Obecnie kierowca, który popełnił wykroczenie lub przestępstwo drogowe z udziałem pojazdu zarejestrowanego w innym państwie Unii Europejskiej, pozostaje, poza nielicznymi wyjątkami, bezkarny w związku z niemożnością ustalenia jego tożsamości lub sprawdzenia adresu rejestracji pojazdu. Ta bezkarność nie tylko niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo drogowe, ale także jest dyskryminująca w stosunku do krajowych sprawców wykroczeń, którzy ponoszą kary.

Komisja Europejska przyjęła więc w związku z tą sytuacją wniosek w sprawie dyrektywy, która ma umożliwić ściganie wykroczeń i przestępstw drogowych, które w największym stopniu zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego. Zaproponowana dyrektywa będzie obejmować na początku cztery rodzaje wykroczeń lub przestępstw drogowych: nadmierna prędkość, jazda pod wpływem alkoholu, niestosowanie pasów bezpieczeństwa i przejazd na czerwonym świetle. Te cztery wykroczenia lub przestępstwa są główną przyczyną wypadków drogowych i śmiertelnych ofiar: są odpowiedzialne za prawie 75 proc. śmiertelnych ofiar na drogach.

Celem proponowanych zmian jest wprowadzenie takich urządzeń i instrumentów prawnych, które umożliwią ustalenie tożsamości i ukaranie kierowców europejskich za wykroczenia lub przestępstwa drogowe popełnione w innym państwie członkowskim niż państwo, w którym zarejestrowany jest dany samochód.

Docelowo ma powstać na terenie UE system, który ułatwi śledzenie ponad granicami krajowymi wykroczeń lub przestępstw drogowych. Europejska elektroniczna sieć wymiany danych umożliwi wysyłanie za granicę zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia lub przestępstwa. W tym kontekście konieczne będzie uruchomienie przez państwa członkowskie odpowiednich struktur administracyjnych, co jednakże doprowadzi do uproszczenia w stosunku do obecnie praktykowanego tradycyjnego postępowania.