Według jakich kryteriów oceniać Range Rovera? Jako auto terenowe? Luksusowe? Wygodny pojazd rodzinny? Osobom kupującym je w salonie (nierzadko za kwoty przekraczające pół miliona złotych) służył głównie do podnoszenia prestiżu. Ceny używanych egzemplarzy zaczynają się już od ok 30 tys. zł, są więc dostępne dla szerszego grona osób. Dla jakiego kierowcy będą dobrym wyborem?
Podstawową cechą kojarzącą się z Range Roverem jest chyba jednak luksus. Nawet starsze auto jest w stanie zadowolić wymagające osoby, ale oczywiście wiele zależy od rozrzutności pierwszego nabywcy – wydanie równowartości wersji podstawowej na dodatki nie było problemem, nawet specjalny lakier kosztował…
100 tys. zł! Do tego dochodziły ksenony, skórzane wykończenia, telewizja, nawigacja. Warto pamiętać, że Land Rover nie był zbyt rozrzutny i podstawowe wersje SE mogą nie spełnić oczekiwań miłośników gadżetów.
Luksus to jednak nie tylko wyposażenie, lecz także dizajn i komfort jazdy. W tych kategoriach samochód wypada po mistrzowsku. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu płynie i tylko wstrząsy z kiepsko wykończonych studzienek trochę za bardzo przenikają do wnętrza.
Silniki Range’a w większości oferują świetne osiągi. Czy można więc polecić go kierowcom lubiącym ostrą jazdę? Zdecydowanie nie! Takiej natury nie znosi zawieszenie – mamy wrażenie, że potężna masa przelewa się z jednego narożnika auta do drugiego. Poprawiło się to dopiero po 2010 r., kiedy w zawieszeniu pojawiły się amortyzatory z regulacją elektroniczną, ale i tak Range Rover nie jest pojazdem do szybkiej jazdy po krętych drogach czy na lewy pas autostrady – jest na to zbyt dostojny!
Skoro jesteśmy przy osiągach, powolny jest tylko stosowany początkowo trzylitrowy diesel. To bardzo dobra jednostka, ale blisko 3 t masy własnej (!) stawia silnikowi duże wymagania! Miłośnicy oleju napędowego i dobrej dynamiki powinni zastanowić się nad wersją 3.6 lub 4.4. Warto jednak pamiętać, że takie auto wcale nie będzie palić mało. Średnia na poziomie 12 l/100 km to dobry wynik!
O potencjalne problemy silnika V8 (stosowany tylko w Land Roverze) spytaliśmy Przemysława Szafrańskiego z firmy Diffland naprawiającej Land Rovery: „Jednostka nie jest awaryjna, ale przy przebiegu 200 tys. km trzeba liczyć się z usterką układu olejowego. Brak smarowania sprawia, że pada jedna turbina, chwilę później – druga.
Zakup nie jest zbyt kosztowny (regenerowane po 2800 zł), ale jak doliczymy robociznę (trzeba praktycznie zdemontować zawieszenie przednie!) i dodatkowe elementy, to wyjdzie ponad 10 tys. zł”. Uszkodzeniu ulega też czasem przewód turbiny.
Jeśli koszty paliwa nie są aż tak istotne, warto pomyśleć nad benzyniakiem. Zarówno starsza wersja z BMW, jak i nowsze produkcji Land Rovera są godne zaufania. Większość kierowców może też zainteresować fakt, że wolnossące odmiany bez problemów przyjmują zasilanie LPG. W wersjach Supercharged pojawiają się problemy z sondami. Starsze silniki były łączone ze skrzynią produkcji GM, która dość często wymaga już remontu.
„Warto podkreślić, że stan Range Roverów często okazuje się zupełnie przyzwoity, nawet wyraźnie lepszy niż np. Discovery, widać, że użytkownicy należeli do ludzi majętnych” – dodaje. Usterki się zdarzają, ale nie są nagminne. W porównaniu z Discovery rzadziej uszkodzeniu ulega np. kompresor pneumatyki zawieszenia (umieszczony w suchym bagażniku, a nie na ramie). Zużywające się elementy zawieszenia nie kosztują dużo (zamienniki). Czasem psują się czujniki położenia zawieszenia (4 sztuki po 600-800 zł plus wymiana i kalibracja), na szczęście w razie awarii samochód nie „osiada”.
