Auto Świat Wiadomości Aktualności Chevrolet Corvette – historia lekkich konstrukcji modelu

Chevrolet Corvette – historia lekkich konstrukcji modelu

Autor Radosław Turek
Radosław Turek

Amerykańska ikona motoryzacji rozbudza zmysły od 60 lat. Swój sukces zawdzięcza wyjątkowej stylistyce, fenomenalnym silnikom i... niskiej masie własnej. Przedstawiamy historię lekkich konstrukcji słynnej „Vetty”

Chevrolet Corvette – historia lekkich konstrukcji modelu
Zobacz galerię (11)
Auto Świat
Chevrolet Corvette – historia lekkich konstrukcji modelu

Niska masa jest niezwykle istotna w konstrukcji sportowych samochodów. Dzięki niej auto lepiej się prowadzi, skuteczniej hamuje i żwawiej przyspiesza. Krótko pisząc przekłada się na osiągi, które są głównym wyznacznikiem przy wyborze stricte sportowego pojazdu.

„O osiągach nie decyduje jedynie ilość koni mechanicznych”- wyjaśnia Harlan Charles, manager ds. marketingu modelu Corvette - „Odpowiedni rozkład oraz niska masa własna są równie istotne i to one właśnie wyróżniają Corvette. Model ten ma wpisane w swoją bogatą historię wykorzystanie najnowocześniejszych materiałów, które pomagają w poprawie osiągów”.

Po raz pierwszy lekkie materiały w Chevrolecie Corvette zastosowano w 1953 roku. Pomysłodawcą rozwiązania był legendarny projektant Harley Earl. Powstałe egzemplarze wykonano z włókna szklanego, co wówczas było absolutną nowością. Warto wspomnieć, że wykorzystanie kompozytu pozwoliło zredukować koszty wytworzenia nisko wolumenowego modelu, ponieważ nie wymagała już drogiej technologii tłoczenia dużych paneli metalowych.

W 1968 roku powstała trzecia generacja modelu. Do produkcji elementów nadwoziawykorzystywano formy prasownicze, atakie materiały jak włókno szklane i żywica umożliwiały o wiele szybszą i bardziej precyzyjną produkcję.

Rewolucja nastąpiła w 1973 roku. Zamiast tradycyjnego włókna szklanego zaczęto stosować kompozyt SMC (ang. sheet-molded composite), czyli materiał powstający w procesie prasowania pod wpływem wysokiego ciśnienia i w wysokiej temperaturze włókna szklanego, żywicy oraz odpowiednio dobranego katalizatora. SMC charakteryzowało się mniejszym stosunkiem żywicy do włókna szklanego, a samo włókno szklane było mniej przetworzone. Dzięki nowemu materiałowi powstawały gładsze elementy poszycia pojazdu, co umożliwiało położenie powłok lakierniczych o wyższej jakości.

Wraz z rozwojem technologii kompozytów SMC, konstruktorzy modelu Corvette zmodyfikowali ich skład oraz parametry poszczególnych elementów poszycia, redukując masę własną pojazdu w IV generacji modelu. Udało się to za sprawą zmniejszenia grubości paneli nadwozia, ponieważ SMC charakteryzowało się większą gęstością niż tradycyjne włókno szklane.Piąta generacja Chevroleta Corvette (C5) z 1997 roku była jeszcze lżejsza od poprzedniczki. Mimo większych gabarytów, projektantom udało się zredukować masę auta o 46 kilogramów. Różnica wynikała z szerszego zastosowania nowoczesnych materiałów kompozytowych.

Swą niższą masę model C5 zawdzięczał panelom nadwozia wykonanym z SMC, w którego skład wchodziło więcej tworzyw sztucznych niż kiedykolwiek wcześniej. Materiał, który praktycznie w niezmienionej formie znajduje zastosowanie w obecnej, szóstej generacji modelu Corvette (C6), składał się w 40% z żywicy – poliestrowej, winylowo-estrowej i styrenowej lub mieszanki wszystkich trzech, w 33% ze spoiwa (węglan wapnia) oraz w 20% z rozdrobnionego włókna szklanego. Pozostałe 7% stanowiła żywica i utwardzacze, które poprawiały jakość odlewu.

Do obniżenia masy własnej wersji C5 przyczynił się także silnik small-block V-8 III generacji. W odróżnieniu od swojego poprzednika posiadał lekki aluminiowy kadłub, aluminiowe głowice oraz kolektor ssący wykonany z kompozytów o masie nieprzekraczającej 5 kilogramów. Starsza jednostka II generacji posiadała cięższy żeliwny korpus oraz aluminiowy kolektor ssący. Lżejszy silnik pozwolił na lepszy rozkład masy na obie osie.

Generacja C5 była również pierwszą, w której zastosowano takie materiały jak tytan czy włókno węglowe. Model Z06 (2001 – 2004) posiadał tytanowy układ wydechowy o masie nieprzekraczającej 12 kilogramów, który był o 70% lżejszy od tradycyjnego układu znanego z innych modeli.

Natomiast wersję specjalną modelu Z06 z 2004 roku wyposażono w pokrywę silnika z włókien węglowych, która była o 5 kilogramów lżejsza od już „odchudzonej” standardowej maski wykonanej z SMC.

Model C6 Z06 z 2006 roku mógł się pochwalić aluminiową konstrukcją podwozia oraz szerszym zastosowaniem włókien węglowych w budowie paneli nadwozia. Wersja ta wykorzystywała najbardziej zaawansowane technologicznie materiały w historii modelu. Mimo iż z wyglądu aluminiowe podwozie wersji C6 Z06 zdaje się niczym nie różnić od stalowej konstrukcji bazowej odmiany modelu Corvette, jest od niej o niemal jedną trzecią lżejsze.

Aby w jeszcze w większym stopniu zredukować masę własną pojazdu, do budowy dachu, łoża silnika oraz innych punktów mocowania zawieszenia wykorzystano magnez. Elementy nadwozia Z06 wykonane z włókna węglowego to m.in. przednie i tylne błotniki oraz wnęki przednich kół.Kolejnym elementem wykonanym z najnowszych materiałów jakie wykorzystuje się dzisiaj do produkcji modelu Corvette są węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe znajdujące się w wyposażeniu standardowym wersji ZR1 oraz opcjonalnym wersji Z06. Tarcze te wykonano w najnowocześniejszej technologii kompozytowej, dzięki czemu są one niezwykle trwałe i lżejsze od tarcz konwencjonalnych.

„Tworząc model Corvette nigdy nie chodziło nam o zastosowanie ekskluzywnych materiałów takich jak aluminium, włókna węglowe czy szklane dla samego faktu ich zastosowania” - wyjaśnia Tadge Juechter, kierownik zespołu projektowego modelu Corvette - „Szukaliśmy za to rozwiązań, które pozwoliłyby nam udoskonalić konstrukcję, układ napędowy i podwozie, a tym samym jeszcze poprawiłyby osiągi nowej wersji modelu Corvette”.

Najnowszy Chevrolet Corvette Z06 (1451 kg i 505 KM)jest jednym z najlżejszych samochodów w klasie i oferuje najkorzystniejszy stosunek mocy do masy (6,33:1). Pod tym względem wyprzedza Astona Martina DBS (7,5:1 – 510 KM / 1 740 kg), Porsche 911 Turbo S (6,7:1 – 530 KM / 1 615 kg) oraz Nissana GT-R (7,1:1 – 545 KM / 1 763 kg).

Autor Radosław Turek
Radosław Turek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków