Większości fanów szwedzkiej marki model V40 kojarzy się z kombi klasy średniej. To już jednak historia! Dziś takie oznaczenie nosi najmniejsze obecnie produkowane Volvo – hatchback zbudowany na płycie kompaktu. Testowaliśmy jego najmocniejszą odmianę T5, wyposażoną w czterocylindrowy silnik o mocy 245 KM i 8-stopniową przekładnię automatyczną.

Szwedzki styl nie jest praktyczny?

Nadwozie nowego V40 nadal przypomina kombi, ale nim nie jest. Świadczy o tym niepraktyczne wnętrze, a dokładniej – kufer o małej pojemności (335 l to o 45 l mniejsza wartość niż wynosi przeciętna wśród hatchbacków tej klasy) oraz ciasna tylna kanapa. Jest za to ciekawie zaprojektowana deska rozdzielcza z dobrymi materiałami i zegarami TFT (seryjne w R-Design).

CZtery cylindry zamiast pięciu

Pod maską topowej wersji pracuje czterocylindrowy silnik z rodziny Drive-E. Motor ma pojemność 2 litrów i rozwija moc niebagatelną jak na kompakt. Rozpędza V40 w nieco ponad 6 s do „setki” i jest elastyczny. Niestety, nie przekonuje do siebie swoim dźwiękiem (lepiej brzmiał 2,5-litrowy 5-cylindrowiec). W nowym silniku doceniliśmy za to spalanie, które podczas testu wyniosło średnio 7,8 l/100 km. Na autostradzie (przy prędkości 140 km/h) wzrosło do 8,5 l/100 km.

Testujący T5 pochwalili 8-stopniowy „automat”. Podczas spokojnej jazdy miękko zmienia biegi, a w razie potrzeby szybko redukuje przełożenia. Jeśli chodzi o podwozie, to osiągnięto kompromis – pozwala ono na dynamiczną jazdę, a jednocześnie zapewnia wystarczający komfort.

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16
Pojemność 1969
Moc. maks. 245/5500 KM/obr./min
Moment 30/1500-4800 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 335/1032 l
Zbiornik paliwa 53 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4369/1802/1445 mm
Przysp. 0-100 km/h (test.) 6,3 s
Napęd aut.8/przedni
Prędkość maks. 240 km/h
Średnie spalanie (test.) 5,9 l/100 km
Cena (Summum) 139 200 zł

Atrakcyjne warunki przedłużenia gwarancji:

– 5 lat/100 tys. km (możliwość zakupu w ciągu 3 miesięcy do przebiegu 5 tys. km) - tylko za 99 zł,

– 5 lat/150 tys. km (2 lata gwarancji producenta plus 3 lata ochrony pogwarancyjnej, możliwość zakupu w ciągu 3 miesięcy do przebiegu 5 tys. km) – 2420 zł.

Volvo V40 - Plusy:

- świetne osiągi

– umiarkowane spalanie

– atrakcyjny design i wysokiej jakości materiały,

– dość komfortowe podwozie

– dobre prowadzenie

Volvo V40 - Minusy:

– wysoka cena zakupu

– mały bagażnik

– ciasne wnętrze

Volvo V40 - Podsumowanie:

Niebanalna stylistyka i świetne osiągi, a do tego typowo szwedzkie wzornictwo. Oto idealne auto dla osób, które lubią się wyróżniać i mieć duży zapas mocy. Niestety,

z powodu ciasnego wnętrza i małego bagażnika V40 T5 nie sprawdzi się jako samochód rodzinny.