Podobno trwałe Mercedesy skończyły się na W124. Czy to prawda? Bardzo dokładnie sprawdziliśmy Mercedesa klasy A trzeciej generacji, czyli W176 - auto z nowożytnej historii niemieckiej marki, przepełnione elektroniką i zbudowane na nowoczesną modłę. Sprawdzany egzemplarz miał na liczniku 430 tys. km.
Trzecia generacja Klasy A Mercedesa zerwała z oryginalną "sandwichową" konstrukcją i formą skurczonego minivana. Walory takiej konstrukcji, czyli to, że pod kabiną pasażerską można było wygospodarować mnóstwo miejsca, np. na zbiorniki na gaz, akumulatory, a w razie zderzenia czołowego silnik nie wpadał z impetem do kabiny, ale wsuwał się pod nią, najwyraźniej nie uzasadniały skomplikowania konstrukcji, tym bardziej że wbrew początkowym zapowiedziom, Mercedes W168 (pierwsza Klasa A) był oferowany tylko z silnikami spalinowymi, a w generacji drugiej (W169) wersja elektryczna E-Cell z ogniwami Tesli była małoseryjną, niszową propozycją.
Mercedes W176, czyli ten, którego test opisujemy, stał się klasycznym, kompaktowym hatchbackiem, czyli bezpośrednim konkurentem dla Volkswagena Golfa czy Opla Astry.
Dokładny raport z przeglądu po 430 tys. km znajduje się w galerii pod tekstem. Galeria i dalsza część materiału, w którym szczegółowo opisujemy każdą usterkę i oceniamy testowanego Mercedesa, dostępna jest dla czytelników z kontem Premium.
Mercedes Klasy A - opinie, awaryjność. Czy jest solidniejszy od Golfa?
Zresztą, do redakcji "Auto Bilda", równolegle z prezentowanym tu Mercedesem klasy A (rocznik 2013) trafił też Volkswagen Golf 7, który zaledwie rok wcześniej pojawił się na rynku.
Mercedes klasy A (A180) został poddany na początku testu dokładnym badaniom w ośrodku DEKRY.Auto Bild
Już po pierwszych 100 tys. km zaczęliśmy przeczuwać to, co później też wykazał nasz test długodystansowy. Volkswagenem w dłuższe trasy jeździło się przyjemniej, ale Mercedes sprawiał wrażenie solidniejszego auta. Po problemach ze szczelnością nadwozia wyciekach z amortyzatorów, wymianie skrzyni DSG – po 6 latach i niespełna 300 tys. km drogi naszych dwóch testowych kompaktów ostatecznie się rozeszły. Game over dla Golfa! Oczywiście, z przytupem w formie poważnej awarii silnika.
Volkswagen Golf 1.4 TSI, który rozpoczął test równolegle z Mercedesem A180, po ok. 150 tys. km potrzebował nowej skrzyni DSG.Auto Bild
Volkswagen Golf 1.4 TSI przegrał ostatecznie rywalizację z Mercedesem po 287 tys. km – game over z powodu poważnej awarii silnikaAuto Bild
A co z Mercedesem? Jeździł dalej, jak gdyby nigdy nic, wciąż denerwując kiepską widocznością z miejsca kierowcy i małym otworem bagażnika.
Niewielki bagażnik z małym otworem to jedna z najpoważniejszych wad tego Mercedesa. Są na rynku praktyczniejsze kompakty.Auto Bild
Poza tymi wadami trudno Mercedesowi A180 cokolwiek zarzucić. No może jakieś skrzypienie spod konsoli środkowej, czy rozciągnięcie tapicerki na fotelu kierowcy – po takim przebiegach w fotelu kierowcy uchodzącego za ikonę solidności Mercedesa W124 zwykle pojawiało się przetarcie na wylot!
Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. kmAuto Bild
Mercedes Klasy A - awarie i ustreki po 430 tys. km
Naprawy i usterki? Owszem, trzeba było wymienić termostat. Zdarza się. Poza tym oczywiście klocki i tarcze hamulcowe, olej, opony – rutyna!
I tak spokojnie minęło 7 lat, od 2013 do 2020 r., kiedy na drogomierzu pojawiło się 300 tys. km. Ciągle nic? Przed badaniem technicznym byliśmy pełni obaw, bo z okolic przedniej osi zaczęły dochodzić niepokojące dźwięki. Sworznie? Poduszki amortyzatorów? Nie, nic z tych rzeczy! Trzeba było wymienić osłonę pod silnikiem, poprawić mocowanie fartucha pod zderzakiem. Usterki? Odprysk na szybie, na szczęście na wysokości oczu pasażera – badanie techniczne zaliczone!
Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. kmAuto Bild
Najpoważniejsza usterka, która dotknęła naszą Klasę A, to nie jej wina. Złodzieje wybili szybę i ukradli poduszkę powietrzną.
Z każdym kolejnym kilometrem utwierdzamy się w przekonaniu, że Mercedes Klasy A generacji W176 to "prawdziwy Mercedes", czego spodziewali się po nim chyba nieliczni. W międzyczasie licznik przebiegu przekroczył już 430 tys. km, podczas których "mały Mercedes" dowiódł swojej solidności. Owszem, widać już po nim ślady użytkowania, ale jak na ten przebieg, nie widać jeszcze zmęczenia materiału.
Początek testu: 10 stycznia 2013
Dotychczas pokonany przebieg: 433 212 km
Średnie zużycia paliwa: 6,5 l/100 km
Mercedes Klasy A — zalety
Wystarczające osiągi
Niskie zużycie paliwa
Solidna mechanika
Mercedes Klasy A — wady
Niezbyt komfortowe zawieszenie
Słaba widoczność z miejsca kierowcy
Mało miejsca z tyłu
Niezbyt pojemny bagażnik
Mercedes Klasy A — dane techniczne
Silnik: R4 turbo
Pojemność 1595 cm3
Moc: 90 kW (122 KM) przy 5000/min
Moment obrotowy: 200 Nm przy 1250 przy obr./min.
Napęd: na koła przednie/ 6b
Wymiary: 4292/1780/1433 mm
Masa własna: 1370 kg
Pojemność bagażnika: 341–1157 l
Przyspieszenie 0–100 km/h: 9,2 s
Prędkość maksymalna: 202 km/h
Zużycia paliwa (dane producenta) 5,5 l /100 km
Cena nowego auta (2013): 26 tys. 000 euro
Galeria zdjęć
1/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
1/13
Auto Bild
2/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
2/13
Auto Bild
3/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
3/13
Auto Bild
4/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
4/13
Auto Bild
5/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
5/13
Auto Bild
6/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
6/13
Auto Bild
7/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
7/13
Auto Bild
8/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
8/13
Auto Bild
9/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
9/13
Auto Bild
10/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
10/13
Auto Bild
11/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
11/13
Auto Bild
12/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
12/13
Auto Bild
13/13 Mercedes klasy A (A180) po 430 tys. km
13/13
Auto Bild
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.