Ghosn to jeden z najpotężniejszych i najlepiej opłacanych menedżerów w branży motoryzacyjnej. Jest szefem globalnego sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, a w praktyce zarządza tymi trzema firmami (łączy obowiązki dyrektora zarządzającego i prezesa Renault oraz prezesów rad nadzorczych Nissana i Mitsubishi). Tym większą sensację wywołała informacja o jego aresztowaniu w Japonii, do którego doprowadziło kilkumiesięczne wewnętrzne śledztwo w Nissanie.

Prokuratora w Tokio oskarżyła 64-letniego Ghosna o wieloletnie zaniżanie dochodów w rocznych sprawozdaniach. Według śledczych od 2011 roku ukrył połowę rzeczywistych kwot wynagrodzeń. Tego samego czynu dopuścił się dyrektor reprezentacyjny Nissana Greg Kelly. Carlos Ghosn jest ponadto podejrzany o nieprawidłowe wykorzystywanie majątku Nissana do celów osobistych, w czym również pomagał mu Kelly.

Carlos Ghosn

- Wskutek ujawnionych nieprawidłowości, dyrektor generalny Nissan Motor Company, Hiroto Saikawa, zaproponował zarządowi natychmiastowe usunięcie Ghosna ze stanowiska prezesa i dyrektora reprezentacyjnego oraz usunięcie Grega Kelly’ego ze stanowiska dyrektora reprezentacyjnego – opublikowano w oficjalnym komunikacie prasowym.

Przedstawiciele Nissana ubolewają nad zaistniałą sytuacją i zapewniają, że podejmą wszelkie możliwe kroki, by uniknąć negatywnych skutków dla całego sojuszu. Carlos Ghosn posiadał wielką władzę, (Japończycy sugerują, że być może zbyt wielką). Kierował Aliansem przez bardzo długi czas, od jego utworzenia w 1999 roku.

Renault na tę chwilę nie podjęło drastycznych kroków wobec swojego prezesa i dyrekotra generalnego. Carlos Ghosn został zawieszony w pełnieniu obowiązków, ale pozostał na obu stanowiskach. Mianowano jego tymczasowego zastępcę Thierry'ego Bollorégo, który otrzymał takie same uprawnienia, jak Ghosn. - Na tym etapie Rada Administrująca nie może wypowiedzieć się na temat zarzutów przeciwko Carlosowi Ghosnowi, na które może powoływać się Nissan i japoński wymiar sprawiedliwości - poinformowały władze Renault. Jednocześnie zwórciły się do Nissana o przekazanie wszystkich informacji z postępowania wewnętrznego.

W skład wielkiego Aliansu koncernów Renault, Nissan i Mitsubishi wchodzą nastepujące marki samochodowe: Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia, Renault-Samsung, Łada, Alpine, Infiniti i Datsun. W 2017 roku wszystkie sprzedały 10,6 mln aut (1 na 9 na świecie). W pierwszej połowie 2018 roku firmy członkowskie sprzedały już w sumie blisko 5,54 mln samochodów osobowych na świecie – więcej niż Toyota i Grupa Volkswagen. Najważniejszymi rynkami zbytu są: Chiny, USA, Francja, Japonia i Rosja.