Tak też się stało. W ciągu pięciu lat wiele firm próbowało zachęcić kierowców do zakupu pojazdów chińskiej myśli technicznej, ale nikt nie odniósł znacznego sukcesu rynkowego. Poniżej prezentujemy listę najważniejszych wydarzeń związanych z chińską motoryzacją oraz wykaz firm, które "przewinęły" się przez media w ostatnich latach próbując zarobić na sprzedaży aut "made in China".

2005 (wrzesień)

Ladwind Polska - spółka z siedzibą w Mogilnie została założona w 2005 roku, a w ofercie znalazł się jeden terenowy model nawiązujący stylistyką do Opla Frontery/Isuzu Rodeo. Importer ustalił wyjściową cenę pojazdu na poziome 86 900 zł, która okazała się zaporowa dla Polaków. Nieprzychylne recenzje dziennikarzy, ale przede wszystkim katastroficzny wynik testu zderzeniowego przeprowadzonego przez ADAC, okazał się gwoździem do trumny projektu. Sprzedaż auta została wstrzymana w całej Europie i oczywiście w Polsce. Od tego czasu polska spółka nie wykazuje aktywności, pomimo tego generalny importer z Holandii rozpoczął import i sprzedaż vana CV-9.

2005 (listopad)

TNS OBOP przeprowadza ankietę, z której wynika że co piąty Polak słyszał o samochodach nowych marek produkowanych w Chinach, a 10 proc. z nas brałoby pod uwagę takie auto rozważając zakup samochodu.

2006 (luty)

Powstaje portal autochiny.pl.

2006 (maj)

W polskich mediach pojawiła się informacja, że FSO rozpocznie produkcję Chery QQ.

2006 (wrzesień)

China Motors Hong Kong (CMHK) - informacja o patencie Bohdana Boguckiego na import samochodów chińskich obiegła kraj we wrześniu 2006 roku. Biznesmen dogadał się z firmą China Motors z Hongkongu i otworzył jej przedstawicielstwo w Gdańsku, oferując w sumie kilkanaście modeli aut różnych klas, a nawet ciężarówek. Przedsiębiorca wykorzystał lukę w prawie, upoważniającą obywatela RP do sprowadzenia raz w roku do kraju dowolnego pojazdu, np. zabytkowego. Dobry pomysł i niskie ceny - np. 19 990 zł netto za mini furgona na bazie Suzuki Carry - okazały się niewystarczające do osiągnięcia sukcesu. Obecnie działania China Motors (HK) Ltd. zostały znacznie zredukowane i w zasadzie polegają tylko na pomocy w imporcie z Chin.

2006 (grudzień)

Great Wall Cars - firma również rozpoczęła działalność w połowie 2006 roku, ale bez żadnej reklamy była całkowicie anonimowa. Dopiero w grudniu Rzeczpospolita ujawniła plany spółki należącej do rosyjskich przedsiębiorców. Firma planowała otworzenie 25 salonów w Polsce i sprzedaż dwóch modeli - terenowego Hovera i pickup Deer. Niestety, również w tym przypadku ceny okazały się zbyt wysokie. Początkowo za model Hover CUV importer zażyczył sobie blisko 100 tys. zł. W 2008 roku Great Wall Cars zakończył działalność bez żadnych sukcesów. Warto jednak docenić zmysł przedsiębiorców w wyborze marki Great Wall Motor, bo to właśnie ta firma jako pierwsza z Chin rozpoczyna w tym roku produkcję aut w UE (Bułgaria).

2006 (październik)

W zagranicznej prasie pojawiła się informacji o możliwej ekspansji Brilliance do Europy, w tym również do Polski.

2007 (maj)

Prestiżowy Automotive News Europe publikuje raport o początku dystrybucji Roewe na Starym Kontynencie, która miała być realizowana - także w Polsce - przez sieć dealerską Ssangyounga.

2008 (styczeń)

STAMPA - Stanisław Pamuła, łódzki biznesmen produkujący m.in. ekologiczne torby i kosze na śmieci, postanowił sprowadzić do Polski miejskie chińskie samochody na prąd. Temat powrócił na początku 2009 roku, kiedy dziennik "Polska" ujawnił że firma rozpoczęła zbieranie zamówień na model BYD E6 - pierwszy chiński van z napędem elektrycznym. Zmiana oferty spowodowana została "niemożnością uzyskania certyfikatów bezpieczeństwa obowiązujących na terenie Unii Europejskiej tzw. normy CEE". Niestety, temat nie doczekał się realizacji, co było oczywiste, ponieważ BYD E6 dopiero teraz wchodzi oficjalnie na rynek chiński.

2008 (marzec)

Pierwsze informacje o możliwym rozpoczęciu produkcji chińskiego pickupa ZX Auto Grandtiger w Lublinie przez Pol-Mot Warfama.

2008 (sierpień)

Informacja dnia w Rzeczpospolitej - firma Jiangling Motors Group Company (właściciel marki Landwind) ma zainwestować pod Opolem nawet 1,5 mld USD w nową fabrykę.

