Większości fanów szwedzkiej marki model V40 kojarzy się z kombi klasy średniej. To już jednak historia! Dziś takie oznaczenie nosi najmniejsze obecnie produkowane Volvo – hatchback zbudowany na płycie kompaktu. Testowaliśmy jego najmocniejszą odmianę T5, wyposażoną w czterocylindrowy silnik o mocy 245 KM i 8-stopniową przekładnię automatyczną.
Szwedzki styl nie jest praktyczny?
Nadwozie nowego V40 nadal przypomina kombi, ale nim nie jest. Świadczy o tym niepraktyczne wnętrze, a dokładniej – kufer o małej pojemności (335 l to o 45 l mniejsza wartość niż wynosi przeciętna wśród hatchbacków tej klasy) oraz ciasna tylna kanapa. Jest za to ciekawie zaprojektowana deska rozdzielcza z dobrymi materiałami i zegarami TFT (seryjne w R-Design).
CZtery cylindry zamiast pięciu
Pod maską topowej wersji pracuje czterocylindrowy silnik z rodziny Drive-E. Motor ma pojemność 2 litrów i rozwija moc niebagatelną jak na kompakt. Rozpędza V40 w nieco ponad 6 s do „setki” i jest elastyczny. Niestety, nie przekonuje do siebie swoim dźwiękiem (lepiej brzmiał 2,5-litrowy 5-cylindrowiec). W nowym silniku doceniliśmy za to spalanie, które podczas testu wyniosło średnio 7,8 l/100 km. Na autostradzie (przy prędkości 140 km/h) wzrosło do 8,5 l/100 km.
Testujący T5 pochwalili 8-stopniowy „automat”. Podczas spokojnej jazdy miękko zmienia biegi, a w razie potrzeby szybko redukuje przełożenia. Jeśli chodzi o podwozie, to osiągnięto kompromis – pozwala ono na dynamiczną jazdę, a jednocześnie zapewnia wystarczający komfort.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 |
Pojemność | 1969 |
Moc. maks. | 245/5500 KM/obr./min |
Moment | 30/1500-4800 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 335/1032 l |
Zbiornik paliwa | 53 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4369/1802/1445 mm |
Przysp. 0-100 km/h (test.) | 6,3 s |
Napęd | aut.8/przedni |
Prędkość maks. | 240 km/h |
Średnie spalanie (test.) | 5,9 l/100 km |
Cena (Summum) | 139 200 zł |
Atrakcyjne warunki przedłużenia gwarancji:
– 5 lat/100 tys. km (możliwość zakupu w ciągu 3 miesięcy do przebiegu 5 tys. km) - tylko za 99 zł,
– 5 lat/150 tys. km (2 lata gwarancji producenta plus 3 lata ochrony pogwarancyjnej, możliwość zakupu w ciągu 3 miesięcy do przebiegu 5 tys. km) – 2420 zł.
Volvo V40 - Plusy:
- świetne osiągi
– umiarkowane spalanie
– atrakcyjny design i wysokiej jakości materiały,
– dość komfortowe podwozie
– dobre prowadzenie
Volvo V40 - Minusy:
– wysoka cena zakupu
– mały bagażnik
– ciasne wnętrze
Volvo V40 - Podsumowanie:
Niebanalna stylistyka i świetne osiągi, a do tego typowo szwedzkie wzornictwo. Oto idealne auto dla osób, które lubią się wyróżniać i mieć duży zapas mocy. Niestety,
z powodu ciasnego wnętrza i małego bagażnika V40 T5 nie sprawdzi się jako samochód rodzinny.