Auto Świat Wiadomości Aktualności Będą utrzymywać jeden z najdłuższych tuneli w Polsce. To praca bez przerwy

Będą utrzymywać jeden z najdłuższych tuneli w Polsce. To praca bez przerwy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na kompleksowe utrzymanie tunelu im. Marii i Lecha Kaczyńskich na zakopiance. Zgłosiły się trzy firmy. Co interesujące, wszystkie oferty są znacznie niższe od założonego budżetu przygotowanego na ten cel.

Tunel na Zakopiance
GDDKiA
Tunel na Zakopiance

Tunel pod Luboniem Małym w ciągu drogi ekspresowej S7 ma 2058 m długości. Został oddany do użytku 12 listopada 2022 r., budowa kosztowała prawie miliard złotych. Obiekt składa się z dwóch naw po dwa pasy ruchu w każdym kierunku plus pas awaryjny. GDDKiA zamierza podpisać trzyletnią umowę na obsługę obiektu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tunel na zakopiance — praca w trybie ciągłym

Centrum Zarządzania Tunelem funkcjonuje bez przerwy, również w dni świąteczne. Zadania wykonawcy to nie tylko nadzór nad dyspozytornią, ale również dbałość o urządzenia i systemy w tunelu oraz budynkach technicznych, utrzymanie czystości oraz szybkie reagowanie na ewentualne awarie.

Tunel na zakopiance
Tunel na zakopianceGDDKiA

To skomplikowane i wymagające zadanie, dlatego oferenci musieli wykazać się odpowiednio doświadczonym koordynatorem centrum i zespołem serwisantów. Wpłynęły trzy propozycje:

- Wasko S.A. z ceną 20 621 196,00 zł brutto;

- Voltar System Sp. z o.o.: 23 202 720,00 zł brutto;

- Urkom Sp. z o.o.: 26 089 554,60 zł brutto.

Należy zauważyć, że wszystkie przedstawione oferty bez problemu mieszczą się w kwocie ponad 32 mln zł, którą przewidziała GDDKiA. Trwa proces wyboru wykonawcy, z którym zostanie podpisana umowa na trzy lata.

Tunel na zakopiance — największy ruch w weekendy

DK7 i dalej ekspresowa S7 od Krakowa w kierunku Zakopanego to trasa turystyczna. Nic dziwnego, że w tunelu pod Luboniem Małym największy ruch jest odnotowywany w weekendy, kiedy liczba przejeżdżających samochodów przekracza nawet 40 tys. na dobę. Obowiązujący rekord pochodzi z 15 sierpnia i wynosi 44 tys. 217 pojazdów.

Nowy odcinek zakopianki pod Luboniem Małym skrócił czas przejazdu pomiędzy węzłami Lubień i Skomielna Biała o ok. 20 minut. W tunelu obowiązuje ograniczenie do 100 km/h, działa w nim odcinkowy pomiar prędkości.

Nowa inwestycja — tunel na zakopiance
Nowa inwestycja — tunel na zakopianceNahlik / Shutterstock
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków