Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Czy SUV z Korei pokona rywali? Hyundai Tucson kontra Honda CR-V, Mazda CX-5 i Ford Kuga

Czy SUV z Korei pokona rywali? Hyundai Tucson kontra Honda CR-V, Mazda CX-5 i Ford Kuga

Hyundai ma już ugruntowaną pozycję w popularnych segmentach aut osobowych. Teraz czas na SUV-y. Pierwsze porównanie nowego Tucsona pokaże, czy samochód może odnieść sukces

Czy SUV z Korei pokona rywali? Hyundai Tucson kontra Honda CR-V, Mazda CX-5 i Ford Kuga
Zobacz galerię (24)
Auto Bild
Czy SUV z Korei pokona rywali? Hyundai Tucson kontra Honda CR-V, Mazda CX-5 i Ford Kuga

Cztery auta marzeń! Przysięgam – na zdjęciu poniżej jadą cztery absolutne SUV-y marzeń: kompaktowe, z miejscem dla całej rodziny podróżującej na wakacje, z mocnymi dieslami bez nadmiernego apetytu na paliwo, automatycznymi skrzyniami biegów oraz napędem 4x4. Czego chcieć więcej?

Prawdziwą nowością w tym towarzystwie jest Hyundai Tucson. Dopiero co wyjechał z kontenera, w którym pokonał ocean po drodze z fabryki. Macie wrażenie, że tę nazwę już kiedyś słyszeliście? Owszem, takie miano nosił niegdyś niezbyt piękny kompaktowy SUV, który zadebiutował w 2004 r. Po 6 latach jego następca otrzymał nazwę ix35. Teraz mamy powtórkę z rozrywki, ale – na szczęście – poza wspólnym imieniem następcy ix35 nic nie łączy ze starym Tucsonem. Zgrabna forma, mocny diesel, udane wnętrze – widać, że ten pojazd dojrzał do pierwszego pojedynku w swoim segmencie.

Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-5
Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Mazda CX-5Auto Bild

A przychodzi mu zmierzyć się z uznanymi konkurentami. Są to: Mazda CX-5, która zbiera słowa pochwały za przestronność i dynamikę, Ford Kuga, przekonujący do siebie świetnym prowadzeniem i najprzystępniejszymi cenami, i 160-konna Honda CR-V, nieco słabsza w tym towarzystwie, ale za to przyjemna w prowadzeniu i z tego powodu bardzo lubiana.

Wybór pomiędzy testowanymi samochodami będzie bardzo trudny. Wszystkie mają najmocniejsze w ofercie silniki wysokoprężne oraz takie wersje wyposażeniowe, w których seryjnie pojawia się niemal wszystko, co jest potrzebne do komfortowego i bezpiecznego podróżowania. Każdy z tych pojazdów ma poza tym mnóstwo zalet, dzięki którym potrafi wzbudzać pożądanie. Jednak przecież tak właśnie jest z dopracowanymi SUV-ami.

1. Hyundai Tucson 471 pkt

Przed pięcioma laty tucson przeistoczył się w ix35, a teraz jego zupełnie odmieniona najnowsza odsłona odzyskała dawną nazwę. Czy słusznie? Trudno powiedzieć, ale Koreańczycy chyba wiedzą, co robią. A robią wszystko, żeby w tej klasie ich produkt stał się pojazdem nr 1. Trzeba powiedzieć, że zgrabny Tucson jest na najlepszej drodze do sukcesu.

Samochód ma bardzo ładne wnętrze, a obsługa urządzeń nie sprawia żadnych problemów. Wszystko jest porządnie spasowane, a całości dopełniają sensowne siedzenia. Przestronność kształtuje się na wystarczającym poziomie, choć z tyłu w Maździe jest więcej miejsca.

Dzięki 185-konnemu silnikowi Tucson dziarsko sobie poczyna i osiąga „setkę” już po 9,5 s. Niestety, podczas szybkiej jazdy 2-litrowa dieslowska jednostka hałaśliwie pracuje. Automatyczna skrzynia działa niemal niezauważalnie, ale bez pośpiechu. Sztywne zawieszenie sprawia, że auto jest poręczne w prowadzeniu, a twarde dobijanie zdarza się okazjonalnie.

2. Mazda CX-5 449 pkt

Mazda CX-5
Mazda CX-5Auto Bild

Downsizing? Nie, dziękuję. Japończycy wykorzystali zupełnie inne rozwiązanie, o dźwięcznej nazwie Skyactiv, w swoim sprytnym dieslu. Zamiast redukować pojemność, zmniejszyli stopień sprężania. Rozwiązanie przyniosło oczekiwane efekty, bo 2,2-litrowa jednostka generująca 175 KM nie miała sobie równych w konkurencjach sprinterskich.

Ponieważ dynamika zobowiązuje, producent postawił również na twarde zawieszenie. Niestety, auto wyposażono w 19-calowe koła, a to sprawia, że podczas pokonywania poprzecznych fałd podwozie w nieprzyjemny dla ucha sposób hałasuje. Jednak to można jeszcze autu darować, natomiast niewybaczalną niedoskonałością jest niska skuteczność hamulców (a właściwie jej brak). Wytracanie prędkości od 100 do 0 km/h na odcinku niemal 40 m to powód do wstydu. Tucson zatrzymuje się o całą długość auta wcześniej!

3. Ford Kuga 446 pkt

Ford Kuga
Ford KugaAuto Bild

Czy to auto daje jeszcze radę? Z jednej strony Kuga wciąż zbiera pochwały za udany miks sprawności i zdolności do wypełniania zadań dnia codziennego. Porządnie tapicerowane siedzenia i przyzwoita przestronność na poziomie Tucsona zasługują na pochwałę, nawet jeśli 425-litrowy (w najmniejszym wymiarze) bagażnik uznamy za zbyt mały. Z drugiej jednak strony kokpit to już porażka. Monitor nawigacji ulokowano o wiele za daleko, a ekran o przekątnej 12,7 cm jest mniejszy nawet od tego w iPhonie 6 Plus (14 cm).

Szkoda, bo dwulitrowy diesel napędzający auto generuje 180 KM, które z werwą biorą się do roboty i szybko rozpędzają pojazd. Silnik harmonijnie współpracuje z elastyczną, szybką dwusprzęgłową skrzynią zautomatyzowaną. Również zawieszenie wzbudza sympatię do Forda, bo dzięki odpowiedniej twardości pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów, a także komfortowe warunki podróżowania.

3. Honda CR-V 446 pkt

Honda CR-V
Honda CR-VAuto Bild

Atrakcyjny wygląd cr-v potrafi wytrącić z równowagi. Ale Honda to nie tylko zewnętrzna stylistyka. Mające 4,61 m długości auto przewozi swych pasażerów na wygodnych miękkich siedzeniach. Za to osoby podróżujące z tyłu mogą się nieco irytować z powodu zagłówków, których nie da się wyregulować na wysokość. Zawieszenie radzi sobie bez problemu na gęstych niewielkich wybojach. Natomiast na dużych pofałdowaniach nie jest już tak dobrze. W takich warunkach nadwozie potrafi się mocno przechylać i bujać, co dla ludzi o wrażliwych żołądkach jest niewskazane.

Kierowcy o sportowym zacięciu też nie będą zadowoleni, bo pełnej satysfakcji nie zapewni im silnik. Jednostka jest wyważona, ale jej moc 160 KM wystarcza co najwyżej do zwykłej jazdy. W efekcie Honda pozostaje za rywalami pod względem zarówno sprintu do „setki”, jak i elastyczności. Na lepsze osiągi nie pozwala również 9-stopniowy „automat”, który płynnie, ale bez zbędnego pośpiechu zmienia przełożenia.

Podsumowanie

Azjaci górą. Twierdzenie Hyundaia, że Tucson jest modelem premium, to moim zdaniem opinia na wyrost, ale nie zaprzecza temu, że to bardzo dobre auto. Świetnie godzi potrzeby rodzin z oczekiwaniami dynamicznie jeżdżących kierowców.

Marka i modelHyundai TucsonMazda CX-5Ford KugaHonda CR-V
Silnik-typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16
Pojemność1995 ccm2191 ccm1997 ccm1597 ccm
Moc. maks./obr./min185/4000 KM/obr./min175/4500 KM/obr./min180/3500 KM/obr./min 160/4000 KM/obr./min
Moment/obr./min400/1750 Nm/obr./min420/2000 Nm/obr./min400/2000 Nm/obr./min350/2000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika513-1503 l503-1620 l425-1568 l589-1627 l
Zbiornik paliwa62 l58 l60 l58 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4475/1850/1650 mm4555/1840/1710 mm4524/1838/1701 mm4605/1820/1685 mm
Skrzynia/napędaut. 6/4x4aut. 6/4x4aut. 6/4x4aut. 9/4x4
Prędkość maks.201 km/h204 km/h200 km/h197 km/h
Opony testowanego auta245/45 R 19225/55 R 19235/55 R 17225/60 R 18
Cena159 900 zł156 900 zł143 250 zł161 400 zł

Wyniki testu:

Marka i modelHyundai TucsonMazda CX-5Ford KugaHonda CR-V
0-50 km/h3,0 s3,1 s3,4 s3,4 s
0-100 km/h9,5 s9,0 s9,8 s10,5 s
0-130 km/h16,4 s15,2 s16,2 s18,6 s
60-100 km/h5,6 s5,0 s5,5 s6,0 s
80-120 km/h7,5 s6,7 s7,1 s8,7 s
Średnica zawracania (lewo/prawo)11,3/11,3 m11,6/11,9 m11,6/11,6 m11,4/11,8 m
Hamow. ze 100 km/h (zimne)34,0 m38,6 m38,5 m36,7 m
Hamow. ze 100 km/h (gorące)35,0 m39,7 m38,9 m36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)67 dB (A)65 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)70 dB (A)69 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe7,2 l/100 km7,2 l/100 km7,0 l/100 km6,8 l/100 km
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków