Czasy, kiedy firma słynęła tylko z produkcji limuzyn, dawno już minęły. Teraz Audi udowadnia, że jest producentem wszechstronnym i skutecznym w wielu segmentach rynku.Ekspansję w klasie kompaktowych SUV-ów zapowiadał już pół roku temu koncept Cross Coupé pokazany na salonie w Szanghaju, teraz potwierdził ją studyjny Cross Cabriolet przedstawiony w drugim tygodniu listopada na salonie w Los Angeles.Auto o długości 4,62 m, szerokości 1,91 m i wysokości 1,63 m urzeka nie tylko wspaniałym wyglądem, lecz także samym pomysłem. Terenowy, luksusowy kabriolet z 4-miejscowym wnętrzem to rozwiązanie dotychczas niespotykane. Nawet jeśli ostateczna wersja produkcyjna będzie różnić się od prototypu, to o zainteresowanie ze strony klientów - oczywiście, z odpowiednio zasobnym portfelem - niemiecki koncern może być spokojny. Cross Cabriolet wykorzystuje podzespoły techniczne zastosowane w modelach A4 i A5. Odpowiednią sztywność nadwozia udało się osiągnąć dzięki dwuwarstwowej konstrukcji podłogi. Wielowahaczowe, aktywne zawieszenie wyposażono w elektroniczną regulację prześwitu. Wystarczy wcisnąć przycisk, aby powiększył się on maksymalnie o 40 mm. Podobnie jak w modelu Q7 także i w kabriolecie zastosowano system ciągłej kontroli amortyzacji, który wpływa na stabilność auta i komfort jazdy. Napęd przenoszony jest na obydwie osie - w normalnych warunkach drogowych w stosunku 40 do 60 proc. (przód/tył), a w razie potrzeby do 65 proc. momentu może być przekazane na przednie koła i do 85 proc. na tylne. Potężne, ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm z przodu i 356 mm z tyłu będą w stanie skutecznie zatrzymać rozpędzony bolid poruszający się na 21-calowych felgach z polerowanego aluminium. Pod maskę wersji studyjnej trafił najbardziej ekologiczny diesel świata. To supernowoczesna jednostka 3.0 TDI o mocy 240 KM i momencie 500 Nm, która już teraz spełnia normy emisji spalin Euro 6, jakie zaczną obowiązywać na Starym Kontynencie dopiero w 2014 roku. Jednostka ta zapewnia iście sportowe osiągi. Do "setki" Cross Cabriolet rozpędza się w ciągu 7,2 s i może osiągać maksymalną prędkość 240 km/h. Średnie zużycie oleju napędowego ma przy tym wynosić 7,3 l/100 km. Silnik współpracuje z 8-stopniową przekładnią automatyczną. Zmiany przełożeń można dokonywać też w trybie ręcznym manetkami umieszczonymi przy kole kierownicy lub tradycyjnie drążkiem w konsoli środkowej. W wersji produkcyjnej Q5 oferta silnikowa ma objąć ponadto benzynowe 2.0 TSI o mocy 211 KM oraz dwa turbodiesle 2.0 TDI/170 KM i 3.0 TDI V6/211 KM(oczywiście z Common Railem). W 2009 roku dołączą 4-cylindrowe jednostki o mocach 143 i 177 KM.
Audi Cross Cabriolet - Takie będzie Q5
Audi nie zasypia gruszek w popiele i kontynuuje ofensywę modelową. Tak dużej liczby nowości koncernu z Ingolstadt nie obserwowaliśmy już dawno, a warto dodać, że właściwie każda z nich wzbudza sporo sensacji.