Croma drugiej generacji nie była najpopularniejszym modelem Fiata. Europejczycy uznali, że ponad 80 tysięcy złotych za fabrycznie nowe kombi segmentu D z włoskim rodowodem to zdecydowanie za dużo. W przypadku aut używanych relacja ceny do wartości stała się bardziej korzystna. Wersja bazowa posiada 4 poduszki powietrzne, pakiet elektryczny i klimatyzację. Topowe warianty potrafią mieć imponujące wyposażenie! Ceny? Najtańsze Cromy z rynku wtórnego kosztują 13 tysięcy złotych. Model z roku 2008 lub 2009 można kupić już za 27 tysięcy.

Ta stylizacja Giugiaro nie jest najbardziej udana!

Fiat nie jest standardowym kombiakiem. Stanowi raczej hybrydę nadwozia kombi i minivan. Niedoprecyzowana forma to dopiero pierwszy ze stylistycznych problemów. Włosi przyzwyczaili kierowców do większej dawki finezji, a ponadto karoseria jest wysoka i przez to niezbyt zgrabna. Nietrudno orzec, że Croma II raczej nie zapisze się w panteonie najładniejszych projektów Fiata, a to sytuacja o tyle dziwna, że model został zaprojektowany przez studio Giugiaro. Już po dwóch latach w roku 2007 auto przeszło lifting.

 Foto: Fiat

Karoseria, która stylistycznie nie przemawia do kierowców, stała się gwarantem wyjątkowej przestrzeni wewnątrz. Każdy z pięciu pasażerów będzie miał wystarczającą ilość miejsca na nogi, ramiona i nad głową. Kufer mieści od 500 do 1610 litrów. Materiały wykończeniowe być może nie mogą konkurować z tymi zastosowanymi w Passacie, jednak są dobrej jakości i godnie znoszą eksploatację. Zastrzeżenia można mieć wyłącznie do łuszczącej się skóry na kole kierownicy. Kabina Cromy z jednej strony jest praktyczna i funkcjonalna. Dla przykładu fotel pasażera można zamienić w stolik. Z drugiej nie brakuje w niej mało przemyślanych rozwiązań. Stacyjka identycznie jak w Saabie została umieszczona koło skrzyni biegów i blisko uchwytu na napoje, przez co podczas ostrego hamowania może zostać zalana.

Croma II sporadycznie występuje z napędem benzynowym. Najczęściej wśród ogłoszeń trafiają się Fiaty wyposażone w 1,9-litrowego diesla Multijet. Modele 120-konne przyspieszają do pierwszej setki w 11,3 sekundy i spalają w mieście niecałe 8 litrów oleju napędowego. Wersja o mocy 150 koni mechanicznych jest niewiele bardziej paliwożerna, a jednocześnie zapewnia zdecydowanie lepszą dynamikę. W cyklu miejskim zapotrzebowanie na paliwo wynosi 8,1 litra ropy. Sprint do 100 km/h powinien trwać 9,6 sekundy.

1,9 Multijet - oszczędny, dynamiczny i trwały

Silnik 1,9 Multijet cieszy się świetną opinią zarówno wśród kierowców, jak i mechaników. Modele 120-konne do przebiegu na poziomie 200-250 tysięcy kilometrów są niemalże bezproblemowe. Później mogą się pojawić awarie nowoczesnego osprzętu charakterystyczne dla współczesnych diesli. Słabym punktem wersji mocniejszej są klapki wirowe w kolektorze dolotowym. Do ich uszkodzenia dochodzi zazwyczaj po pokonaniu 150 tysięcy kilometrów. Na szczęście obecnie ceny elementu spadły, a więc i koszty naprawy są niższe. Usunięcie niesprawności kolektora zostanie wycenione na mniej więcej 1200 złotych.

 Foto: Fiat

Fiat korzysta z tej samej płyty podłogowej, która stała się podstawą Opla Vectry C i Saaba 9-3. A to warunkuje konstrukcję resorowania. Przednia oś Cromy jest zawieszona na kolumnach McPhersona, tylna na wielowahaczach. Włoskie kombi miękko tłumi nierówności. Komfort niestety został okupiony niską pewnością prowadzenia. Problemy z wyczuciem samochodu staną się szczególnie dokuczliwe podczas jazdy w zakręcie. W zawieszeniu najszybciej zużywają się gumy i łączniki stabilizatora oraz aluminiowe wahacze z przodu. Niską trwałość mają także tuleje górnych wahaczy tylnej osi. Analogia do części stosowanych w Vectrze C sprawia, że kierowca podczas napraw resorowania będzie mógł korzystać z szerokiej oferty rozsądnie wycenianych zamienników.

Trzeba przyznać, że o ile stylistycznie pracownicy Fiata nie pokazali się z najlepszej strony, o tyle w kwestii mechaniki dali z siebie wszystko. Lista usterek Cromy nie jest długa i z całą pewnością nie brzmi jak wyrok. Głównym i za razem najpoważniejszym problemem są niesprawności przekładni kierowniczej. Defekt pojawia się w większości aut i na ogół oznacza wymianę łącznika między kolumną kierowniczą a maglownicą. Koszt naprawy sięga 1200 złotych. Z czasem pękają także chłodnice oraz zaczyna się zacinać hamulec ręczny.

Osłona silnika? Klucz do trwałości komputera!

Właściciele Fiatów koniecznie powinni pilnować stanu osłony silnika. Przez połamane zabezpieczenie przedostaje się woda, która może zalać centralkę silnika umieszczoną w nadkolu. Poza tym zimą zdarzają się przypadki pęknięcia obudowy alternatora, uszkadzają się wiązki ABS i podgrzewanie lusterek oraz psuje się stacyjka. Urokiem Cromy II jest szybkie palenie żarówek świateł mijania. Większość części zamiennych jest dostępnych niemalże od ręki, a ceny są rozsądnie wykalkulowane.

 Foto: Fiat

Croma drugiej generacji niefortunnie zaczęła karierę rynkową. Wysoka cena połączona z „nieszablonową” stylistyką i niedoprecyzowaną formą sprawiły, że zainteresowanie kierowców było umiarkowane. Na rynku wtórnym model wydaje się być jednak o wiele bardziej atrakcyjną propozycją. Zapora cenowa znikła, a ponadto Fiat daje poczucie oryginalności, nie sprawia większych problemów w trakcie eksploatacji i nie stanowi wyboru wbrew rozsądkowi.