GDDKiA chce ogłosić przetarg na przygotowanie kompletnego projektu poszerzenia autostrady A2 już w te wakacje. Dobudowa dwóch pasów na przeciążonym fragmencie z Warszawy do Łodzi będzie odbywała się bez wstrzymywania ruchu, dlatego niezbędne jest znalezienie optymalnych rozwiązań projektowych i podzielenie inwestycji na odcinki. Przebudowa w systemie tradycyjnym pozwoli też ograniczyć potencjalnemu wykonawcy ryzyko związane z szybkim wzrostem cen materiałów i usług budowlanych.
Autostrada A2 zostanie poszerzona od wewnątrz
Dodatkowe pasy ruchu na fragmencie autostrady A2 łączącym Warszawę z Łodzią pojawią się na szerokim pasie zieleni pomiędzy jezdniami na długości ok. 89 km. Po zrealizowaniu inwestycji GDDKiA odda kierowcom do użytku po trzy pasy ruchu w każdą stronę od węzła Pruszków aż do węzła Łódź Północna. Na odcinku Konotopa – Pruszków będą tymczasem aż cztery pasy ruchu, co pozwoli jeszcze bardziej zwiększyć przepustowość drogi.
Poszerzenie autostrady A2 będzie pierwszą inwestycją na taką skalę realizowaną bez wstrzymywania ruchu. Dlatego też kluczowe jest zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa – zarówno kierowcom, jak i pracownikom budowy. Ale ma być też ekologicznie, bo w trakcie przeprowadzonych konsultacji rynkowych poruszona została kwestia zastosowania odnawialnych źródeł energii. GDDKiA zaprosiła do udziału w rozmowach nie tylko firmy, ale też uczelnie, które podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem technologicznym.
Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZobacz: Firmy wstrzymują remonty dróg. GDDKiA nie płaci tyle, ile wydają na materiały
Autostrada A2: najpierw projekt, potem przebudowa
Konsultacje rynkowe zostały zorganizowane po to, aby lepiej przygotować się do opracowania dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na projekt poszerzenia autostrady A2. W dokumentach zostaną uwzględnione zarówno wymagania technologiczne i środowiskowe, jak i działania mające usprawnić organizację ruchu na czynnej w trakcie przebudowy drodze.
Rozbudowa odcinka A2 Łódź – Warszawa jest konieczna, bo to jedna z najbardziej uczęszczanych dróg w Polsce. Obecnie jazda z dopuszczalną prędkością 140 km/h na całej długości trasy jest niemal niemożliwa. Ruch hamują nie tylko wyprzedzające się w nieskończoność ciężarówki, ale też kierowcy osobówek, którzy albo zapominają o prawym pasie, albo wykorzystują go do wyprzedzania kolumny aut jadącej lewym.
Sprawdź: Autostrada A2 rozbudowuje się na wschód. Koniec prac planowany na 2024 r.
Za przebudową przemawia też aspekt polityczny – poszerzona autostrada ma zapewnić szybki i bezpieczny dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety, dodatkowymi pasami pojedziemy najwcześniej na przełomie 2025 i 2026 r.