Auto Świat Wiadomości Aktualności Kierowcy boją się tej niewielkiej żółtej kontrolki. Oto patent na kasowanie błędu

Kierowcy boją się tej niewielkiej żółtej kontrolki. Oto patent na kasowanie błędu

Autor Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec

Niewielka żółta kontrolka "check engine" potrafi wystraszyć kierowców, szczególnie gdy zapali się tuż przed jazdą. Może ona sugerować niewielką usterkę lub poważną awarię. Aby się o tym przekonać, trzeba podłączyć się do systemu OBD-II. To pozwoli ustalić, czy samodzielnie można kasować błąd, np. odpinając klemy, czy niezbędną będzie wizyta u mechanika. Jednak kasowanie błędów bez odpowiedniej wiedzy może być groźne.

"Check engine" to nie zawsze wyrok dla samochodu. Tak skasujesz błąd
"Check engine" to nie zawsze wyrok dla samochodu. Tak skasujesz błądEnsuper, oneinchpunch / Shutterstock
  • Kontrolka 'check engine' wskazuje na drobną usterkę lub poważną awarię i wymaga diagnostyki przez system OBD-II
  • W samochodach przed 2001 r. błąd można było usunąć przez odłączenie klemy akumulatora, ale ta metoda nie działa w nowych modelach
  • Specjalne interfejsy diagnostyczne OBD-II pozwalają na odczytanie i kasowanie błędów, a ceny urządzeń zaczynają się od około 150 zł
  • Samodzielne kasowanie błędów jest ryzykowne bez odpowiedniej wiedzy i lepiej skonsultować się z mechanikiem w przypadku wątpliwości

Praktycznie wszystkie samochody wyprodukowane po 2001 r. mają tzw. system OBD-II (ang. On Board Diagnostics), który odpowiada za kontrolę różnych parametrów w samochodzie. Jedną ze znienawidzonych kontrolek jest "check engine", czyli kontrolka odpowiedzialna za pracę silnika. Jej zapalenia może sugerować drobne usterki lub poważne awarie jak problemy z katalizatorem, czy uszkodzeniem sondy lambda.

Tymczasowy błąd zniknie sam po kilku uruchomieniach silnika. Natomiast kasowanie stałego błędu, który sam się nie usunie, jest nierozsądne, zwłaszcza jeśli nie ma się odpowiedniej wiedzy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zerknij: Przejechał slalomem przez zamknięty przejazd. W oddali widać już policyjne "koguty"

Kasowanie błędu "check engine" bez komputera

W starszych samochodach, zwłaszcza z końca XX w., możliwe było usunięcie kontrolki "check engine" poprzez odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Wiele usterek zapisywanych jest w pamięci ECU – elektronicznej jednostki sterującej pracą silnika. Odcięcie zasilania na kilka minut powoduje reset systemu, co może skutecznie usunąć zapisany błąd. Ważne jest jednak, aby po odłączeniu klem odczekać 15 min przed ponownym podłączeniem.

W nowszych modelach aut ten patent nie zadziała. Co najwyżej doprowadzi do utraty ustawień radia czy innych systemów pokładowych.

Sprawdź: Jest żółta i może uratować życie. Szkoda, że kierowcy o niej nie wiedzą

Jak samodzielnie skasować "check engine" za pomocą urządzeń diagnostycznych?

Skuteczniejszym sposobem na skasowanie kontrolki "check engine" jest użycie specjalnego interfejsu diagnostycznego oraz odpowiedniej aplikacji. Urządzenie podłącza się do złącza OBD-II w samochodzie, co pozwala na odczytanie i usunięcie kodów błędów zapisanych w systemie.

Ceny prostych skanerów OBD-II zaczynają się od ok. 150 zł. Jeśli mamy pewność, że usterka nie jest poważna, możemy samodzielnie zdiagnozować i skasować błąd. W przypadku, gdy nie jesteśmy pewni znaczenia kodu lepiej nie ryzykować i udać się do specjalisty.

Autor Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec
Powiązane tematy:SilnikOBDII
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków