Prace rozwojowe nad nowym coupe marki Skoda, oznaczonym wewnętrznym kodem Š743 i handlową nazwą Garde, rozpoczęto w roku 1977. Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku słynnego poprzednika, głównych odbiorców tego modelu upatrywano wśród mieszkańców krajów kapitalistycznych. Kierowane tam egzemplarze oznaczano symbolem 120R Coupe bądź nazwą Rapid.

Skoda Garde Foto: Onet
Skoda Garde

Mimo, że Garde w znacznej części bazowało na rozwiązaniach technicznych powszechnie znanych z podstawowego modelu sedan 120LS (rodziny Š742), to równocześnie wniosło do handlowej oferty marki kilka opracowań, typowych dotąd dla wyczynowego dziedzictwa modelu 130 RS. Należały do nich np. zębatkowa przekładnia kierownicza czy niezależne zawieszenie kół tylnych oparte o układ skośnych wahaczy.

Elementy te, podobnie jak rozwiązania stylistyczne obecne w Garde od początku produkcji, wprowadzano do podstawowej rodziny Š742 (105-120) stopniowo i w późniejszym okresie.

Napędzane 58-konnym silnikiem o objętości 1174 ccm Garde od maja 1982 roku było wytwarzane także w bratysławskiej fabryce BAZ - tej samej, w której dziś powstaje najmniejszy model marki - Citigo. Po modernizacji przeprowadzonej w sierpniu 1984 roku, ofertę silników modelu uzupełniono o jednostkę o pojemności 1289 ccm sprzężoną z pięciostopniową przekładnią.

Skoda Garde Foto: Onet
Skoda Garde

W roku 1987 zakończono produkcję modelu w Bratysławie, a ofertę modelu z Kvasin uproszczono - odtąd wszystkie pojazdy nosiły nazwę Rapid i posiadały mocniejszy silnik 1.3, w wybranych wersjach przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej lub nawet (wyłącznie na eksport) zasilany wtryskiem paliwa.

Historia modeli Garde/Rapid zakończyła się w pierwszych tygodniach roku 1990 - łącznie powstało około 45 tysięcy egzemplarzy wszystkich odmian tego, niezwykle poszukiwanego dziś przez miłośników marki, modelu.