Alfa Romeo zwraca szczególną uwagę na wyczulenie opinii publicznej - a zwłaszcza osób najmłodszych - jak strategiczne znaczenie ma kwestia bezpieczeństwa, zapobiegania wypadkom i edukacji drogowej. Z tego powodu marka jest stale w czołówce inicjatyw, które stawiają sobie ten ambitny cel społeczny. W tym kontekście mieści się odnowienie trwajacego od 1991 roku partnerstwa między Alfa Romeo i Międzynarodowym Centrum Bezpiecznej Jazdy Andrea de Adamich.

Kierowcy, zarówno początkujący, jaki i doświadczeni, uczestnicząc w kursie mogą doskonalić swoje umiejętności "za sterami" floty samochodów Alfa Romeo, składającej się z modeli Giulietta, MiTo i 159, które oferują nowoczesne rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa zarówno aktywnego, jak i pasywnego. Ponadto, uczestnicy mają niepowtarzalną okazję wypróbowania na torze sportowej Alfy 8C Competizione.

Kursy są otwarte dla wszystkich, nie tylko dla posiadaczy samochodów Alfa Romeo. Odbywają się na Autodromie w Varano de'Melegari, w pobliżu Parmy (Włochy). Tor o pętli równej 2,4 km jest jednym z torów wyścigowych zatwierdzonych przez Włoską Federację Sportów Samochodowych a jego charakterystyka wymaga dużego zaangażowania w prowadzenie samochodu, jednoczesnie zapewniając kursantom świetną zabawę.

Należy podkreślić, że realizacja kursów na tym torze umożliwia wykonanie wszystkich ćwiczeń praktycznych,  korzystając z całej infrastruktury niezbędnej do zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, zapewniając uczestnikom szkolenia komfortowe warunki.

Dzięki stałemu rozwojowi, dzisiaj Międzynarodowe Centrum Bezpiecznej Jazdy jest jednym z najlepiej wyposażonych w Europie. Ponadto, korzystanie z zaawansowanych metod i technologii podczas kursów (m.in. kamery w każdym samochodzie, dostęp do pełnych danych telemetrycznych),  umożliwia dokładne monitorowanie zachowania kierowcy. Wszystko pod nadzorem dydaktycznym profesjonalnych instruktorów. Z Centrum współpracują kierowcy zawodowi dysponujący doświadczeniem zdobytym w F1 i w rajdach, w tym Andrea Aghini, Alex Fiorio, Piero Liatti i Andrea Piccini.

Każdy kurs odbywa się w ciągu jednego dnia (od godz. 8.45 do 18.15), pełnego aktywności; jest to angażujące i edukujące spotkanie, prawdziwe zanurzenie się w świecie bezpieczeństwa oraz prawidłowego zachowania podczas jazdy, także pod kątem ograniczenia zużycia paliwa.

Uczestnicy realizują szkolenie teoretyczne/praktyczne składające się z dwóch głównych etapów:

1. Kontrola samochodu w sytuacji awaryjnej. Te ćwiczenia są wykonywane na wyznaczonych obszarach, z podłożem o niskiej przyczepności, wyposażonym w instalację do sztucznego deszczu.

2. Jazda na torze w celu poprawienia płynności jazdy, hamowania, wchodzenie w zakręty i ich pokonywanie, a więc zapobieganie powstawaniu sytuacji krytycznych. Jazda na torze jest wspomagana przez korzystanie z telemetrii, systemu, który wywodzi się z Formuły 1, pozwalającego porównać wykres jazdy uczestnika z wykresem kierowcy wyścigowego.

Ponadto, niektóre ćwiczenia dynamiczne są połączone z rywalizacją i z końcowymi premiami, co dodatkowo wzmaga zaangażowanie uczestników.