Z zestawienia przeprowadzonego przez multiagencję CUK Ubezpieczenia, wynika iż zdecydowana większość towarzystw w Polsce oferuje możliwość wykupienia polisy OC na "angliki". W tym momencie każde towarzystwo wprowadziło indywidualną politykę cenową. W porównaniu do pojazdów z kierownicą po lewej stronie, stawki są wyższe nawet o 300 proc., ale są towarzystwa, które nie przewidują zwyżek.
Ubezpieczając pojazd Vauxhall Insignia (brytyjski odpowiednik Opla) z 2008 roku, z silnikiem 1.8, – w opcji z kierownicą z lewej i z prawej strony, polscy kierowcy muszą liczyć się zarówno ze zwyżkami jak i kalkulacjami bazującymi na indywidualnej ocenie towarzystwa. Aby lepiej zobrazować różnice w cenach polis, multiagencja CUK porównała oferty 4 ubezpieczycieli prezentujących różne podejście do ubezpieczenia pojazdów z kierownicą po prawej stronie.
Uniqa ubezpiecza takie auto tylko gdy posiada ważne polskie badanie techniczne. W ubezpieczeniu rocznym użytkowanie określane jest jako pojazd wykorzystywany do celów specjalnych, co wiąże się ze zwyżką składki sięgającą nawet do 300 proc. Przykładowo za ubezpieczenie Insginii kierowcy zapłacą w Gdańsku, aż 2369 zł.
40 latek, bezszkodowość 10 lat | Kierownica lewa strona (EU) | Kierownica prawa strona (UK) |
Gdańsk | 790 | 2369 |
Wrocław | 701 | 2104 |
Warszawa | 661 | 1983 |
Kielce | 522 | 1566 |
Gothaer posiada w swojej ofercie całoroczne ubezpieczenie dla "anglika", a za polisę Insignii z kierownicą po prawej stronie kierowcy zapłacą w Warszawie, aż 2036 zł, czyli 200 proc. więcej.
40 latek, bezszkodowość 10 lat | Kierownica lewa strona (EU) | Kierownica prawa strona (UK) |
Gdańsk | 629 | 2036 |
Wrocław | 629 | 1887 |
Warszawa | 629 | 1887 |
Kielce | 586 | 1759 |
Compensa zwraca uwagę na dane pojazdu. Na cenę polisy wpływa fakt, że pojazd został sprowadzony i z której strony jest kierownica. Ubezpieczenie zawierane jest na 12 miesięcy. Właściciel Vauxhall’a Insigni zapłaci tu składkę o 99 proc. wyższą.
40 latek, bezszkodowość 10 lat | Kierownica lewa strona (EU) | Kierownica prawa strona (UK) |
Wrocław | 848 | 1685 |
Gdańsk | 797 | 1583 |
Warszawa | 772 | 1535 |
Kielce | 486 | 962 |
W Warcie natomiast "angliki" traktowane są tak samo jak samochody produkowane na ruch prawostronny - bez zwyżki, więc kierowcy w obu przypadkach zapłacą tyle samo.
40 latek, bezszkodowość 10 lat | Kierownica lewa strona (EU) | Kierownica prawa strona (UK) |
Warszawa | 654 | 654 |
Gdańsk | 608 | 608 |
Wrocław | 539 | 539 |
Kielce | 443 | 443 |
W AXA Direct ubezpieczenie obowiązkowe zarejestrowanych w Polsce „anglików” jest kalkulowane z dużą zwyżką. Składki wyliczane są indywidualnie i odstają ceną od konkurencji. Proama wystawia polisy na "angliki" tylko po kalkulacji poddanej indywidualnej ocenie. Natomiast w Hestii polisy na samochody z kierownicą po prawej stronie są automatycznie trzykrotnie droższe. PZU SA nie ma żadnych szczególnych wytycznych. W ramach swojej oferty stosuje zwyżkę składki w wysokości 50% (zwyżka dotyczy wszystkich ryzyk – nie tylko OC). Aviva i Allianz podobnie jak Warta, nie stosują zwyżek na OC dla pojazdów z kierownicą po prawej stronie – wszystkie samochody zarejestrowane w Polsce są traktowane przez te towarzystwa jednakowo.
Obecnie nie ma szansy na obniżenie cen składek. Gdy statystyka wykaże rzeczywistą szkodowość "anglików", dopiero wtedy ubezpieczyciele będą mieli uzasadnienie do ponownego rozpatrzenia polityki cenowej.
Zestawienie zostało wyknonane na podstawie kalkulacji przeprowadzonej w czerwcu na podstawie informacji uzyskanych od takich towarzystw ubezpieczniowych.