Logo
WiadomościAktualnościAkcyza na używane samochody bezprawna!

Akcyza na używane samochody bezprawna!

Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Stosowana w Polsce akcyza na sprowadzane z innych krajów UE samochody starsze niż dwa lata była sprzeczna z unijnym prawem - orzekł w czwartek Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu.

Akcyza na używane samochody bezprawna!
Auto Świat
Akcyza na używane samochody bezprawna!

Wicepremier Zyta Gilowska powiedziała w środę.

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego akcyza na używane samochody była bezprawna?
Jakie były stawki akcyzy przed zmianą przepisów?
Jakie zmiany wprowadzono do akcyzy od grudnia 2006 roku?
Jakie konsekwencje niesie wyrok Trybunału Sprawiedliwości dla podatników?

- Jesteśmy przygotowani na każdy werdykt każdego sądu. Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości nie ma charakteru egzekucji komorniczej. Nie wchodzą w grę masowe zwroty...

Tymczasem wicepremier nie miała racji ! Trybunał uznał, że polskie prawo dyskryminowało osoby sprowadzające używane auta, bowiem wysokość akcyzy była uzależniona od wieku pojazdu i przekraczała 60 procent w przypadku pojazdów siedmioletnich. W rezultacie auta sprowadzane były wyżej opodatkowane i droższe od powtórnie sprzedawanych samochodów już zarejestrowanych w Polsce.

Trybunał nie ograniczył skutków swojego wyroku w czasie, co oznacza, że polskie przepisy były sprzeczne z prawem UE od czasu wstąpienia Polski do UE 1 maja 2004 roku. Podatnicy będą mogli się zwrócić do fiskusa o zwrot bezprawnie pobranej w tym czasie, "nadpłaconej" akcyzy!

Rzecznik generalna Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu Eleanor Sharpston uznała wcześniej, że stosowana w Polsce akcyza jest niezgodna z prawem UE, a polskie prawo od 1 maja 2004 roku dyskryminowało osoby sprowadzające używane auta. Wiele wskazuje na to, że Trybunał potwierdzi w czwartek tę opinię. Mogłoby to wówczas oznaczać konieczność zwrotu akcyzy.

Ministerstwo nie podało szacunków, jaka byłaby wartość ewentualnych zwrotów podatku.

Według danych zamieszczonych na stronie internetowej MF, w 2006 r. sprowadzono do Polski ponad 816 tys. samochodów, za co pobrano ponad 725 mln zł akcyzy. W 2005 r. sprowadzono 870 tys. samochodów, za co pobrano 843 mln zł akcyzy. Od maja do końca 2004 r. było to 811 tys. samochodów i 934 mln zł akcyzy.

Od 1 grudnia 2006 r. zmieniły się przepisy i podatek akcyzowy nie rośnie już wraz z wiekiem pojazdów. Nie zależy też od tego czy pojazd był sprowadzany z zagranicy czy kupowany w kraju. Przy samochodach o pojemności silnika do 2.000 cm sześciennych akcyza wynosi 3,1 procenta, a przy samochodach o większej pojemności silnika - 13,6 procent.

Wcześniej takie stawki dotyczyły jedynie samochodów rocznych i dwuletnich, i rosły wraz z wiekiem pojazdów, aż do 65 procent. Np. przy samochodach o pojemności silnika do 2 litrów, stawka za samochód trzyletni wynosiła 15,1 procenta, pięcioletni - 39,1 procent, a siedmioletni - 63,1 procent.

Jakby na to nie patrzeć – ministerstwo będzie miało poważny "orzech do zgryzienia". Tym bardziej, że wiele osób zapowiada już skierowanie spraw do sądów o naliczenie na ich korzyść karnych odsetek za pobrane – jak sie okazuje nieprawnie -przez Urzędy Skarbowe podatki...

Źródło: PAP

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium