Auto Świat Wiadomości Aktualności 3,6-litrowy Pentastar V-6 następcą siedmiu obecnych silników grupy Chryslera

3,6-litrowy Pentastar V-6 następcą siedmiu obecnych silników grupy Chryslera

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Firma Chrysler Group LLC rozpoczęła produkcję najbardziej zaawansowanej jednostki napędowej V-6 w historii koncernu, występującej pod nazwą Pentastar V-6. Nowa linia benzynowych silników sześciocylindrowych ma na celu ograniczenie zużycia paliwa w całej gamie samochodów i pojazdów marek Chrysler, Ram Truck, Jeep i Dodge.

3,6-litrowy Pentastar V-6 następcą siedmiu obecnych silników grupy Chryslera
Auto Świat
3,6-litrowy Pentastar V-6 następcą siedmiu obecnych silników grupy Chryslera

Pentastar V-6 zostanie docelowo następcą siedmiu obecnych jednostek V-6 Chryslera i korzystać będzie z nowoczesnych technologii dostępnych w ramach aliansu z firmą Fiat, a więc m. in. Multiair, systemów wtrysku bezpośredniego oraz turbodoładowania.

Debiut silnika Pentastar nastąpi w modelu Jeep’a Grand Cherokee, który wejdzie na rynek jeszcze w tym roku. Do roku 2014 nowy V-6 stanowić będzie jedną trzecią produkcji silników benzynowych koncernu, dzięki czemu ogólne zużycie paliwa przez pojazdy produkcji Chrysler Group spadnie o ponad 25 procent.

Oferowany w Jeepie Grand Cherokee MY 2011 3,6-litrowy silnik rozwija moc 290 KM (216 kW) przy 6350 obr./min. oraz posiada moment obrotowy 353 Nm przy 4300 obr./min. (odpowiednio o 38 i 11 procent więcej niż jednostka V-6 stosowana poprzednio).

Motor V-6 posiada rozrząd w układzie DOHC oraz odlewany ciśnieniowo kadłub aluminiowy z 60-stopniowym rozchyleniem cylindrów. Dziewięćdziesiąt procent momentu wytwarzane jest w zakresie od 1800 do 6350 obr./min.

Jako jednostka typu "flex fuel" może być także zasilany biopaliwem E85.

3,6-litrowy Pentastar V-6 następcą siedmiu obecnych silników grupy Chryslera
3,6-litrowy Pentastar V-6 następcą siedmiu obecnych silników grupy ChrysleraŻródło: Auto Świat
Podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa:3,6 litra
Średnica cylindra x skok tłoka:96,0 x 83,0 mm
Liczba zaworów:24
System zaworowy:dwa niezależnie fazowane wałki rozrządu w głowicach cylindrów (DOHC), popychacze rolkowe z hydraulicznym kasowaniem luzów zaworowych
Zasilanie:elektroniczny wtrysk wielopunktowy
Konstrukcja:kadłub aluminiowy z odlewu wysokociśnieniowego, głowice cylindrowe aluminiowe (odlew z form półtrwałych)
Maksymalna prędkość obrotowa:7200 obr./min.
Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy: