Nowatorski element wykonany z termoplastycznego tworzywa Ultramid® B3WG6-CR, a zastosowany przy projektowaniu dolnego usztywnienia zderzaka w nowym modelu Opla Corsy, to efekt zastosowania tzw. zintegrowanej symulacji. Od 1 października 2005 producenci pojazdów muszą sprostać wymogom Unijnej Dyrektywy 2003/102/EC określającym rodzaj i formę badań niezbędnych dla uzyskania homologacji nowych typów pojazdów. Badania takie dotyczą bezpieczeństwa pieszych w sytuacji zderzenia z pojazdem. Organizacje, takie jak EuroNCAP (European New Car Assesment Program) przeprowadzają także własne analizy nowych modeli aut pod kątem ochrony pieszych.

W interesie producentów jest aby dodatkowe elementy zapewniające bezpieczeństwo umożliwiały optymalne wykorzystanie miejsca, były łatwe w montażu, wystarczająco wytrzymałe w kontakcie z przeszkodą, miały najniższą możliwą wagę, niewielką liczbę części, a ponadto były w cenie akceptowanej przez klientów. Szeroki wachlarz wymagań należało spełnić poprzez zastosowanie innowacyjnych części wykonanych z tworzywa konstrukcyjnego.

Zintegrowana symulacja

Nowa, opracowana przez BASF metoda „zintegrowanej symulacji” pozwala na etapie analizy numerycznej uwzględnić równocześnie kilka czynników: nieliniowe zachowania lepkoplastyczne, właściwości anizotropowe danej substancji, parametry czystego plastiku, skład, geometrię, rozkład, ułożenie i gęstość włókien w wykończonej części. Opiera się ona z jednej strony na wynikach klasycznej symulacji wypełniania formy, a z drugiej na danych eksperymentalnych otrzymanych z szybkiego urządzenia pomiarowego opracowanego przez BASF.Uzyskuje się w ten sposób częściowe informacje o pożądanym kształcie, który spełni stawiane wymagania, a jednocześnie wskazówki, co do optymalnej formy projektowanego elementu.

"Gdy metoda BASF została wprowadzona do procesu rozwoju LBS oraz do oprogramowania symulacyjnego w Oplu, stało się również możliwe szczegółowe modelowanie LBS i opisywanie jego zachowania z niespotykaną dotąd precyzją", wyjaśnia dr Stefen Frik, lider zespołu Symulacji Pasywnego Bezpieczeństwa w Oplu w Rüsselheim.

Szybko, tanio, niezawodnie: projekt komputerowy

Opisana metoda symulacji umożliwia, bez konieczności przeprowadzania kosztownych testów, zaprojektowanie optymalnego LBSu, który spełnia wymogi dyrektywy unijnej dotyczącej ochrony pieszych, a jednocześnie, jeśli pojazd zderza się z nieruchomą przeszkodą, gdzie obciążenie jest dużo większe niż przy uderzeniu pieszego, nie dochodzi do zniszczenia innych części z przodu pojazdu. Obniża to koszty naprawy i sprawia, że pojazd uzyskuje lepsze stawki ubezpieczeniowe.

Metoda symulacji integracyjnej może pomóc w wyobrażeniu sobie części wzmacnia-nych włóknem szklanym dużo bardziej realistycznie niż inne znane metody. Opis integracyjny zachowania materiału w znacznym stopniu poprawia wirtualneprojektowanie pojazdu.