W zadbanych egzemplarzach nie ma też zbyt wielu kłopotów z elektroniką pokładową. Najczęściej w starszych autach psuje się wyświetlacz ciekłokrystaliczny (nie widać np. nazwy włączonej stacji radiowej) – naprawa to 800 zł, ale wcześniej trzeba rozebrać deskę rozdzielczą.
Range Rover III - dane techniczne
4.2 SC | 4.4 V8 | 4.4 V8 | 3.0 td6 | 3.6 tdv8 | |
Silnik/typ | t.benzynowy, V8/AJ-V8 | benzynowy, V8/M62 | benzynowy, V8/AJ-V8 | t.diesel, R6/M57 | t.diesel, V8/AJD-V8 |
Lata produkcji | 2005-09 | 2002-05 | 2005-09 | 2002-05 | 2006-10 |
Rozrząd/wtrysk | 32V/wtrysk pośredni | 32V/wtrysk pośredni | 32V/wtrysk pośredni | 24V/wtrysk common rail | 32V/wtrysk common rail |
Pojemność | 4197 cm3 | 4398 cm3 | 4394 cm3 | 2926 cm3 | 3630 cm3 |
Stopień sprężania | 9,1:1 | 10,0:1 | 10,5:1 | 18,0:1 | 17,3:1 |
Moc maksymalna KM/obr./min | 396/5750 | 282/5400 | 306/5750 | 174/4000 | 271/4000 |
Maks. moment obr. Nm/obr./min | 560/3500 | 440/3600 | 440/4000 | 390/2000 | 640/2000 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa automatyczna | 5-biegowa automatyczna | 6-biegowa automatyczna | 5-biegowa automatyczna | 6-biegowa automatyczna |
Przełożenia | I 4,17; II 2,34; III 1,52; IV 1,14; V 0,87; VI 0,69; R 3,40; osie 3,73 | I 3,57; II 2,20; III 1,51; IV 1,00; V 0,80; R 4,10; osie 3,73 | I 4,17; II 2,34; III 1,52; IV 1,14; V 0,87; VI 0,69; R 3,40; osie 3,73 | I 3,42; II 2,21; III 1,60; IV 1,00; V 0,75; R 3,03; osie 4,10 | I 4,17; II 2,34; III 1,52; IV 1,14; V 0,87; VI 0,69; R 3,40; osie 3,54 |
Reduktor | H 1,00; L 2,93 | H 1,00; L 2,70 | H 1,00; L 2,93 | H 1,00; L 2,70 | H 1,00; L 2,93 |
System napędu | stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym automatycznie | stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym automatycznie | stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym automatycznie | stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym automatycznie | stały napęd 4x4 z centralnym dyferencjałem blokowanym automatycznie |
Karoseria/wsp. oporu powietrza | samonośna/0,38 | samonośna/0,38 | samonośna/0,38 | samonośna/0,38 | samonośna/0,38 |
Zawieszenie przednie i tylne/przekładnia kier. | niezależne, miechy pneumatyczne/zębatkowa | niezależne, miechy pneumatyczne/zębatkowa | niezależne, miechy pneumatyczne/zębatkowa | niezależne, miechy pneumatyczne/zębatkowa | niezależne, miechy pneumatyczne/zębatkowa |
Hamulce przód/tył (średnica tarcz w mm) | tarczowe wentylowane (360 w 4.2 i 3.6, w pozostałych – 344)/tarczowe (354), po liftingu wentylowane | tarczowe wentylowane (360 w 4.2 i 3.6, w pozostałych – 344)/tarczowe (354), po liftingu wentylowane | tarczowe wentylowane (360 w 4.2 i 3.6, w pozostałych – 344)/tarczowe (354), po liftingu wentylowane | tarczowe wentylowane (360 w 4.2 i 3.6, w pozostałych – 344)/tarczowe (354), po liftingu wentylowane | tarczowe wentylowane (360 w 4.2 i 3.6, w pozostałych – 344)/tarczowe (354), po liftingu wentylowane |
Opony | 255/60 R 18, 255/55 R 19, 255/50 R 20 | 255/60 R 18, 255/55 R 19, 255/50 R 20 | 255/60 R 18, 255/55 R 19, 255/50 R 20 | 255/60 R 18, 255/55 R 19, 255/50 R 20 | 255/60 R 18, 255/55 R 19, 255/50 R 20 |
Zbiornik paliwa | 100 l | 100 l | 100 l | 100 l | 100 l |
Masa własna/dopuszczalna | 2687/3100 kg | 2440/3050 kg | 2599/3100 kg | 2435/3050 kg | 2717/3200 kg |
Przyczepa hamowana/bez hamulców | 3500/750 kg | 3500/750 kg | 3500/750 kg | 3500/750 kg | 3500/750 kg |
Osiągi | 4.2 SC | 4.4 V8 | 4.4 V8 | 3.0 td6 | 3.6 tdv8 |
Prędkość maksymalna | 219 km/h | 208 km/h | 200 km/h | 179 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s | 9,2 s | 8,7 s | 13,6 s | 9,2 s |
Spalanie miasto/trasa/średnie | 22,4/12,2/16,0 l/100 km | 22,2/12,6/16,2 l/100 km | 21,2/11,4/14,9 l/100 km | 14,4/9,4/11,3 l/100 km | 14,5/9,2/11,1 l/100 km |
Eksploatacja | 4.2 SC | 4.4 V8 | 4.4 V8 | 3.0 td6 | 3.6 tdv8 |
Olej silnikowy/wymiana | 7,7 l, 5W-30/24 tys. km lub rok | 8,5 l, 0W-40/24 tys. km lub rok | 7,7 l, 5W-30/24 tys. km lub rok | 8,8 l, 5W-40/24 tys. lub rok | 9,5 l, 5W-30/24 tys. lub rok |
Olej w skrzyni biegów i rozdzielczej/wymiana | 5 aut.: 5,3-6,0 l, 6 aut.: 9,5 l (ATF)/240 tys. km; skrzynia rozdzielcza 0,95 (do 2005), potem 1,5 l (75W-90 LS), wym. co 120 tys. km lub 10 lat | 5 aut.: 5,3-6,0 l, 6 aut.: 9,5 l (ATF)/240 tys. km; skrzynia rozdzielcza 0,95 (do 2005), potem 1,5 l (75W-90 LS), wym. co 120 tys. km lub 10 lat | 5 aut.: 5,3-6,0 l, 6 aut.: 9,5 l (ATF)/240 tys. km; skrzynia rozdzielcza 0,95 (do 2005), potem 1,5 l (75W-90 LS), wym. co 120 tys. km lub 10 lat | 5 aut.: 5,3-6,0 l, 6 aut.: 9,5 l (ATF)/240 tys. km; skrzynia rozdzielcza 0,95 (do 2005), potem 1,5 l (75W-90 LS), wym. co 120 tys. km lub 10 lat | 5 aut.: 5,3-6,0 l, 6 aut.: 9,5 l (ATF)/240 tys. km; skrzynia rozdzielcza 0,95 (do 2005), potem 1,5 l (75W-90 LS), wym. co 120 tys. km lub 10 lat |
Olej w mostach/wymiana | przedni 0,75 l (75W-90); tylny: 1,0-1,55 l (75W-90)/240 tys. km lub 10 lat (tylny co 120 tys. km lub 10 lat) | przedni 0,75 l (75W-90); tylny: 1,0-1,55 l (75W-90)/240 tys. km lub 10 lat (tylny co 120 tys. km lub 10 lat) | przedni 0,75 l (75W-90); tylny: 1,0-1,55 l (75W-90)/240 tys. km lub 10 lat (tylny co 120 tys. km lub 10 lat) | przedni 0,75 l (75W-90); tylny: 1,0-1,55 l (75W-90)/240 tys. km lub 10 lat (tylny co 120 tys. km lub 10 lat) | przedni 0,75 l (75W-90); tylny: 1,0-1,55 l (75W-90)/240 tys. km lub 10 lat (tylny co 120 tys. km lub 10 lat) |
Układ chłodzenia/wymiana | 16,0 l l/10 lat lub 240 tys. km | 13,0 l/10 lat lub 240 tys. km | 15,0 l/10 lat lub 240 tys. km | 9,4-10,4 l/4 lata | 14,0 l/10 lat lub 240 tys. km |
Wymiana rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Range Rover III - nasza opinia
„Duży Range” ma zaskakująco dobrą opinię wśród mechaników. Okazuje się nawet tańszy w eksploatacji niż Discovery. Czy to automatycznie pozwala zakwalifikować go do grona świetnych propozycji? Niekoniecznie. Po pierwsze, koszty utrzymania tak skomplikowanego auta nigdy nie będą niskie.
