Nowy Crafter jets kontynuacją programu "wymiany" lekkich samochodów dostawczych. Proces odmładzania rozpoczął się w 2003 roku kiedy to VW zaprezentował nową wersję Transportera oraz Caddy. Dzięki nowym modelom, niemiecki producent zwiększył sprzedaż swoich produktów z 16478 w 2002 do przewidywanych 23380 w roku bieżącym.

Z pewnością taki wynik to częściowa zasługa nowej jednostki napędowej. VW do swoich "dostawców" montuje bowiem cztery wersje 5-cylindrowego TDI dysponującego mocą - 89, 109, 136 i 164 koni mechanicznych. Nowy "agregat" wyposażony jest we wtrysk paliwa common rail oraz filtr cząstek stałych. Ma to zapewnić wysoką żywotność, lepszą ekonomikę popartą zmniejszonymi emisjami spalin oraz większą dynamikę silnika.

Nowy VW Crafter wyposażony jest standardowo w 6-stopniową, manualną skrzynię biegów. Opcjonalnie dostępna będzie także wersja z przekładnią automatyczną. Zamontowano także wydajniejszy układ hamulcowy oraz zoptymalizowano zawieszenie tak, aby zapewnić jeszcze lepszą stabilność oraz bezpieczeństwo jazdy z większym załadunkiem. Auto dodatkowo posiada systemy ESP i ABS.

Crafter oferuje także poduszkę powietrzną dla kierowcy w standardzie oraz za uiszczeniem dodatkowej opłaty także poduszki kurtynowe oraz boczne dla pasażera. Z dodatkowych gadżetów wyróżnić można: centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby. Znajdujący się na środkowej konsoli drążek zmiany biegów ułatwia "poruszenie się" w kabinie, tym samym zwiększając komfort jazdy. Generalnie nowy Crafter wydaje się bardzo przestronny.

Jeśli chodzi o wersje nowego "dostawcy" koncernu z Wolfsburga to w ofercie znaleźć można modele o trzech wariantach rozstawu osi, czterech opcjach długości przestrzeni ładunkowej oraz trzech opcjach wysokości kabiny. Taki wybór sprawia, że każdy potencjalny klient-przedsiębiorca znajdzie odpowiednią wersję nowego Craftera dla swoich potrzeb.

Maksymalna ładowność Volkswagena wynosi: 17 m sześciennych i 2,670 kg. Jest więc dosyć miejsca aby ułożyć koło siebie (dla przykładu) dwie euro-palety.

Przy kreowaniu sylwetki Craftera zdecydowano się na bardziej ostrzejszy wygląd w porównaniu do poprzednika. Wyraźnie zaznaczające się linie boczne, przetłoczona maska i umieszczone wertykalnie przednie reflektory nawiązują do nowych koncepcji designerskich aut dostawczych, które dość często mogą być kojarzone także z modelami typowo amerykańskimi.

Rynkowy debiut nowego VW przewidziany jest na wrzesień przyszłego roku. Wcześniej auto zostanie zaprezentowane szerszej publiczności na kwietniowych targach samochodów komercyjnych w Birmingham. Czy nowy, prezentujący trzecią generację aut dostawcznych VW Crafter będzie tak samo ciekawym rozdziałem jak cała, 30-letnia historia modelu LT?