W Polsce od wielu lat korzystają z tych maszyn górskie straże graniczne. Służbom TOPR i GOPR sprzęt ten służy do ratowania ludzi z zasp śnieżnych i lodowych szczelin. Ale dopiero pod koniec lat ?90 skutery stały się popularne wśród zapaleńców śnieżnych wypraw. W tym sezonie ma powstać pierwsza wytyczona trasa turystyczna w miejscowości Zawoja. W zeszłym roku amatorzy powołali stowarzyszenie zajmujące się m.in. wydawaniem nieobowiązkowych na razie licencji uprawniających do jazdy na skuterze śnieżnym. W Polsce nadal brakuje przepisów regulujących tę dziedzinę sportu. Warto jednak zdać egzamin na licencję. Wyszkolenie bardzo się przyda podczas prowadzenia maszyn, które w odpowiednich warunkach osiągają prędkości powyżej 200 km/h. Wiadomo, czym wówczas grozi upadek... Kupno pierwszego snowmobilu nie należy do najłatwiejszych zadań. Polski rynek opanowało pięć najbardziej znanych na świecie marek, do których należą: Lynx, Yamaha, Ski-doo, Arctic Cat oraz Polaris. Produkują one około 70 różnych modeli. Przyszły posiadacz, zanim wyłoży sporą sumę, powinien się zastanowić, czego oczekuje od skutera: czy ma on służyć do śnieżnych wypraw lub pracy, czy sprawdzać się w sporcie wyczynowym. Najogólniejszy podział maszyn (ze względu na zastosowanie) obejmuje modele: turystyczne, robocze (górskie) i sportowe. Rozbieżności pomiędzy modelami widać m.in. w charakterystyce podwozia (rodzaju gąsienic), różnym zawieszeniu przednim i w możliwościach jezdnych w określonych warunkach, takich jak lód, kopny śnieg czy ubita, wytyczona trasa. Różnice dotyczą także silników. Można wybierać spośród dwusuwowych, dwu- lub trzycylindrowych z możliwością tuningu i o różnej pojemności skokowej. Skutery do pracy charakteryzują się szerokością gąsienicy 500-600 mm, dzięki której pojazd nie zapada się w kopnym śniegu, oraz rozłożeniem ciężaru na większą powierzchnią (modele te najczęściej holują przyczepy). Są to typowe "woły robocze", przeznaczone do jazdy po śniegu, osiągające w dogodnych warunkach prędkość ok. 100 km/h. Wyścigi i jazdy turystyczne skuterami śnieżnymi odbywają się zazwyczaj na wytyczonym terenie, przygotowanych i ubitych trasach. Dlatego modele turystyczne i sportowe mają znacznie węższe (ok. 300- 400 mm) i krótsze gąsienice, zapewniające lepszą zwrotność. Ramiona płóz w tych maszynach zostały szeroko rozstawione i poprowadzone na zewnątrz, co zwiększa stateczność i trzymanie w zakrętach.Przy 100 km/h odczucia prędkości są większe niż na skuterze wodnym, gdzie stale towarzyszy nam opór wody. Dodając gazu na lodzie trzeba uważać, by gąsienica nie straciłaprzyczepności. Śnieg też nie stawia dużego oporu, więc skuter momentalnie się rozpędza. Największą prędkość zanotowano podczas prób przeprowadzanych na przygotowanym torze na zamarzniętym jeziorze. Dwusuwowy skuter znanej marki Arctic Cat, model Thundercat z największym, trzycylindrowym silnikiem o pojemności 999 ccm i mocy 172 KM rozpędził się do ok. 230 km/h.Przy takich szybkościach trzeba brać pod uwagę ryzyko upadku. Dlatego kierowcy powinni jeździć w specjalnej odzieży ochronnej, kasku i goglach. Trasy mogą przebiegać przez grunty i obszary prywatne. Nie można wówczas zapominać o uzyskaniu pozwolenia właściciela na poruszanie się snowmobilem po jego terenie.Opanowanie sztuki prowadzenia skutera śnieżnego nie jest specjalnie trudne, ale wymaga trochę czasu. Podczas jazdy po równym terenie, jakim jest np. zamarznięte jezioro, powinniśmy siedzieć. Dzięki temu obniżymy środek ciężkości i zwiększymy stabilność maszyny. Na krętej leśnej drodze technika jazdy jest nieco inna: wykonanie skrętu ułatwia pochylenie skutera do wewnątrz łuku. Możemy przy tym wykorzystać własną masę ciała stojąc na oparciach dla nóg. Taka pozycja zapewni też płynniejszą jazdę po wertepach. Wytrawni kierowcy i sportowcy wychylają się mocno za skuter, by w ten sposób przeciwważyć skuter podczas jazdy po zboczu góry, lub schodzą nisko na kolana, gdy chcą złożyć się z dużą prędkością w zakręt. Ile kosztuje skuter?Jest to zabawka dość droga.Turystyczny model Lynx Sport Touring 700 (poj. silnika 698 ccm, 2 cylindry, waga 268 kg) kosztuje 49 950 zł, sportowa Yamaha SRX 700 (poj. silnika 696 ccm, 3 cylindry, waga 237 kg) - 59 000 zł, użytkowy Ski-doo Skandic WT LC (poj. silnika 593 ccm, 2 cylindry, waga 275 kg) - 49 050 zł.Więcej informacji na temat skuterów śnieżnych (oraz wodnych) można znaleźć na stronie internetowej www.motorowodny.com.pl.Dariusz KazaneckiJoanna Połońska
230 km/h po lodzie
Coraz częściej naszlakach górskich można spotkać ludzi ubranych w kaski specjalne, masywne stroje, podróżujących po śniegu na warczących maszynach. To fani zimowych sportów motorowych na swych śnieżnych skuterach, nazywanych z angielska snowmobilami.