Patrząc na sylwetkę Galaxy Mk2 nietrudno odnieść wrażenia, że bryła auta wygląda znajomo. Oczywiście chodzi o skojarzenie z bratnim Volkswagenem Sharanem i Seatem Alhambrą. Różnice między autami? Te w zasadzie rozbijają się o znaczek na grillu i tylnej klapie. O wyglądzie Forda nie można powiedzieć wiele. Karoseria minivana jest prosta i pomijając drobne zmiany stylistyczne, nie stanowi zasadniczego stadium rozwojowego w porównaniu z poprzednikiem. Zaletą modelu jest duże przeszklenie. Dzięki niemu kierowca może się cieszyć dobrą widocznością w każdym kierunku.

{ "uuid": "179cd779-f901-5b11-8ea6-6af75ab03672", "caption": "Ford Galaxy Mk2", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YjE7MDA_/c6fea72dd0db0a7e330665e4e7e5ee08.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe", "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483" } ], "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "c6fea72dd0db0a7e330665e4e7e5ee08", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1536, "width": 2048, "bytes": 401293 }, "asyncAdSlot": null } Ford Galaxy Mk2
Ford Galaxy Mk2

Stylizacja wnętrza również nie jest specjalnie wyszukana. Konsola centralna drugiej generacji Galaxy jest zapożyczona z Volkswagena Passata B5, kierownica i zegary są proste, a najciekawszym elementem jest analogowy zegarek umieszczony na szczycie deski rozdzielczej. Stylistom Forda, Volkswagena i Seata nie zależało jednak na urodzie, a praktyczności. W tej kwestii minivan jest jednym z mistrzów!

7 foteli i 2610 litrów wzór dla innych!

W aucie mieści się nawet 7 oddzielnych i pełnowymiarowych foteli, które pozwalają na różnorodną aranżację kabiny. W bogatych wersjach wyposażenia siedziska można obracać. Konstruktorzy pomyśleli też o ogromnej przestrzeni i masie schowków. Z kompletem pasażerów na pokładzie Galaxy zabiera 266 litrów bagażu. W konfiguracji 5-osobowej pojemność kufra rośnie do imponujących 810, a 2-osobowej monumentalnych 2610 litrów.

Galaxy trafił do cenników Forda w roku 2000. Półtorej dekady to szmat czasu na rynku motoryzacyjnym. Nie ma się zatem co dziwić, że cena aut z początkowych 110 tysięcy złotych stopniała do zaledwie 6,5 tysiąca. Modele z końca produkcji (tj. roku 2006) są wyceniane na maksymalnie 25 tysięcy. Galaxy w większości przypadków jest dobrze wyposażony. Pomijając poduszki powietrzne, pakiet elektryczny czy ABS, większość używanych egzemplarzy posiada klimatyzację, aluminiowe felgi, radioodtwarzacz czy ESP.

{ "uuid": "d0be042b-fbc0-5dad-bfd6-a5c5ee31c939", "caption": "Ford Galaxy Mk2", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/N2Y7MDA_/1ad4b79782a8c17aab1984ad8ccb9647.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe", "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483" } ], "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "1ad4b79782a8c17aab1984ad8ccb9647", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 938, "width": 1280, "bytes": 262937 }, "asyncAdSlot": null } Ford Galaxy Mk2
Ford Galaxy Mk2

Rodzinny charakter sprawił, że kierowcy wybierający nowego Forda skupiali się głównie na oszczędnych jednostkach napędowych. Oczywistym wyborem był 1,9-litrowy diesel pożyczony od Volkswagena. Szczególnie popularna na rynku wtórnym jest 130-konna wersja ropniaka. Spora moc niestety jest ograniczana przez wysoką masę. Galaxy waży minimum 1700 kilogramów! W efekcie przyspieszenie do pierwszej setki zajmuje aż 12,8 sekundy. W mieście spalanie nie przekracza 8, a w trasie 5 litrów oleju napędowego. Często spotykane są także Fordy napędzane 115-konną wersją silnika 1,9 TDI. Te przy nieco wyższym zapotrzebowaniu na paliwo oferują jeszcze gorsze osiągi.

