Samochody hybrydowe według Toyoty to połączenie zalet silnika benzynowego i elektrycznego, które wzajemnie się uzupełniają. Modele te, mogą poruszać się przy wykorzystaniu wyłącznie silnika elektrycznego, co zapewnia bezgłośną pracę, zerowe zużycie paliwa i zerową emisję szkodliwych substancji.

Historia samochodów hybrydowych Toyoty trwa już 15 lat. W sierpniu 1997 r. koncern zaprezentował hybrydowy prototyp Coaster, zaś w grudniu 1997 r. przedstawił model Prius - pierwszą na świecie masowo produkowaną hybrydę. Sprzedaż Priusa w Europie, Ameryce Północnej i innych rejonach świata rozpoczęła się w 2000 roku.

Premierze drugiej generacji Priusa w roku 2003 towarzyszyło wprowadzenie hybrydowej technologii Toyoty w pojazdach takich jak minivany, samochody klasy SUV, sedany z napędem na tylną oś i kompaktowe hatchbacki. Szczególne uznanie klientów na całym świecie zyskał wprowadzony w maju 2009 r. Prius trzeciej generacji, zwiększając zainteresowanie modelem klientów na całym świecie.  W efekcie, w lutym 2011 r. łączna światowa sprzedaż hybrydowych pojazdów Toyota Motor Corporation (TMC) przekroczyła 3 miliony egzemplarzy.

W Europie oferta hybrydowych samochodów Toyoty obejmuje modele Prius i Auris Hybrid, do których wkrótce dołączy Toyota Yaris Hybrid - dwa ostatnie produkowane są w europejskich zakładach firmy. Jeszcze w tym roku Toyota wprowadzi do sprzedaży modele Toyota Prius+ i Prius Plug-in Hybrid.

W tym roku sprzedaż pojazdów hybrydowych stanowiła 15 proc. całości światowej sprzedaży pojazdów TMC, zaś w Europie samochody w pełni hybrydowe stanowią 10 proc. sprzedaży samochodów Toyota i Lexus.

Według obliczeń TMC, hybrydy Toyoty pozwoliły uniknąć emisji około 26 milionów ton dwutlenku węgla*, który zostałby wyemitowany przez samochody z klasycznymi silnikami benzynowymi o podobnej wielkości i osiągach (okres od 1997 roku do 30 kwietnia 2012r.). Ilość zaoszczędzonego paliwa, około 9 miliardów litrów, odpowiada całkowitemu rocznemu zużyciu benzyny i oleju napędowego w kraju takim jak Belgia w roku 2010**.

W roku 2012 Toyota Motor Europe zamierza zwiększyć udział hybrydowych samochodów Toyota i Lexus w całości sprzedaży do 14 proc.

* Liczba zarejestrowanych pojazdów × przejechana odległość × zużycie paliwa × współczynnik emisji CO2

** Zużycie benzyny i oleju napędowego w Belgii wyniosło w roku 2010 9,4 mld litrów (źródło: Eurostat).