- Kontrola prędkości to dopiero początek, urządzenie imponuje swoimi możliwościami kontrolnymi
- Obudowa fotoradaru jest żółtego koloru, jednak jego przednia część jest czarna, więc z daleka nie jest tak dobrze widoczna
- Obecnie użytkowane są dwa TraffiStar SR390, w niedługim czasie pojawią się one w kolejnych lokalizacjach
GITD zgodnie z planem zastępuje wyeksploatowane fotoradary starej generacji. W ich miejscach, a także w zupełnie nowych lokalizacjach, pojawiają się nowe urządzenia Mesta Fusion RN, a także TraffiStar SR390. Szczególnie to drugie może mocno dać się we znaki kierowcom jeżdżącym nieprzepisowo, ponieważ wyłapuje nie tylko przekroczenie prędkości.
Mowa o superfotoradarze niemieckiej firmy Jenoptik. Traffistary SR390 nigdy wcześniej nie były używane w Polsce. Dwa pierwsze stanęły i zostały już włączone w Bytomiu przy ul. Warszawskiej oraz w Warszawie w Alejach Jerozolimskich na wyjeździe z miasta w kierunku Pruszkowa.
We wspomnianych miejscach mierzą prędkość pojazdów, jednak urządzenia imponują swoimi możliwościami kontrolnymi. Traffistar SR390 potrafi:
- mierzyć prędkość kilku pojazdów na kilku pasach jednocześnie;
- automatycznie odczytywać tablice rejestracyjne i identyfikować rodzaj pojazdu;
- monitorować przejazd na czerwonym świetle;
- monitorować okolice przejść dla pieszych i sprawdzać, czy kierowcy ustępują pierwszeństwa pieszym;
- monitorować skrzyżowania i rejestrować kierowców łamiących zakazy zawracania czy skrętu;
- monitorować skrzyżowania z tzw. zieloną strzałką i rejestrować kierowców, którzy nie zatrzymują się przed skrętem.
Wysoka rozdzielczość zastosowanej kamery zapewnia obrazy dobrej jakości, nawet w nocy i przy słabej widoczności spowodowanej pogodą. Wkrótce takie superradary pojawią się w kolejnych lokalizacjach w Polsce. Więcej o planach GITD piszemy tutaj.
Nowy fotoradar jest mniej widoczny
Traffistar SR390 to stosunkowo niewielkie i dość lekkie urządzenie, które nie potrzebuje specjalnej infrastruktury, może zostać zamontowane na istniejących słupach. Obudowa jest żółtego koloru, jednak przednia część fotoradaru jest czarna, więc z daleka nie jest tak dobrze widoczna, wtapia się w otoczenie.
Oczywiście miejsce kontroli jest odpowiednio oznakowane tablicami D-51 "Kontrola prędkości. Fotoradar", jednak kierowcy przyzwyczajeni do obecnie użytkowanych stacjonarnych fotoradarów, które są wielkimi, żółtymi słupami, mogą łatwo je przeoczyć. Szczególnie na początku, co może być bardzo kosztowne.