Galaxy 1,9 TDI: trwałość za cenę osiągów

Niemiecki diesel stanowi wyśmienity wybór, ale pod jednym warunkiem. Motor musi być zadbany i mieć rozsądny przebieg. W takim przypadku najpoważniejszą z możliwych awarii jest usterka przepływomierza. Niestety o Galaxy Mk2 1,9 TDI w dobrej kondycji coraz trudniej. Co to może oznaczać? Egzemplarze intensywnie eksploatowane będą wymagać regeneracji pompowtryskiwaczy i turbosprężarki oraz wymiany dwumasowego koła zamachowego.

Fanom silników benzynowych najłatwiej będzie znaleźć Forda napędzanego 2,3-litrowym motorem z 16-zaworową głowicą. Jednostka dysponuje mocą na poziomie 145 koni mechanicznych oraz rozpędza minivana do 100 km/h w 12,3 sekundy. Najgorsza informacja dotyczy spalania. W mieście benzyniak wypija nawet 14 litrów! Co gorsze, bardzo źle znosi zasilanie gazem. Silnik Forda ma opinię trwałego. Pomijając usterki cewek zapłonowych i poduszek pod silnikiem, nie przytrafiają mu się żadne poważniejsze problemy. Napęd rozrządu w Galaxy 2,3 16v korzysta z bezobsługowego łańcucha.

Wysoka masa Forda odbija się nie tylko na możliwościach auta, ale także trwałości zawieszenia. Waga wpływa na przedwczesne zużycie sworzni wahaczy i łączników stabilizatorów. Niską trwałość mają także łożyska kolumn resorujących oraz tylnych kół. Mimo iż konstrukcja tylnej osi korzystającej z wielowahaczy jest całkiem nowoczesna, naprawy nie okazują się nadmiernie drogie. Remont kolumn McPhersona montowanych z przodu także jest tani. Zawieszenie Galaxy skupia się na komforcie. Minivan źle czuje się w ciasnych zakrętach.

{ "uuid": "150128ab-3d47-52a5-ae0c-de1285aaf5d1", "caption": "Ford Galaxy Mk2", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/OWE7MDA_/9658d7748de0ed1e06416eb74ed31ebe.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe", "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483" } ], "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "9658d7748de0ed1e06416eb74ed31ebe", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 871, "width": 1280, "bytes": 118469 }, "asyncAdSlot": null } Ford Galaxy Mk2
Ford Galaxy Mk2

Przyzwoicie trwały i tani w naprawach

Pierwsza generacja modelu Galaxy nie była trwała. Model podobnie jak bracia z Grupy Volkswagena zamęczał właścicieli serią drobnych usterek. Na szczęście podczas modernizacji inżynierowie dopracowali jakość. Większość niedoróbek została wyeliminowana i pozostało zaledwie kilka problemów. Stosunkowo drogie w usunięciu okażą się niesprawności skrzyni biegów. Najczęściej padają w niej synchronizatory lub łożyska. Przy dużym przebiegu regeneracji będzie wymagać przekładnia kierownicza, zdarzają się awarie klimatyzacji, a w układzie elektrycznym pasują się siłowniki szyb, centralny zamek i czujniki ABS. Pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu siedzeń skarżą się na małą wydajność pracy układu ogrzewania.

Konstrukcja Forda Galaxy nie jest skomplikowana. To ma dwie zalety. Po pierwsze ewentualne awarie naprawi praktycznie każdy mechanik i to bez użycia specjalistycznych narzędzi czy komputera. Po drugie części zamienne są dostępne w większości sklepów motoryzacyjnych i mają bardzo rozsądne ceny. W aucie, które może mieć nawet 15 lat, oba atuty są nieocenione.

Galaxy ma kilka asów w rękawie. Mimo iż nie poraża urodą i nie prowadzi się jak bolid, oferuje praktyczną i przestronną kabinę. A podczas wyboru auta rodzinnego nie sposób zbagatelizować możliwości przewiezienia siedmiu dorosłych osób lub prawie 2610 litrów bagażu. Jeżeli tylko kierowcy uda się znaleźć na rynku wtórny zadbany egzemplarz Forda wyposażonego w silnik diesla, zakup z pewnością okaże się strzałem w dziesiątkę.