Do stworzenia tego konceptu posłużył aktualnie produkowany VW Golf R. Już sama nazwa R 400 zdradza moc silnika, którym jest czterocylindrowy benzynowy TSI z serii EA888. Wersja podstawowa została zmodyfikowana i osiąga maksymalny moment obrotowy 450 Nm w zakresie 2400-6000 obr./min. Jednostka ta współpracuje z sześciostopniowa przekładnią DSG i napędza obie osie. Auto osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 3,9 sekundy oraz prędkość maksymalną 280 km/h.
Koncepcyjny VW Golf R 400 waży 1420 kg i jest o 2 cm szerszy od seryjnego Golfa R.
Wnętrze ma typowo sportowy styl, w którym elementy karbonowe dopełnia szara Alcantara. Charakterystyczne są żółte obszycia. Deska rozdzielcza wykończona została elementami z włókien węglowych.
Zapewne miłośnicy szybkich Golfów będą zawiedzenie, gdyż producent nie przewiduje nawet wyprodukowania małej serii VW Golfa R 400. Szkoda, bo zainteresowanie byłoby zapewne duże.