałe ruszanie lub powolne rozkręcanie się silnika. Bądź co bądź, mały urwis spod znaku VW sprawnie jednak pokonał 100 tys. km.

Testowany up! wyraźnie się rozjeździł! Pomiary osiągów na końcu testu są znacznie lepsze niż na początku niemal w każdej kategorii

Jeśli chodzi o przykre sprawy, to dość szybko zaczął zgrzytać wsteczny bieg podczas włączania, a przed końcem testu na 3. i 5. przełożeniu skrzynia zaczęła wydawać piskliwe dźwięki. Powód? Koła zębate nieparzystych przełożeń źle zahartowano. Wprawdzie rzeczoznawca Dekry podczas demontażu nie stwierdził nadmiernego zużycia (mimo że ślady były widoczne), ale technicy Volkswagena przyznali, że w Wolfsburgu wiedzą o tym problemie i skrzynię zmodernizowano w październiku 2014 r. Przy okazji VW dokonał jeszcze jednej poprawki – wymienił pocące się simmeringi na piastach osi. Trochę dziwi, że auto tej klasy cenowej dopiero w rękach klienta ma dojrzewać niczym zielony banan.

Volkswagen up! - osiągi/pomiary testowe

Początek testuKoniec testu
Przyspieszenie 0-50 km/h5,3 s4,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h16,6 s15,2 s
Przyspieszenie 0-130 km/h33,8 s30,1 s
Elastyczność 60-100 km/h19,5 s18,6 s
Elastyczność 80-120 km/h31,4 s31,9 s
Droga hamowania ze 100 km/h hamulce zimne37,6 m36,3 m
Droga hamowania ze 100 km/h hamulce rozgrzane37,5 m36,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB60 dB
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB67 dB
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB71 dB
Średnie zużycie paliwa4,7 l/100 km5,4 l/100 km
Emisja CO2111 g/km130 g/km
Pomiar mocy63,5 KM

Wiele osób ze zdziwieniem przyjęło rozwiązanie mechanizmu pamięci foteli, który ma pozwalać po złożeniu przednich siedzeń na ich powrót do pierwotnej pozycji. Okazało się, że odpowiedni przycisk umieszczono na drzwiach kierowcy obok służącego do opuszczania prawego okna. Zatęskniliśmy też za tasiemką, która podnosiłaby osłonę komory bagażowej wraz z tylną klapą. Bez niej wąska luka wystarcza jedynie do wsunięcia zgrzewki wody.

Kolejny temat to lakierowane twarde plastiki kokpitu. Owszem, są pewną rekompensatą dla klienta, ale byłoby o wiele lepiej, gdybyśmy mieli na pokładzie nawigację z łatwą obsługą albo port USB, który jest o wiele mniej skomplikowanym urządzeniem. Do tego: przykrywka wlewu paliwa jest zamykana wyłącznie na kluczyk, światło reflektorów rozczarowuje, a blachy na poszyciu drzwi brzęczą. Musimy jednak oddać sprawiedliwość – konkurenci wcale nie są lepsi.

Tak czy inaczej, musieliśmy się z tym pogodzić, a Volkswagen up! jechał dalej. I to całkiem sprawnie, bez problemów, aż do momentu, gdy na liczniku pojawił się przebieg 75 tys. km. O zgrozo, znów ten zapach! Udaliśmy się do serwisu. Okazało się, że trzeba wymienić kompresor klimatyzacji. Usługę wykonano w ramach 2-letniej gwarancji. Na koniec musimy stwierdzić, że dojrzewanie Volkswagena up!-a nieco przeciągnęło się w czasie. Niemniej jednak w okresie, który spędziliśmy razem z tym maluchem, potrafił on sprawić nam sporo przyjemności. No, może poza początkiem testu i... nieprzyjemnym zapachem.

Volkswagen up! - nasza opinia

Droga przez mękę to trochę za dużo powiedziane – raczej falstart. Niestety, pod względem trwałości Volkswageny up!-y z początku produkcji mogą rozczarować. Dlatego jesienią 2014 r. – po cichu – Volkswagen wprowadził wiele poprawek, żeby dopracować swego malucha. Warto było to zrobić, bo up! to samochód zaprojektowany z pomysłem: mały na zewnątrz, ale duży w środku, przyjemny podczas jazdy i miły w odbiorze. Zresztą wszystko to potwierdził nasz testowany egzemplarz, którym jeździło się „przyjemnie, ale mokro”.

Volkswagen up! dane techniczne

Silnik
Rodzajbenz. R3/12
Pojemność999 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka74,5 x 76,4 mm
Napęd rozrządupasek
Moc maksymalna60 KM/5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy95 Nm/3000 obr./min
Prędkość maksymalna160 km/h
Skrzynia biegówman. 5
Napędprzedni
Nadwozie/podwozie
Długość/szerokość/wysokość3540/1645/1489 mm
Rozstaw osi2420 mm
Masa własna/ładowność942/348 kg
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./bębny
Pojemność zbiornika paliwa35 l
Dop. masa przyczepy z hamulcem-
Pojemność bagażnika251-951 l

Volkswagen up! - koszty

Ubezpieczenie
Przejechane kilometry101 038 km
Ubezpieczenie3009 zł
Paliwo i olej
6710 l Pb (4,50 zł za litr)30 195 zł
0,5 l olej silnikowy na dolewkę32 zł
Opony
Letnie: 1,5 kpl. Continental Premium Contact 2 185/50 R 16 T2430 zł
Zimowe: 1 kpl. Continental WinterContact TS790 185/55 R 15 T1356 zł
Przeglądy
14 860 km524 zł
30 998 km636 zł
46 646 km490 zł
61 645 km1176 zł
76 604 km547 zł
91 144 km645 zł
Łączne koszty przeglądów4018 zł
Cena
Cena wersji white up! w 2012 r.47 430 zł
Obecna wartość auta testowego29 860 zł
Utrata wartości17 570 zł
Koszty łącznie
Koszty po 101 038 km41 609 zł
Koszt 1 km0,41 zł
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków