• Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na budowę węzła drogowego na drodze prowadzącej do Zakopanego
  • Celem inwestycji jest umożliwienie bezkolizyjnego wjazdu na drogę krajową DK7
  • Budowa nowego węzła i likwidacja lewoskrętów znacząco poprawi bezpieczeństwo w tym miejscu, na którym w ostatnich latach miało miejsce wiele kolizji i wypadków drogowych

Zakopianka już od wielu lat jest jedną z najchętniej wybieranych tras prowadzących do/z Zakopanego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że ruch na tej drodze stale rośnie, co potwierdzają prowadzone pomiary. W 2015 r., w zależności od odcinka, na którym prowadzono badania, ruch wahał się od 30 tys. do niemal 41 tys. pojazdów na dobę, w latach 2020-2021 już od niecałych 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Zakopianką jeździ coraz więcej aut. Nowy węzeł ułatwi wjazd na DK7

Prognozy ruchu wskazują, że w przyszłości odcinkiem Kraków — Myślenice będzie jeździło jeszcze więcej aut niż dotychczas. W związku z tym GDDKiA sukcesywnie przebudowuje newralgiczne miejsca, aby poprawić bezpieczeństwo na zakopiance.

Potwierdza to m.in. ogłoszony właśnie przetarg na budowę węzła drogowego w Krzyszkowicach. Celem inwestycji jest umożliwienie bezkolizyjnego wjazdu na drogę krajową DK7. Nowy węzeł umożliwi bezpieczny wjazd z Krzyszkowic na zakopiankę w kierunku Krakowa i Myślenic. Będzie to możliwe dzięki tunelowi poprowadzonemu pod DK7, w którym znajdzie się również chodnik dla pieszych.

Dwa lata na budowę węzła, który rozwiąże problem kolizji i wypadków

Jak przekazała GDDKiA, budowa nowego węzła i likwidacja lewoskrętów znacząco poprawi bezpieczeństwo w tym miejscu. W okresie od 2017 r. do 2021 r. doszło tu do 45 kolizji i 18 wypadków drogowych, w których zginęła jedna osoba, a 23 zostały ranne.

Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 18 miesięcy od podpisania umowy na wybudowanie węzła. Z wyznaczonego terminu wyłączone są 3-miesięczne przerwy zimowe. To oznacza, że cały węzeł powinien być gotowy w ciągu dwóch lat. Na oferty przetargowe GDDKiA czeka do 30 listopada.

Działania drogowców na pozostałych fragmentach zakopianki

GDDKiA przypomina, że trwa już budowa węzła w Gaju — ten zastąpi skrzyżowanie DK7 z ulicami Widokową i Zadziele. Ponadto otworzono oferty w przetargu na budowę węzła w Myślenicach, który zapewni bezkolizyjne połączenie ul. Sobieskiego z zakopianką. Oprócz tego w lutym br. złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla węzła w Jaworniku.

Cały czas trwają również prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. W lutym br. GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przebudowy węzła Kraków Południe i Zakopianki w Opatkowicach. Jest już również podpisana umowa na zaprojektowanie i budowę nowego układu drogowego w Libertowie.