Osiem ofert wpłynęło w przetargu na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S16 Knyszyn — Krynice. W postępowaniu ogłoszonym w połowie września 2023 r. liczyła się nie tylko cena, lecz także kryteria pozacenowe, tj. przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze oraz obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

39 miesięcy na realizację inwestycji

Jak przekazała GDDKiA, wszyscy uczestnicy przetargu spełnili wymagania dotyczące ww. kryteriów. W tej sytuacji o zwycięstwie zadecydowała cena, a najniższą ofertę, na kwotę niemal 315 mln zł, złożyło konsorcjum Mirbud (lider) i Kobylarnia.

Mapa — odcinek drogi S16 Knyszyn — Krynice Foto: GDDKiA
Mapa — odcinek drogi S16 Knyszyn — Krynice

Jeśli dojdzie do podpisania umowy ze zwycięzcą, na co wpływ będzie miał m.in. brak skutecznych odwołań od rozstrzygnięcia oraz pozytywny wynik kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, ten będzie miał 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy) na zrealizowanie inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Podpisanie umowy powinno nastąpić w pierwszej połowie br. Jeżeli tak się stanie i decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) zostałaby wydana w 2025 r., odcinek drogi S16 ma powstać w latach 2025-2028.

Długość niemal 8,5 km, dwie jezdnie i po dwa pasy ruchu

GDDKiA precyzuje, że zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu oraz budowa odcinka o długości 8,44 km od projektowanego węzła Knyszyn do okolic Krynic. W tym miejscu droga ekspresowa S16 w miejscu planowanego węzła Dobrzyniewo połączy się z projektowaną drogą S19. Dalej obie trasy będą miały wspólny przebieg, którym S16 będzie prowadziła do węzła Białystok Zachód (dawniej Choroszcz), gdzie połączy się z już istniejącą drogą ekspresową S8.

Po zakończeniu inwestycji kierowcy zyskają trasę z dwoma jezdniami oraz dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m i pasem awaryjnym na każdej z nich. Jezdnie będą oddzielone od siebie pasem rozdziału szerokim na co najmniej 5 m. Na odcinku Knyszyn — Krynice przewidziano budowę dziewięciu obiektów inżynierskich, w tym trzech wiaduktów. Rodzaj nawierzchni (asfalt czy cement) wybierze wykonawca, ale już teraz wiadomo, że nośność nawierzchni wyniesie do 11,5 t/oś.