• Najpopularniejszy europejski samochód na świecie, to przez dekady ulubiony samochód Niemców
  • Każda kolejna z ośmiu generacji Volkswagena Golfa była ewolucją poprzedniej, dlatego Golf wolno się starzeje, jednak nie wszystkie modele były równie udane
  • Solidny technicznie przez lata stanowił punkt odniesienia dla innych kompaktów, teraz powoli wypierany przez SUV-y, zwłaszcza T-Toca i Tiguana

Volkswagen Golf stał się archetypem europejskiego samochodu kompaktowego, na liście światowych bestsellerów wszech czasów jest trzeci z liczbą 35 mln sprzedanych samochodów. Wyprzedzają go tylko Toyota Corolla i Ford F-150.

Jego charakterystyczną cechą jest to, że z generacji na generację, a było ich już w sumie osiem, samochód zmieniał się ewolucyjnie. Inaczej niż Toyota Corolla, Volkswagen Golf nigdy nie przeszedł stylistycznego wstrząsu, za to rozwijał się zgodnie z zasadą, że "lubimy to, co znamy". Przeważnie pięciodrzwiowe nadwozie hatchbacka z tylnym trójkątnym okienkiem i szerokim tylnym słupkiem to standard kompaktowego Volkswagena. Oczywiście, jeśli postawi się obecną generację obok pierwszej, to różnice będą kolosalne. Smukłe i eleganckie nadwozie pierwszego Golfa autorstwa Giugiara z jasno zarysowanymi krawędziami i szczupłymi słupkami dachowymi miało długość zaledwie 3,7 m, a masa auta w wersji bazowej wynosiła 750 kg! Golf VIII mierzy 4,28 m i waży 1,3 t.