Od początku bieżącego roku polskie fabryki z branży autobusowej opuściło łącznie 3081 pojazdów (o 610 sztuk więcej niż przed rokiem), w tym 2232 autobusów miejskich. To o 439 sztuk więcej niż w 2007 roku. Wzrost produkcji jest związany z rosnącym eksportem na rynki europejskie, a także dobrą koniunkturą na krajowym rynku miejskich autobusów. W tym roku równie dobrze wypadł segment autobusów międzymiastowych, gdzie wyprodukowano łącznie 612 sztuk (o 111 sztuk więcej niż w rok wcześniej).

To efekt m.in. zwiększenia produkcji tego typu konstrukcji przez Volvo, które przejęło produkcję międzymiastowego modelu 8700 z fińskiej fabryki w Tampere. Dodatkowo do tego wzrostu przyczyniła się Scania, która w tym roku uruchomiła produkcję międzymiastowego modelu OmniLine. Równie dobra sytuacja panuje w segmencie autobusów turystycznych, gdzie w ciągu trzech kwartałów 2008 roku wyprodukowano 237 autokarów  (o 60 sztuk więcej niż w 2007 roku). To poziom ustanowiony w zasadzie przez jedną fabrykę -Volvo we Wrocławiu. Drugim producentem autobusów turystycznych w Polsce jest Solbus, który notuje tutaj coraz lepsze wyniki, jednak cały czas na poziomie kilku sztuk.

O sile eksportu w polskim przemyśle autobusowym świadczy układ w "produkcyjnym" rankingu. Najwyższe miejsca zajmują najwięksi eksporterzy autobusów, czyli: MAN, Volvo, Solaris i Scania. To oni nadają rytm autobusowej produkcji w naszym kraju. Jednak to Polska stale liczy się jako główny odbiorca wyprodukowanych w naszym kraju autobusów. Co czwarty wyprodukowany autobus trafia do polskiego klienta. Dzięki temu cały czas zachowujemy pierwsze miejsce i dużą przewagę nad drugimi w rankingu Niemcami.

Biorąc pod uwagę długoletnią tendencję wzrostową w polskim eksporcie autobusów oraz dobrą sytuacją na krajowym rynku można przypuszczać, że produkcja autobusów w Polsce będzie rosnąć i w tym roku powinna bez problemu przekroczyć pułap 4000 sztuk. Dzięki temu wynikowi utrzymamy czwarte miejsce na europejskiej mapie produkcji autobusów.