Logo
WiadomościAktualnościUE chce zabić hybrydy. Branża grzmi po decyzji UE w sprawie Utility Factor

UE chce zabić hybrydy. Branża grzmi po decyzji UE w sprawie Utility Factor

Unia Europejska planuje zmienić regulacje dotyczące hybryd plug-in (PHEV), co zdaniem środowiska motoryzacyjnego może negatywnie wpłynąć na rozwój tej technologii. Producenci ostrzegają, że takie działanie osłabi proces dekarbonizacji, spowolni inwestycje w sektorze i może oznaczać utratę miejsc pracy. Na dodatek producenci mogą przestać rozwijać tę technologię. - Odbieranie im statusu w kluczowym momencie to jak zdejmowanie mostu, zanim powstanie nowa droga - mówi Tomasz Bęben, prezes zarządu SDCM.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
2024 Toyota C-HR PHEV
Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
2024 Toyota C-HR PHEV

Czym są hybrydy PHEV i dlaczego ich rola jest kluczowa?

Hybrydy plug-in to pojazdy wyposażone zarówno w silnik elektryczny, jak i spalinowy, które można ładować z tradycyjnego gniazdka. Ich podstawową zaletą jest możliwość jazdy bezemisyjnej na krótszych trasach, podczas gdy na dłuższych dystansach korzystają z silnika spalinowego. Dzięki temu idealnie sprawdzają się w miastach i regionach, gdzie sieć ładowarek elektrycznych nadal jest niewystarczająca.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie zmiany planuje UE w regulacjach dotyczących hybryd plug-in?
Dlaczego producenci obawiają się decyzji UE?
Jakie korzyści oferują hybrydy plug-in?
Co mówią eksperci o wpływie decyzji UE na rynek pracy?

Jednak Bruksela chce zaostrzyć od 2026 r. sposób obliczania współczynnika Utility Factor (UF), wskazującego, jaki procent jazdy odbywa się w trybie elektrycznym. Zmienione przepisy mogą obniżyć oceny ekologiczności PHEV-ów, co — według producentów — sprawi, że inwestowanie w tę technologię stanie się nieopłacalne.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), wspierane przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), podkreśla, że hybrydy plug-in obecnie w znacznym stopniu ograniczają emisję CO₂ w miastach. Organizacje zwracają uwagę, że najbardziej zaawansowane modele PHEV oferują większy zasięg w trybie elektrycznym i szybsze ładowanie, co czyni je jeszcze bardziej ekologicznymi.

Hybrydy plug-in łączą zalety samochodów spalinowych i elektrycznych
Hybrydy plug-in łączą zalety samochodów spalinowych i elektrycznychMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Jak nowe regulacje UE komentuje branża?

Nowe przepisy, które mają wejść w życie od stycznia 2026 r., wywołują duże kontrowersje w branży motoryzacyjnej. Przedstawiciele sektora ostrzegają, że pochopne obniżenie rangi PHEV-ów może spowodować zahamowanie rozwoju technologii, która pełni obecnie kluczową funkcję przejściową pomiędzy tradycyjnymi silnikami spalinowymi a samochodami w pełni elektrycznymi.

Tomasz Bęben, prezes zarządu SDCM, wyraził stanowisko branży:

Z perspektywy klimatu najgorsze, co możemy dziś zrobić, to zrezygnować z rozwiązań, które już działają. Hybrydy plug-in to aktywne ogniwo transformacji, które pozwala na realną redukcję emisji tu i teraz, zanim infrastruktura dogoni ambicje. Odbieranie im statusu w kluczowym momencie to jak zdejmowanie mostu, zanim powstanie nowa droga.

Obawy branży wynikają również z trudności, jakie napotykają producenci samochodów elektrycznych. Kryzysy geopolityczne, problemy z dostępem do surowców oraz wciąż niedostatecznie rozwinięta sieć ładowarek hamują tempo transformacji rynku motoryzacyjnego. PHEV-y, jako technologia przejściowa, odgrywają obecnie istotną rolę w redukcji emisji w Europie.

Decyzje UE mogą wpłynąć na gospodarkę i klimat

Eksperci z organizacji branżowych, takich jak CLEPA, ostrzegają, że negatywne konsekwencje wycofania wsparcia dla hybryd plug-in mogą odbić się na europejskim rynku pracy. Produkcja i rozwój PHEV-ów wspierają tysiące miejsc pracy oraz liczne inwestycje w Polsce, Hiszpanii czy Czechach.

SDCM przypomniało też, że wprowadzenie zaostrzonych przepisów powinno zostać skoordynowane z wynikami przeglądu norm emisji CO₂, który dopiero się rozpoczyna. Branża apeluje o więcej czasu na dostosowanie się do przyszłych regulacji i dalsze wykorzystanie technologii PHEV w okresie przejściowym, zanim transport w pełni przejdzie na pojazdy elektryczne.

Powiązane tematy:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium