Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Autostrada A2 będzie poszerzana bez wstrzymywania ruchu. Trzy lub cztery pasy w każdym kierunku

Autostrada A2 będzie poszerzana bez wstrzymywania ruchu. Trzy lub cztery pasy w każdym kierunku

Autostrada A2 na odcinku Warszawa – Łódź zostanie poszerzona bez wstrzymywania ruchu. To spore wyzwanie, dlatego GDDKiA zdecydowała się na przebudowę w systemie tradycyjnym – najpierw zostanie ogłoszony przetarg na przygotowanie projektu budowlanego, a dopiero później zostanie wyłoniony wykonawca.

Autostrada A2 Łódź - Warszawa
Autostrada A2 Łódź - WarszawaŹródło: GDDKiA

GDDKiA chce ogłosić przetarg na przygotowanie kompletnego projektu poszerzenia autostrady A2 już w te wakacje. Dobudowa dwóch pasów na przeciążonym fragmencie z Warszawy do Łodzi będzie odbywała się bez wstrzymywania ruchu, dlatego niezbędne jest znalezienie optymalnych rozwiązań projektowych i podzielenie inwestycji na odcinki. Przebudowa w systemie tradycyjnym pozwoli też ograniczyć potencjalnemu wykonawcy ryzyko związane z szybkim wzrostem cen materiałów i usług budowlanych.

Autostrada A2 zostanie poszerzona od wewnątrz

Dodatkowe pasy ruchu na fragmencie autostrady A2 łączącym Warszawę z Łodzią pojawią się na szerokim pasie zieleni pomiędzy jezdniami na długości ok. 89 km. Po zrealizowaniu inwestycji GDDKiA odda kierowcom do użytku po trzy pasy ruchu w każdą stronę od węzła Pruszków aż do węzła Łódź Północna. Na odcinku Konotopa – Pruszków będą tymczasem aż cztery pasy ruchu, co pozwoli jeszcze bardziej zwiększyć przepustowość drogi.

Od węzła Konotopa do węzła Pruszków A2 będzie miała cztery pasy
Od węzła Konotopa do węzła Pruszków A2 będzie miała cztery pasyŹródło: GDDKiA

Poszerzenie autostrady A2 będzie pierwszą inwestycją na taką skalę realizowaną bez wstrzymywania ruchu. Dlatego też kluczowe jest zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa – zarówno kierowcom, jak i pracownikom budowy. Ale ma być też ekologicznie, bo w trakcie przeprowadzonych konsultacji rynkowych poruszona została kwestia zastosowania odnawialnych źródeł energii. GDDKiA zaprosiła do udziału w rozmowach nie tylko firmy, ale też uczelnie, które podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem technologicznym.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zobacz: Firmy wstrzymują remonty dróg. GDDKiA nie płaci tyle, ile wydają na materiały

Autostrada A2: najpierw projekt, potem przebudowa

Konsultacje rynkowe zostały zorganizowane po to, aby lepiej przygotować się do opracowania dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na projekt poszerzenia autostrady A2. W dokumentach zostaną uwzględnione zarówno wymagania technologiczne i środowiskowe, jak i działania mające usprawnić organizację ruchu na czynnej w trakcie przebudowy drodze.

Rozbudowa autostrady A2 Łódź - Warszawa
Rozbudowa autostrady A2 Łódź - WarszawaŹródło: GDDKiA

Rozbudowa odcinka A2 Łódź – Warszawa jest konieczna, bo to jedna z najbardziej uczęszczanych dróg w Polsce. Obecnie jazda z dopuszczalną prędkością 140 km/h na całej długości trasy jest niemal niemożliwa. Ruch hamują nie tylko wyprzedzające się w nieskończoność ciężarówki, ale też kierowcy osobówek, którzy albo zapominają o prawym pasie, albo wykorzystują go do wyprzedzania kolumny aut jadącej lewym.

Sprawdź: Autostrada A2 rozbudowuje się na wschód. Koniec prac planowany na 2024 r.

Za przebudową przemawia też aspekt polityczny – poszerzona autostrada ma zapewnić szybki i bezpieczny dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety, dodatkowymi pasami pojedziemy najwcześniej na przełomie 2025 i 2026 r.

Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków