Tunel pod Luboniem Małym w ciągu drogi ekspresowej S7 ma 2058 m długości. Został oddany do użytku 12 listopada 2022 r., budowa kosztowała prawie miliard złotych. Obiekt składa się z dwóch naw po dwa pasy ruchu w każdym kierunku plus pas awaryjny. GDDKiA zamierza podpisać trzyletnią umowę na obsługę obiektu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTunel na zakopiance — praca w trybie ciągłym
Centrum Zarządzania Tunelem funkcjonuje bez przerwy, również w dni świąteczne. Zadania wykonawcy to nie tylko nadzór nad dyspozytornią, ale również dbałość o urządzenia i systemy w tunelu oraz budynkach technicznych, utrzymanie czystości oraz szybkie reagowanie na ewentualne awarie.
To skomplikowane i wymagające zadanie, dlatego oferenci musieli wykazać się odpowiednio doświadczonym koordynatorem centrum i zespołem serwisantów. Wpłynęły trzy propozycje:
- Wasko S.A. z ceną 20 621 196,00 zł brutto;
- Voltar System Sp. z o.o.: 23 202 720,00 zł brutto;
- Urkom Sp. z o.o.: 26 089 554,60 zł brutto.
Należy zauważyć, że wszystkie przedstawione oferty bez problemu mieszczą się w kwocie ponad 32 mln zł, którą przewidziała GDDKiA. Trwa proces wyboru wykonawcy, z którym zostanie podpisana umowa na trzy lata.
Tunel na zakopiance — największy ruch w weekendy
DK7 i dalej ekspresowa S7 od Krakowa w kierunku Zakopanego to trasa turystyczna. Nic dziwnego, że w tunelu pod Luboniem Małym największy ruch jest odnotowywany w weekendy, kiedy liczba przejeżdżających samochodów przekracza nawet 40 tys. na dobę. Obowiązujący rekord pochodzi z 15 sierpnia i wynosi 44 tys. 217 pojazdów.
Nowy odcinek zakopianki pod Luboniem Małym skrócił czas przejazdu pomiędzy węzłami Lubień i Skomielna Biała o ok. 20 minut. W tunelu obowiązuje ograniczenie do 100 km/h, działa w nim odcinkowy pomiar prędkości.