- Droga ekspresowa S8 ma obecnie 534 km, a po zakończeniu inwestycji w ramach RBDK stanie się najdłuższą "eską" w Polsce
- Plan zapisany w RBDK przewiduje wydłużenie S8 na obu końcach, do granicy z Czechami i prawie do granicy z Litwą
- Wiele z nowych odcinków S8 ma już wyłonionego wykonawcę, ale na kilka wciąż brakuje precyzyjnego planu
Oficjalnie: droga ekspresowa S8 zostanie rozszerzona w kierunku Czech i Litwy. Obecnie ma ponad 500 km, po rozbudowie będzie już liczyć blisko 800 km, co zapewni jej tytuł najdłuższej "eski" przebiegającej przez Polskę. Na razie z jednej strony urywa się w Kobierzycach pod Wrocławiem, a z drugiej na przedmieściach Białegostoku.
Przeczytaj także: Pracownica stacji powiedziała, ile zarabia. W sieci burza. "To niemożliwe"
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWedług planu zapisanego w RBDK w ciągu kilku najbliższych lat S8 zostanie wydłużona na obu końcach. Na południowym zachodzie Polski dojedzie przez Ząbkowice Śląskie i Kłodzki aż do granicy z Czechami, a na północnym wschodzie – do węzła Raczki na skrzyżowaniu z trasą S61. W efekcie kierowcy będą mieli do dyspozycji 786 km, czyli o ok. 36 km więcej niż na docelowym przebiegu drogi S7.
Droga S8 - historia. Wszystko zaczęło się od pewnej obwodnicy
W 1998 r. oddano do użytku obwodnicę Radzymina, a kilka lat później kolejne dwie w śladzie obecnej S8 – Ostrowi Mazowieckiej w 2003 r. i Oleśnicy w 2006 r. Sukcesywnie realizowane odcinki łączyły się w coraz dłuższe ciągi trasy S8. W 2012 r. została ukończona modernizacja fragmentu dawnej gierkówki biegnącego od Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic, a pod koniec 2013 r. trasą S8 można było dojechać z Wrocławia do Wielunia.
W kolejnych latach dołączano następne odcinki w stronę Warszawy i Białegostoku, a w 2015 r. został udrożniony przejazd S8 przez stolicę (przebudowa mostu Grota-Roweckiego i odcinka między węzłami Opacz i Paszków). Trzy lata później S8 można było dojechać już z Warszawy do Białegostoku. Po zakończeniu przebudowy gierkówki pomiędzy Radziejowicami i Paszkowem trasa przebiegała już przez pięć województw, choć... nie miała ciągłości w woj. łódzkim.
Droga ekspresowa S8 jest prawie gotowa. Co dalej?
Od października 2023 r. biuro projektowe opracowuje ok. 60-kilometrowy łącznik, który wyeliminuje "łódzką dziurę" na S8. Przez ten brakujący fragment dziś wielu kierowców wybiera krótszą o 35 km trasę od węzła Łódź Południe przez węzeł Łódź Północ i dalej autostradą A2 do Konotopy, zwiększając natężenie ruchu na autostradzie.
Żeby uprościć i przyspieszyć prace realizację 87 km drogi ekspresowej S8 między Wrocławiem a Kłodzkiem GDDKiA podzieliła na sześć odcinków. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. Niektóre fragmenty (Kobierzyce - Łagiewniki Zachód) będą mogły być w przyszłości poszerzone o trzeci pas.
Sporo dzieje się teraz na S8 między węzłami Kobierzyce Północ i Łagiewniki Zachód. Wojewoda otrzymał wnioski o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla trzech odcinków. Kolejne trzy odcinki S8 na południu Polski nie są odległą perspektywą. GDDKiA mówi o czwartym kwartale 2027 r. Realizacja 32,5 km drogi ekspresowej S8 kosztować będzie około 1,066 mld zł.
Po realizacji wszystkich inwestycji S8 wydłuży się aż do 786 km.
Przeczytaj także: S8 na południe od Wrocławia. GDDKiA podała datę dla trzech odcinków