Ukraiński koncern AwtoZAZ, obecny właściciel FSO, właśnie rozpoczął w Zaporożu pilotażową produkcję modelu Forza. Choć nie wiadomo czy współpraca z Chińczykami obejmie fabrykę na Żeraniu, to jednak należy sprostować informację pojawiającą się w polskich mediach. Forza to nie jest Chery A3, ale całkowicie odrębny model.

ZAZ Forza, bo tak ma brzmieć pełna nazwa auta na Ukrainie, to odpowiednik modelu Chery Fulwin 2, oznaczonego kodem fabrycznym A13. Samochód jest w prostej linii następcą modelu Fulwin, pierwszego seryjnego modelu Chery opartego na Seacie Toledo I generacji. Obydwa modele oferowane są w dwóch wersjach nadwozia - jako hatchback i sedan - oraz należą do segmentu kompaktów. Poza tym różni je niemal wszystko, a przede wszystkim rozmiary i cena. Najtańszy Chery Fulwin 2 z silnikiem 1,5 109 KM kosztuje w Chinach ok. 7 700 dolarów, natomiast A3 z jednostką 1.6 126 KM ok. 11 300 dolarów.

W przypadku A3, klienci mogą zamówić także jednostkę 1,8 o mocy 132 KM i automatyczną 4-biegową przekładnię. Co ciekawe, w obydwu modelach Chery może występować sześć poduszek powietrznych, ale atutem mocniejszego modelu jest seryjny system ESP. Pozostałe wyposażenie nie odbiega od aktualnie produkowanych modeli kompaktowych globalnych producentów, choć lista opcji pozbawiona jest nowinek technicznych, czy choćby coraz popularniejszych reflektorów ksenonowych.

Warto podkreślić, że A3 to przełomowy model dla konstruktorów Chery. Już na etapie projektowana chińscy inżynierowie brali pod uwagę kryteria obowiązujące w Europie i USA. Co ciekawe, za stylistykę odpowiada włoskie studio Pininfarina, dzięki czemu - szczególnie w wersji hatchback - pojazd nie daje po sobie poznać że został wyprodukowany w Chinach.

Bezpieczeństwo stało się jednym z priorytetów Chery, co potwierdziła organizacja C-NCAP, przyznając mu historyczne 5 gwiazdek w teście zderzeniowym. To pierwszy 100-proc. chiński model, który może pochwalić się takim osiągnięciem.

Według najnowszych informacji, FSO prowadzi obecnie rozmowy z sześcioma firmami wyposażenia samochodowego. Ponadto trwają równoległe negocjacje z trzema producentami aut, a także z trzema producentami sprzętu AGD. Być może jeszcze nie koniec rozdziału "Chery made in Poland".