Po drugie, wysoka masa i niemałe gabaryty (oraz duże wydatki w razie np. podtopienia) ograniczają użycie go w trudnym terenie. Po trzecie, mimo dynamicznych silników nie należy nastawiać się na agresywną jazdę – to auto stworzone do dostojnego przemieszczania się. Ale są też istotne plusy: niepowtarzalny charakter – dizajn nie do podrobienia, świetne silniki, często bogate wyposażenie czy doskonałe (jak na luksusowe auto) możliwości terenowe.
Range Rover ma wśród terenówek wysokie notowania. Jest ceniony za niebanalny styl i świetne możliwości terenowe. Ceny używanych kuszą, ale eksploatacja jest droga.
Kilkanaście lat temu konstrukcja Range Rovera wywołała spore zamieszanie w świecie offroadowym: ta uznana terenówka została pozbawiona ramy. Samochód nie jest rewolucyjnie lekki (nawet 2,7 tony masy własnej!), ale też można znaleźć cięższe. Wszystkie auta mają stały napęd na wszystkie koła (centralny dyferencjał Torsen) oraz skrzynię redukcyjną. Skrzynie (tylko automatyczne) początkowo miały 5 biegów, potem 6, w końcu produkcji 8. Niezależne zawieszenie wszystkich kół wykorzystuje pneumatykę i ma możliwość regulacji prześwitu. W całej III serii przewinęło się kilka generacji silników.
Przekładnia kierownicza cieknie, pojawiają się luzy.
Ekskluzywny Unlimited: pojedyncze fotele z tyłu, iPady w zagłówkach, bagażnik wykończony drewnem tekowym.
Bagażnik jest obszerny, ale w tym przypadku ważniejsze jest ciekawe wykończenie. Dzielona poziomo tylna klapa.
„Duży Range” ma zaskakująco dobrą opinię wśród mechaników. Okazuje się nawet tańszy w eksploatacji niż Discovery. Czy to automatycznie pozwala zakwalifikować go do grona świetnych propozycji? Niekoniecznie. Po pierwsze, koszty utrzymania tak skomplikowanego auta nigdy nie będą niskie. Po drugie, wysoka masa i niemałe gabaryty (oraz duże wydatki w razie np. podtopienia) ograniczają użycie go w trudnym terenie. Po trzecie, mimo dynamicznych silników nie należy nastawiać się na agresywną jazdę – to auto stworzone do dostojnego przemieszczania się. Ale są też istotne plusy: niepowtarzalny charakter – dizajn nie do podrobienia, świetne silniki, często bogate wyposażenie czy doskonałe (jak na luksusowe auto) możliwości terenowe.
W modelu 2010 pojawił się wyświetlacz TFT o przekątnej 12 cali. Szerokie wnętrze!
Fotele Range Rovera obito przjemną w dotyku skórą.
W modelu 2010 pojawił się wyświetlacz TFT o przekątnej 12 cali. Szerokie wnętrze!
Amortyzatory z regulacją (Adaptive Damper) od 2010 r.
Ceny używanych egzemplarzy zaczynają się już od ok 30 tys. zł, są więc dostępne dla szerszego grona osób. Dla jakiego kierowcy będą dobrym wyborem?
Ekskluzywny Unlimited: pojedyncze fotele z tyłu, iPady w zagłówkach, bagażnik wykończony drewnem tekowym.
Według jakich kryteriów oceniać Range Rovera? Jako auto terenowe? Luksusowe? Wygodny pojazd rodzinny? Osobom kupującym je w salonie (nierzadko za kwoty przekraczające pół miliona złotych) służył głównie do podnoszenia prestiżu.
Deska rozdzielcza ma ciekawą stylizację i często jest wykończona luksusowo.
Trzylitrowy diesel to dość prosta konstrukcja BMW. Ma problemy z wtryskiwaczami (leją, wymienia się najczęściej na używane), niestety coraz częściej dochodzi do zużycia pompy wtryskowej – opiłki zanieczyszczają cały układ paliwowy (naprawa to minimum 5000 zł). W nowszym dieslu zawodzi smarowanie i turbosprężarki (patrz tekst). Inny kłopot to wycieki z termostatu. Nowa część kosztuje 400 zł, ale wymiana jest ponaddwukrotnie droższa – element znajduje się pomiędzy głowicami. W zawieszeniu zużywają się wahacze, ale elementy te są łatwo dostępne i niedrogie – dobre zamienniki kosztują od 300 zł za sztukę.