Już poprzedni model R 1200 GS przedstawiony w 2004 roku (wyprodukowany w liczbie 75.000 egzemplarzy), uosabiał niezwykle zrównoważoną syntezę właściwości terenowych i drogowych. Pomimo tego, nowa wersja prześciga poprzednika, zachowując opinię doskonałej pod każdym znaczącym względem.

Układ jezdny odporny na drgania, przednie zawieszenie z wyjątkowym Teleleverem BMW oraz tylne zawieszenie z Paraleverem BMW nadal zapewniają bezpieczeństwo prowadzenia na najwyższym poziomie. Niezwykle wydajne hamulce w połączeniu ze zintegrowanym układem ABS BMW Motorrad zapewniają maksymalne bezpieczeństwa w krytycznych sytuacjach.

Nowy mocniejszy silnik

Jeśli chodzi o zasadę konstrukcji, podstawową strukturę, przeniesienie mocy i przygotowanie mieszanki, silnik nowego R 1200 GS oparty jest na silniku R 1200 R. Jednak w R 1200 GS dokonano ulepszeń w obszarze sterowania silnikiem pod kątem specjalnych wymagań, które muszą zostać spełnione w przypadku dużego turystycznego enduro.

Podczas, gdy silnik poprzednika o pojemności 1170 cm3 w układzie bokser zapewniał niesamowitą moc w każdych warunkach i sytuacjach, nowy R 1200 GS może zaoferować jeszcze więcej w tej kwestii. Z mocą 105 KM, maksymalną prędkością silnika zwiększoną do 8000 obr/min, jeszcze szerszym zakresem prędkości silnika i zupełnie nowymi przełożeniami, nowy R 1200 GS zapewnia najbardziej dynamiczną jazdę spośród wszystkich turystycznych enduro.

Tak jak dotychczasowe modele, nowy R 1200 GS o kompresji 12:1 może nadal jeździć na paliwie 95-oktanowym. Standardowo zaprojektowany do jazdy na 95-oktanowej benzynie bezołowiowej, silnik ten może także pracować na benzynie 91-oktanowej bez potrzeby ręcznej ingerencji, dzięki regulacji spalania stukowego.

Przekonstruowana przekładnia i nowa kinematyka zmiany biegów

Ponownie zaprojektowana przekładnia sześciobiegowa o powiększonych średnicach łożysk i zmodyfikowanej odległości wałka odpowiada za większą moc silnika, poszerzony zakres prędkości silnika i niejednokrotnie ekstremalne warunki użytkowania R 1200 GS, zwłaszcza na dalekich trasach.

Dzięki ponownemu opracowaniu przekładni R 1200 GS został także wyposażony w udoskonalony mechanizm zmiany biegów z ulepszonym przeniesieniem sił, co umożliwia jeszcze bardziej precyzyjną zmianę biegów i łatwe wyczucie.

Elektronicznie regulowany układ jezdny

Około trzech lat po niezwykle udanym wprowadzeniu na rynek układu ESA (elektronicznie regulowany układ jezdny) jako elementu specjalnego wyposażenia dla K 1200 S w 2004 roku, technologia ta przechodzi obecnie do segmentu enduro po raz pierwszy w nowym R 1200 GS. Ze względu na niesamowicie szeroką gamę zastosowań i bardzo zróżnicowane wymagania stawiane wobec R 1200 GS, jest ono niemal przeznaczone tej wyjątkowej technologii podwozia.

Układ ESA enduro, który może zostać zamontowany fabrycznie jako specjalne wyposażenie, dostosowany do specyficznych potrzeb turystycznego enduro, umożliwia łatwą zmianę ustawień podwozia w zależności od warunków użytkowania za pomocą jednego przycisku.

Układ ESA enduro z dodatkową regulacją elektrohydrauliczną podstawy przedniego amortyzatora, odpowiedzialny jest za spełnianie specyficznych wymagań turystycznego enduro. Daje on znacznie lepszą wytrzymałość w terenie, bez żadnych strat w jeździe po drogach, takich jak mniejsze odbijanie amortyzatora lub większa wysokość siedzenia.

Układ ESA enduro z ustawieniami drogowymi i terenowymi

Elektroniczna regulacja układu jezdnego ESA Enduro dysponuje trybem drogowym i terenowym, w zakresie których kierowca może dokonywać dalszych regulacji do określonych wymagań, wybierając konkretne tryby podstawy amortyzatora i zawieszenia.

Długie przytrzymywanie przycisku ESA przełącza pomiędzy trybami amortyzacji, a krótkie naciśnięcie powoduje zmianę w obrębie trybów zawieszenia.

Tryby drogowe: Używając przycisku wskazanego na wyświetlaczu przez odpowiednie symbole, kierowca może wybierać spośród trzech różnych ustawień: „driver only” [tylko kierowca], #driver with luggage” [kierowca i bagaż] oraz #pillion use” [pasażer], które powodują odpowiednie zmiany podstawy tylnego amortyzatora. Każde spośród tych trzech ustawień może być połączone z trzema różnymi trybami zawieszenia: „Sport” [sportowy], „Normal” [zwykły] oraz „Comfort” [komfortowy]. W obrębie wszystkich trybów drogowych, regulacja podstawy amortyzatora na przednim Teleleverze ustawiona jest w pozycji „Minimum”.

Tryby terenowe: Do użytku terenowego układ ESA oferuje dwa tryby amortyzacji, które mogą zostać połączone z trzema trybami zawieszenia. Tryb podstawy amortyzatora “Medium reserves”, przedstawiony za pomocą symbolu „łagodnego wzgórza”, zwiększa podstawę amortyzatora przy przednim Teleleverze o 50% i o tę samą wartość w przypadku tylnego amortyzatora. To ustawienie jest odpowiednie zarówno do wolnej, jak i szybkiej jazdy terenowej, gdzie zdarzają się duże półki skalne, dziury i uderzenia. „Maximum Reserves”, przedstawiony za pomocą symbolu „stromych wzgórz”, zwiększa podstawę przedniego i tylnego amortyzatora do 100% i najlepiej sprawdza się, kiedy wymagana jest maksymalna wytrzymałość zawieszenia. W ramach tego ustawienia, prześwit pod pojazdem również zwiększa się o 2 cm w porównaniu z ustawieniem drogowym.

Te dwa ustawienia podstawy amortyzatora można połączyć z trzema trybami zawieszenia – „Soft” [miękkie], „Norm” [zwykłe] lub „Hard” [twarde]. Podczas gdy „Soft” jest odpowiednie na przykład do wolnej jazdy po sekcjach trial, „Norm” to praktyczne ustawienie zawieszenia do większości wypraw w teren. Tryb zawieszenia „Hard” jest przydatny zwłaszcza podczas szybkiej jazdy po równym terenie oraz do użytku na grząskim piasku.

Optymalizacja ergonomii kierownicy, wzmocnień na dłonie i siedzenia

Ponieważ dwa elementy zaciskowe mogą być obracane o 180 stopni i zostały zamontowane asymetrycznie, tak jak w sportowym modelu HP2, wysokiej jakości aluminiowa kierownica rurowa może zostać zamontowana w dwóch ergonomicznie różnych pozycjach. Podczas, gdy tylna pozycja kierownicy zapewnia najlepsze warunki ergonomiczne dla jazdy po drogach lub po łagodnych terenach, przednie ustawienie lepiej sprawdza się podczas terenowej jazdy na stojąco.

Wskaźnik poziomu paliwa z nowym systemem czujników

W przypadku wskaźnika poziomu paliwa zastosowano nowo opracowany system czujników o poszerzonej skali i dopracowanej rozdzielczości. Pozwala on na odczyt zróżnicowanego poziomu paliwa zaczynając od maksimum.

Moc alternatora została zwiększona z 600 do 720 W, a ładowanie akumulatora zostało zoptymalizowane.

