Logo
WiadomościAktualnościNowe paliwo wpływa na ceny? Niepokoi diesel, ale są też dobre informacje

Nowe paliwo wpływa na ceny? Niepokoi diesel, ale są też dobre informacje

Dynamika wzrostu cen większości paliw na stacjach benzynowych zwolniła, choć niepokoi to, co dzieje się z dieslem. Olej napędowy znów rośnie i zapewne będzie rósł, co wynika z "odpracowywania" ostatniego taniego okresu.

Ceny paliw na stacji Orlen dnia 16.11.2023 r.
Auto Świat
Ceny paliw na stacji Orlen dnia 16.11.2023 r.

Kolejny tydzień i... z reguły brak podwyżki. To dość zaskakujące, choć patrząc na hurtowe ceny paliw oraz cenę ropy i dolara już bliższe realiom, niż niedawna sytuacja. Na pylonach kierowcy tankujący benzynę i LPG raczej nie zauważą różnicy, w przeciwieństwie do kierowców używających oleju napędowego.

Ceny paliw w połowie listopada

Diesel, choć już nie drożeje tak gwałtownie, to dalej jego cena idzie w górę. W porównaniu do poprzedniego tygodnia podwyżka wynosi dość symboliczne 3 gr/l. Średnie ceny paliw według e-petrol.pl na dzień 15 listopada wynoszą:

  • benzyna 95 – 6,54 zł/l;  
  • benzyna 98 – 7,14 zł/l;  
  • olej napędowy – 6,72 zł/l;  
  • LPG – 3,09 zł/l. 

Ceny paliw są "odpracowywane", ale co dalej?

Jak informują eksperci z e-petrol.pl, ceny na stacjach będą jeszcze rosły, co może się wiązać z "odpracowywaniem" niskich cen w poprzednich tygodniach. Na razie jednak nie ma obaw o to, że zobaczymy 7 zł z przodu, bowiem tak dynamiczna podwyżka wydaje się bardzo mało prawdopodobna.

W rafineriach ceny spadają, co jest skutkiem niższej ceny ropy naftowej. Niemal od początku listopada spada cena benzyny w hurcie, diesel również już nie drożeje, choć spadki jego cen są notowane krócej. Dodatkowym czynnikiem, który wpływa na obniżkę cen w Polsce, jest również umacniająca się złotówka względem dolara.

Analitycy z epetrol dodają, że argumentów za przeceną na rynku naftowym dostarczają też pogarszające się perspektywy popytu ropę w końcówce roku. Spadają prognozy popytu na paliwa w USA, a rafinerie na świecie, po okresie intensywnego przerobu i w obliczu spadku marż, redukują wykorzystanie swoich mocy produkcyjnych.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium