12 listopada 2022 r. kierowcom udostępniono nowy tunel, jeden z najdłuższych w Polsce (2058 m), który zdecydowanie przyspieszył i ułatwił podróż popularną zakopianką. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), jego budowa była skomplikowana i czasochłonna — kosztowała prawie miliard zł i trwała sześć lat, na co wpływ miał nie tylko górski teren, ale także pandemia koronawirusa, wybuch wojny w Ukrainie i zmiany wewnętrzne u wykonawcy.
Drążenie rozpoczęto 6 marca 2017 r. w Naprawie od pierwszej nawy w kierunku Rabki-Zdroju. Prace były prowadzone non stop z obu stron. Ekipy budowlane spotkały się wewnątrz masywu 23 października 2019 r. Pół roku później przebito nitkę w kierunku Krakowa. Cały obiekt oddano do użytku 12 listopada 2022 r. Obie jezdnie są dwupasmowe. Mają także dodatkowe pasy awaryjne, które w przyszłości mogą zostać zamienione na dodatkowe pasy ruchu.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Tunel na zakopiance — to nie tylko trasa tranzytowa
GDDKiA poinformowała, że przez rok tunelem na zakopiance przejechało 7 mln 640 tys. 329 pojazdów — średnio prawie 21 tys. dziennie. Ruch liczy specjalny sprzęt.
Przedstawiciele dyrekcji zauważają, że na tej drodze natężenie ruchu kształtuje się inaczej niż na innych głównych trasach tranzytowych w kraju. Najwięcej samochodów na zakopiance można naliczyć w weekendy, a nie w dni powszednie. To kierunek turystyczny, więc wpływ na liczbę pojazdów mają także pora roku, kalendarz świąt i pogoda.
Do tej pory rekordowa była niedziela 10 września, podczas której przez tunel przejechało 40 tys. 524 samochody.
Tunel na zakopiance pod stałym nadzorem
Tunel na zakopiance to nowoczesny obiekt, który jest stale monitorowany przez centrum zarządzania. Trasa jest naszpikowana różnymi kamerami, czujnikami dymu i ciepła, ręcznymi ostrzegaczami i głośnikami, przez które wydawane są komunikaty.
W tunelu funkcjonuje też odcinkowy pomiar prędkości. To skuteczny sposób, żeby kierowcy przestrzegali obowiązującego ograniczenia do 100 km/h. Z danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) wynika, że na ponad 7,6 mln przejazdów zanotowano tylko trochę ponad 28 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości — to oznacza, że ponad 99 proc. kierowców jeździ zgodnie z przepisami.
Najczęstszym wykroczeniem jest jazda o 20 km/h za szybko. Zdarzali się też prowadzący, którzy przekraczali obowiązująca prędkość w tunelu o ponad 80 km/h. Wtedy otrzymywali aż 2,5 tys. zł mandatu i 15 punktów karnych.
Kierowcy mają coraz większą świadomość, jak zachowywać się podczas jazdy tunelem, jednak na początku po otwarciu przejazdu na zakopiance GDDKiA musiała upominać nieodpowiedzialne osoby, które traktowały go jako atrakcję turystyczną. Poniżej nagrania z monitoringu.