Dynamiczna stylistyka

Idąc za bardziej dynamicznymi osiągami, nowy R 1200 GS odzwierciedla ten aspekt również w swoim wyglądzie. W ramach rozwoju modelu R 1200 GS zastosowano deflektory ze stali nierdzewnej w okolicach przedniej części zbiornika paliwa oraz ponownie zaprojektowano górną część przedniego błotnika, aby podkreślić jego mocny wygląd odpowiadający stylistyce enduro. Nowa sylwetka R 1200 GS zaokrąglana jest przez dwukolorowe opcjonalne wzmocnienia na dłonie oraz nowo zaprojektowaną boczną owiewkę, przypominającą płetwę rekina, dla optymalizacji przepływu powietrza. Zmieniona tylna lampa diodowa i białe kierunkowskazy także odzwierciedlają dynamiczną sylwetkę R 1200 GS.

Powierzchnie i kolory

Nowy R 1200 GS oddaje swój sportowy charakter także poprzez nowe kolory i sposób ich połączenia. Techniczne powierzchnie, jak w srebrnej bocznej owiewce, utleniane anodowo rurki o kolorze magnezowym lub powlekane osłony głowic cylindrów i obręcze kół o kolorze magnezowym, dynamicznie współgrają z tradycyjnie lakierowanymi powierzchniami zbiornika paliwa i błotników. W połączeniu z kolorem Titanium Silver Metallic powstaje celowo techniczna wersja R 1200 GS dzięki zmieniającym się kolorom powierzchni metalowych. Z kolei Dark Slate Metallic Matte przywołuje skojarzenia z wyjątkowo sportowymi modelami BMW i nadaje nowemu R 1200 GS bardzo muskularny charakter. Sportowy charakter terenowy nowego R 1200 GS jest podkreślony przez dwa kolory niemetalizowane: mocny Tanzanite Blue oraz dynamiczny Namibia Orange.

Wyposażenie

• Elektronicznie regulowany układ jezdny (ESA) Enduro.• Zintegrowany ABS BMW Motorrad (częściowo zintegrowany, można wyłączyć).• System kontroli ciśnienia w oponach (RDC).• Automatyczna kontrola stabilności ASC.• Chromowany wydech.• Podgrzewane manetki.• Dodatkowe reflektory.• Zoptymalizowane uchwyty nawigatora.• Osłony na dłonie.• Uchwyt na kufer.• Koła szprychowe.• Komputer pokładowy wraz z funkcją ostrzegawczą poziomu oleju.• Instalacja alarmowa z pilotem.• Kufer Vario.• Top case Vario.• Elementy mocujące top case w miejscu siedzenia pasażera.• Zestaw mocowania stelaża na top case.• Kieszonka wewnętrzna na kufer/top case Vario.• Wodoodporny plecak montowany na zbiorniku paliwa • Wodoodporny plecak montowany na zbiorniku paliwa, mały.• Duża bądź mała miękka torba sportowa.• Okrągła wierzchnia torba 53 l, nieprzemakalna.• Przedni błotnik z włókna węglowego.• Tylna osłona przed błotem z włókna węglowego.• Osłona na Telelever i belkę usztywniającą widelca.• Emblemat BMW na belkę widelca.• Kierunkowskazy diodowe.• Sportowy tłumik Akrapović.• Poprzeczny łącznik kierownicy.• Osłony na poprzeczny łącznik kierownicy.• Przyciemniana owiewka.• Niskie siedzenie kierowcy (820 mm) czarne.• Wysokie siedzenie kierowcy, regulowane (880/900 mm) czarne.• Dioda dla gniazda pokładowego 410 mm.• Dodatkowe gniazdo.• Podgrzewane manetki.• Nawigator BMW Motorrad.• Uchwyt na nawigator BMW Motorrad.• Funkcjonalna torba na nawigator.• Duży spojler górny dla ochrony dłoni.• Osłona cylindra, mała.• Aluminiowa osłona podwozia enduro.• Dodatkowy reflektor.• Uchwyt na dodatkowy reflektor.• Instalacja alarmowa z pilotem.• System kontroli ciśnienia w oponach (RDC).• Stojak pod motocykl.• Zestaw narzędzi serwisowych.• Dodatkowe narzędzia.• Śruba bezpieczeństwa, dysza filtra oleju.• Zestaw do naprawy głowicy cylindra.

Kolory BMW R 1200 GS (kolor, siedzenie)

- Titanium Silver Metallic, czarne.- Dark Slate, czarne.- Metallic Matt, czarne.- Tanzanite Blue, czarne.- Namibia Orange, czarne.