2008 (listopad)

China Automobile Polska - spółka córka niemieckiej China Automobile Deutschland (CAD) zakończyła swoją działalność w 2008 w zasadzie zanim jeszcze ją rozpoczęła. Dlaczego? Otóż pierwszym modelem, który miał trafić do klientów za jej pośrednictwem był Shunaghuan CEO, ochrzczony przydomkiem "chińskiej kopii BMW X5". Słusznie, czy niesłusznie, sąd w Monachium wydał zakaz sprzedaży auta i wysokie grzywny dla importera, co było dość oczywiste, ponieważ to właśnie Monachium jest kolebką bawarskiego koncernu. Drugi model w ofercie, czyli Jonway Ufo (kopia RAV4) również okazał się nietrafiony, więc spółka niemiecka, a za nią filia polska, zakończyły działalność. Plany sprzedaży zmodernizowanych modeli Chery z logo smoka (Dragon) nigdy nie zostały zrealizowane.

2008 (grudzień)

Pol-Mot Warfama otrzymuje homologację na pickupa ZX Auto Grandtiger.

2009 (luty)

W mediach pojawia się informacja o londyńskich taksówkach w Warszawie, produkowanych w Szanghaju przez koncern Geely. Wyłączność na sprzedaż w Polsce otrzymała firma Dufort London Taxis z Grodziska Mazowieckiego, której przedstawicielem został Jacek Kurowski. Pierwszym klientem zostało Wawa Taxi.

2009 (listopad)

Na wystawie maszyn rolniczych Agro Show Bednary 2009 Pol-Mot Holding prezentuje dwie chińskie nowości - Roewe 550 i 750. Wiele wskazywało na to, ze będzie to początek nowej współpracy z SAIC, tym bardziej że Pol-Mot miał wcześniej długoletnie doświadczenie w współpracy z Chińczykami przy imporcie maszyn rolniczych. Spółka córka - Pol-Mot Warfama - podpisała już umowę kooperacyjną z chińską firmą FOTON, na mocy której w lubelskich zakładach Warfamy ma powstać centrum przystosowujące chińskie ciągniki do wymogów rynków europejskich.

2010 (kwiecień)

Salon Auto-Porada, jeden z warszawskich dealerów marki Tata, wprowadza do swojej oferty modele dostawcze marki Dongfeng Motor Corp (DFM). Z uzyskanych informacji wynika, że firma posiada pełne zezwolenie z Ministerstwa Infrastruktury RP, homologację, karty pojazdu oraz potrzebne uprawnienia do sprzedaży i autoryzacji wymienionej marki. W tym momencie firma zajmuje się poszukiwaniem i tworzeniem sieci dealerskiej.

2010 (czerwiec)

SUV Polska - w Opolu rejestruje się firma SUV Polska, jako pierwszy oficjalny importer marki Gonow na Polskę. W ofercie znajdują się dwa modele: pick-up GA200 oraz SUV GX6. Niestety, zainteresowanie mediów nie znalazło odzwierciedlenia w zainteresowaniu klientów. Według ostatnich informacji spółka zakończyła działalność, choć oficjalna strona internetowa www.suvpolska.pl nadal funkcjonuje.

2010 (wrzesień)

Do życia powołana została firma Autobagi Polska, kolejny importer i przedstawiciel w Polsce chińskich samochodów dostawczych DFM. Jak informują nas przedstawiciele spółki, dokonano zgłoszenia w Ministerstwie Infrastruktury europejskiej homologacji Euro IV dla tych samochodów, a w najbliższym czasie nastąpi rozszerzenie o normę Euro V. "Jesteśmy w trakcie budowy sieci dealerskiej i we wrześniu bieżącego roku w Polsce pojawiły się pierwsze samochody handlowe tej marki. Wcześniej dostępne były samochody prezentacyjne" - podkreśla Andrzej Lewandowski, dyrektor firmy Autobagi Polska.

2011 (…)

Z powyższego zestawienia wynika, że średnio 1 na 10 firm odniosła sukces, natomiast większość projektów zakończyła się wielką klapą. Pomimo, że auta są tanie, to klientów odstrasza to, że są zbyt egzotyczne i mają opinię niebezpiecznych, potwierdzaną przez kolejne testy zderzeniowe. Oczywiście w zestawieniu znalazły się tylko podmioty, które oficjalnie się przyznały do prób handlu samochodami chińskimi. Ile ich było (jest) w rzeczywistości, tego nikt tak naprawdę nie wie. Wyjątkiem od reguły jest spółka Pol-Mot Warfama, która właśnie rozpoczęła w Lublinie montaż pickupa ZX Auto Grandiger. Co ciekawe, to właśnie od modeli tej marki wszystko się zaczęło, ponieważ wcześniej występowała pod nazwą Zhongxing. O tym czy inwestycja się powiodła, a chiński pickup zyskał uznanie klientów, będziemy mogli mówić za kolejne pięć lat…