• W 2017 roku liderem segmentu premium w Polsce był Mercedes, który miał ponad jedną czwartą rynku
  • W ciągu trzech lat marka DS planuje sprzedawać w Polsce ok. 3 tys. pojazdów

Uniezależniona od Citroena marka DS przyjęła już pierwsze zamówienia na nowe crossbacki, które mają konkurować z modelami takimi jak Audi Q3 czy BMW X1. To pierwszy z sześciu modeli, które firma chce wprowadzić na rynek w ciągu trzech lat w ramach drugiej generacji marki DS. Na początku 2019 roku do sprzedaży trafi SUV DS segmentu B, odpowiadający w przybliżeniu samochodom Mini oraz Volvo XC40. Pod koniec tego samego roku w ofercie firmy znajdzie się sportowy sedan segmentu D (konkurent dla Audi A4 i A5), a już w 2020 roku również auto kompaktowe.

"Naszą ambicją jest posiadanie 5-6 proc. udziałów w polskim rynku samochodów premium w ciągu trzech lat - pod koniec 2020 lub już w 2021 roku" - powiedział PAP Sebastian Domeracki dyrektor marek Citroen i DS w Polsce. Przy założeniu utrzymania ubiegłorocznych wyników polskiego rynku premium (około 60-65 tys. pojazdów) oznaczałoby to około cel sprzedażowy na poziomie ponad 3 tys. pojazdów rocznie. Wcześniej w 2019 roku DS planuje osiągnąć w Polsce roczną sprzedaż na poziomie kilkuset samochodów.

Bardzo ambitne plany

To ambitne plany patrząc na to, jak dużo udało się urwać z tortu o nazwie „premium” walczącemu od lat o renomę Lexusowi. Japońska marka z tak udanymi autami, jak LS, LC oraz całą gamą SUV-ów zdobyła zaledwie 7,68 proc. rynku w 2017 roku (piąte miejsce w Polsce). Kierowcy znad Wisły cały czas wolą auta z gwiazdą na masce – Mercedes w ubiegłym roku był liderem sprzedaży wśród marek premium, osiągając 27,4 proc. udziału w rynku. Wyprzedził tym samym Audi (22,6 proc.), BMW (16,5 proc.), Volvo (16 proc.) i wspomnianego Lexusa.

Obecnie priorytetem DS ma być budowa własnej, niezależnej od Citroena sieci dystrybucji i serwisowania pojazdów. W ciągu dwóch miesięcy firma planuje uruchomić w Polsce pierwsze cztery salony; w tym samym czasie mają się rozpocząć właściwe działania marketingowe DS. W czerwcu DS Story rozpoczną działalność Warszawie i Krakowie. Do jesieni dołączą do nich punkty sprzedaży w Łodzi i Katowicach. Dalsze cztery punkty (we Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście i Szczecinie) zostaną uruchomione już w 2019 roku, zapewniając firmie 80 proc. zasięgu na krajowym rynku premium. Oprócz dedykowanych DS Storów firma planuje również tworzenie obiektów wspólnych - DS Salonów.

Francja pozostaje największym rynkiem producenta; lokalnie ma tam działać 150 salonów marki DS. Polska w planach firmy sytuuje się na poziomie porównywalnym z mniejszymi europejskimi rynkami motoryzacyjnymi: Austrią, Szwajcarią i Portugalią.

Samochody DS pierwszej generacji - DS3, DS4, DS4 Crossback i DS5 - mają pozostać dostępne w salonach Citroena do końca sierpnia bieżącego roku. Nowe samochody marki, takie jak DS 7 Crossback, są już sprzedawane wyłącznie przez niezależnych, autoryzowanych dilerów marki. Produkcja starszych modeli ma zostać wygaszona w ciągu najbliższych miesięcy, z wyjątkiem DS3, które będzie produkowane jeszcze do lipca 2019 roku.