Czym są hybrydy PHEV i dlaczego ich rola jest kluczowa?
Hybrydy plug-in to pojazdy wyposażone zarówno w silnik elektryczny, jak i spalinowy, które można ładować z tradycyjnego gniazdka. Ich podstawową zaletą jest możliwość jazdy bezemisyjnej na krótszych trasach, podczas gdy na dłuższych dystansach korzystają z silnika spalinowego. Dzięki temu idealnie sprawdzają się w miastach i regionach, gdzie sieć ładowarek elektrycznych nadal jest niewystarczająca.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Jednak Bruksela chce zaostrzyć od 2026 r. sposób obliczania współczynnika Utility Factor (UF), wskazującego, jaki procent jazdy odbywa się w trybie elektrycznym. Zmienione przepisy mogą obniżyć oceny ekologiczności PHEV-ów, co — według producentów — sprawi, że inwestowanie w tę technologię stanie się nieopłacalne.
- Przeczytaj też, co myślimy o hybrydach plug-in: Hybrydy plug-in: połączenie wad aut spalinowych i elektrycznych czy same zalety?
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), wspierane przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), podkreśla, że hybrydy plug-in obecnie w znacznym stopniu ograniczają emisję CO₂ w miastach. Organizacje zwracają uwagę, że najbardziej zaawansowane modele PHEV oferują większy zasięg w trybie elektrycznym i szybsze ładowanie, co czyni je jeszcze bardziej ekologicznymi.
Jak nowe regulacje UE komentuje branża?
Nowe przepisy, które mają wejść w życie od stycznia 2026 r., wywołują duże kontrowersje w branży motoryzacyjnej. Przedstawiciele sektora ostrzegają, że pochopne obniżenie rangi PHEV-ów może spowodować zahamowanie rozwoju technologii, która pełni obecnie kluczową funkcję przejściową pomiędzy tradycyjnymi silnikami spalinowymi a samochodami w pełni elektrycznymi.
Tomasz Bęben, prezes zarządu SDCM, wyraził stanowisko branży:
Z perspektywy klimatu najgorsze, co możemy dziś zrobić, to zrezygnować z rozwiązań, które już działają. Hybrydy plug-in to aktywne ogniwo transformacji, które pozwala na realną redukcję emisji tu i teraz, zanim infrastruktura dogoni ambicje. Odbieranie im statusu w kluczowym momencie to jak zdejmowanie mostu, zanim powstanie nowa droga.
Obawy branży wynikają również z trudności, jakie napotykają producenci samochodów elektrycznych. Kryzysy geopolityczne, problemy z dostępem do surowców oraz wciąż niedostatecznie rozwinięta sieć ładowarek hamują tempo transformacji rynku motoryzacyjnego. PHEV-y, jako technologia przejściowa, odgrywają obecnie istotną rolę w redukcji emisji w Europie.
Decyzje UE mogą wpłynąć na gospodarkę i klimat
Eksperci z organizacji branżowych, takich jak CLEPA, ostrzegają, że negatywne konsekwencje wycofania wsparcia dla hybryd plug-in mogą odbić się na europejskim rynku pracy. Produkcja i rozwój PHEV-ów wspierają tysiące miejsc pracy oraz liczne inwestycje w Polsce, Hiszpanii czy Czechach.
SDCM przypomniało też, że wprowadzenie zaostrzonych przepisów powinno zostać skoordynowane z wynikami przeglądu norm emisji CO₂, który dopiero się rozpoczyna. Branża apeluje o więcej czasu na dostosowanie się do przyszłych regulacji i dalsze wykorzystanie technologii PHEV w okresie przejściowym, zanim transport w pełni przejdzie na pojazdy elektryczne.