Auto Świat Wiadomości Aktualności BMW, Mercedes, Audi? O jakich markach marzą posiadacze leciwych aut

BMW, Mercedes, Audi? O jakich markach marzą posiadacze leciwych aut

Autor Jarosław Horodecki
Jarosław Horodecki

Do Polski sprowadzamy coraz więcej samochodów, które mają 10 lub nawet więcej lat. W konsekwencji nadal jest mnóstwo starych samochodów na naszych ulicach, a w najbliższych latach będzie ich jeszcze więcej. A jakie auta chcieliby kupić właściciele tych wysłużonych pojazdów?

Volkswagen Passat (2006-10)
Auto Świat / ACZ
Volkswagen Passat (2006-10)
  • Jeśli już ktoś ma Volkswagena, to najchętniej pozostanie wierny tej marce, bardzo często wybierając wariant z silnikiem Diesla
  • Toyocie mogą zazdrościć inni producenci samochodów - markę tę mają na liście swoich preferencji właściciele samochodów wielu innych marek
  • Audi, BMW i Mercedes to niemieckie marki premium - posiadacze samochodów tych marek najczęściej pozostają w ich kręgu
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Nasz samochodowy rynek niełatwo jest zbadać, szczególnie że stale importujemy kolejne samochody, często mające na karku wiele lat. Z naszych badań, w których przeanalizowaliśmy niemal 40 tys. ankiet, wynika jasno, jakimi jeździmy samochodami. Gdy mowa o tych, które posiadamy od 10 lat lub więcej, nie ma mowy o niespodziance (to siłą rzeczy samochody, które mają już ponad dekadę).

Oczywiście najwięcej w tym gronie jest samochodów niemieckich marek, a konkretnie – Volkswagenów. Drugie miejsce należy do Opla (który też jest marką niemiecką, choć wcześniej w rękach Amerykanów, a obecnie – Francuzów). A jaka marka znalazła się na trzeciej pozycji? Tu też trudno być zaskoczonym: to Toyota. Ta ścisła czołówka w gronie używanych samochodów, które mają na karku ponad dekadę wynika oczywiście z faktu, że samochody tych właśnie marek nie tylko kupujemy w salonach jako nowy, ale też sprowadzamy na potęgę. Głównie z Niemiec.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Fiat – lider sprzed lat

Ciekawe, że dopiero na czwartym miejscu jest Fiat, który dekadę temu nie był już czołowym sprzedawcą nowych samochodów w naszym kraju. W 2010 roku ta włoska marka zajęła w rankingu sprzedaży dopiero czwarte miejsce, po Skodzie, Volkswagenie i Fordzie. W kolejnych latach pozycja Fiata słabła jeszcze bardziej i to w szybkim tempie.

Przypomnijmy, że w 2009 roku Włosi zajmowali jeszcze drugą pozycję na naszym rynku, za Skodą, ale ze sporą przewagą nad Toyotą, Fordem, czy też Volkswagenem. Duża liczba ponad 10-letnich Fiatów to zatem skutek dawnej świetności tej marki w naszym kraju. Co ciekawe, osoby posiadające stare Fiaty jako następne auto też chcą nabyć używanego Fiata z silnikiem na benzynę. Widać, auta tej marki się sprawdzają, choć na liście opcjonalnych marek znajdują się także Toyota, Skoda i Kia.

Fiat Panda był przed laty jednym z najbardziej popularnych samochodów w naszym kraju.
Fiat Panda był przed laty jednym z najbardziej popularnych samochodów w naszym kraju.Żródło: Auto Świat / ACZ

Rzecz jasna właściciele Volkswagenów, najchętniej zamienią swoje auto na model tej samej marki, a podobnie jest w przypadku posiadaczy Opli i Toyoty – gdy już mówimy o czołówce w gronie leciwych samochodów. I tu ciekawostka: o ile szczęśliwy posiadacz Volkswagena dopuszcza też zakup Audi, Toyoty lub Skody, a posiadacz Opla sięgnie chętnie po Toyotę, Volkswagena, czy też Kię, to już ci kierowcy, którzy od lat jeżdżą Toyotą, w zasadzie nie rozważają zakupu samochody innego producenta, może wyjąwszy Hondę, ale w tym przypadku różnica w liczbie wskazań na rzecz zachowania auta swojej ulubionej marki jest ogromna.

Krótko mówiąc, Toyota może się poszczycić niesłychanie wiernymi fanami, którzy – po zakupie jednego samochodu tej marki – nie chcą już rozważać innej opcji. Ponadto, właściciele Toyoty, choć najczęściej wskazują zakup samochody na benzynę, to jednak hybrydę rozważają na równi z wersją z silnikiem Diesla. W przypadku innych marek hybryda nie jest opcją zbyt często braną pod uwagę. Kolejna dobra wiadomość dla Toyoty jest taka, że właściciele każdej z najczęściej występujących u nas marek wskazują japońską markę jako jedną z interesujących opcji. Wychodzi więc na to, że Polacy – wbrew powszechnej opinii – niekoniecznie chcą mieć Volkswageny, ich marzeniem są natomiast auta Toyoty.

Volkswagen? Bardzo chętnie z dieslem

W przypadku Volkswagena też da się zauważyć wyraźny trend. Wszyscy znamy polskie marzenie o Passacie w „tedeiku” i ma ono potwierdzenie w przedstawionych w ankietach odpowiedziach. Otóż, posiadacze Volkswagenów bardzo chętnie przesiedliby się do aut tej samej marki i to z silnikiem Diesla. Owszem, nieznacznie więcej osób wskazuje wariant benzynowy, ale różnica jest minimalna, w zasadzie w granicach błędu statystycznego. A hybrydy? Cóż, Volkswagen nie słynie z tego rodzaju napędów i to widać w statystykach. Mało kto zamierza kupić auto tej niemieckiej marki z napędem spalinowo-elektrycznym.

Toyota nie dość, że ma wiernych fanów, to jeszcze wskazywana jest przez większość posiadaczy aut innych marek, jako producent drugiego wyboru.
Toyota nie dość, że ma wiernych fanów, to jeszcze wskazywana jest przez większość posiadaczy aut innych marek, jako producent drugiego wyboru.Żródło: Auto Świat / ACZ

Ciekawy jest jeszcze inny trend. Jedną z najbardziej popularnych marek, gdy mowa o leciwych samochodach, jest także Ford. Posiadacze tych samochodów – jak i w przypadku innych producentów – zamierzają kupić Toyotę, Skodę, czy też Kię albo Hyundaia. Jeśli jednak spojrzymy na preferencje posiadaczy Hond (to kolejna marka na naszej liście „dziesięciolatków”), to okazuje się, że – a jakże – po Toyocie, wysoko w rankingu ewentualnych opcji zakupowych znajdują się także Mazda i, co ciekawe, BMW. Najwyraźniej w tym ostatnim przypadku górę bierze sportowy charakter Hondy. Ci, którzy cenią tę markę za dobre własności jezdne, chętnie sięgną także po BMW.

Skoda rośnie w siłę

Wiernych entuzjastów zyskuje także Skoda. Ci, którzy jeżdżą autem tej marki od lat, oczywiście najczęściej sięgnęliby po kolejną Skodę, i to z silnikiem benzynowym (o połowę mniej osób wskazuje wariant z dieslem). Niewiele osób myśli o zmianie producenta kolejne samochodu. A jeśli już, to co z innymi markami? W tym przypadku w grę wchodzi ponownie Toyota, ale także – jako alternatywa dla Skody, ale z tego samego koncernu – Volkswagen.

Za to najwierniejszych fanów, podobnie jak w przypadku właścicieli Toyot, mają niemieckie marki klasy premium. Jeśli sprawdzimy, na co by się zdecydowali właściciele Audi, BMW, czy Mercedesów, to okaże się, że w zasadzie rozważają zakup jedynie samochodu tego samego producenta. Inne marki są daleko z tyłu, a jeśli w ogóle byłyby brane pod uwagę, to będzie to po prostu inny wóz klasy premium z Niemiec. Wniosek: jeśli już kupisz Audi, BMW lub Mercedesa, to nie wyjdziesz poza krąg niemieckich producentów samochodów klasy premium.

Autor Jarosław Horodecki
Jarosław Horodecki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków